Chaos, který rozpoutal v mezinárodním obchodu americký prezident Donald Trump, graduje. Platnost cel, která měla od včerejšího dne platit při dovozu do USA pro více než 150 zemí světa, Trump na poslední chvíli odložil. Čeští exportéři tak získávají víc času se připravit nebo využít podporu státu.

Platnost většiny nových celních tarifů, které minulý týden oznámil americký prezident, včera zase Donald Trump odložil o tři měsíce. Týká se to i zemí Evropské unie, které tak získávají více času na vyjednávání.
Výjimkou je Čína, která proti Trumpovým hrozbám okamžitě odpověděla recipročními cly. Obchodní přestřelka mezi ní a USA se tak naopak vyostřuje. Včera stanovil Trump pro Čínu plošné clo 125 procent. Čína odpověděla postupným navýšením tarifů pro zboží ze Spojených států na 84 procent. Většina ostatních velkých hráčů mezinárodního obchodu se ale snaží s USA spíš vyjednávat a situaci nevyostřovat.
Evropské unii hrozí plošný tarif dvacet procent
Evropské unii zatím Trump hrozí plošným clem na úrovni 20 procent. Zvýšení celních sazeb představuje pro české exportéry, zejména ty obchodující se Spojenými státy, novou výzvu. Pomoc tuzemským podnikům se proto snaží nabídnout mimo jiné proexportní agentura CzechTrade, a to různou formou. Například od využití exportního inkubátoru v USA až pomoc při diverzifikaci vývozu do jiných regionů.
Ve Spojených státech CzechTrade provozuje dvě kanceláře, a to v Chicagu a Austinu. Poskytují komplexní podporu českým firmám při vstupu na americký trh. Pro firmy je podpora CzechTrade také k dispozici v New Yorku v rámci sdílené zahraniční kanceláře. Nyní agentura posiluje své zastoupení ještě otevřením kanceláře v San Francisku, které je příležitostí pro startupové a vysoce inovativní firmy.
Jak obchodně uspět v Texasu? V rozhovor poradil ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Austinu Levan Bokeria
Exportní inkubátor nabízí pomoc v oblasti práva i daní
„Firmám, které na americkém trhu chtěly uspět, pomáháme s expanzí prostřednictvím investice dlouhodobě. Americký trh díky své specifické mentalitě toto vyžadoval vždy a nová cla jsou jen dalším důvodem k tomuto kroku. I díky této skutečnosti nabízíme českým společnostem exportní inkubátor v USA, který je jedinečným nástrojem pro nastartování podnikání v této zemi za podpory týmu našich odborníků,“ uvádí Pavel Eichner, ředitel regionálního centra CzechTrade pro Severní Ameriku.

Služba Exportní inkubátor CzechTrade obsahuje balík asistenčních služeb spojených s českými investicemi na zahraničních trzích. Českým investorům jejich prostřednictvím CzechTrade nabízí dlouhodobou podporu při zajišťování obchodních aktivit, styku s úřady nebo zajištění kontaktu s dalšími entitami, jako jsou právníci, personální agentury nebo daňoví odborníci. „Dosavadní vyhodnocení fungování exportních inkubátorů ukazuje vysoký zájem ze strany českých firem i v místech, kde nejsou kanceláře CzechTrade. Z tohoto důvodu bude tato služba nabízena prakticky kdekoliv, kde to bude technicky možné, bez ohledu na fyzickou přítomnost kanceláře agentury. Výrazně se tak rozšíří nejen počet zemí, ale i lokální nabídka služby. To platí například právě ve Spojených státech amerických, kde evidujeme zvýšený zájem o flexibilitu při poskytování této služby,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
Náhradou při ústupu z USA může být Kanada, Latinská Amerika i další trhy
V případě, že by celní sazby ohrozily některé exportní skupiny, CzechTrade se zaměří na hledání alternativních trhů, které mají dostatečnou kapacitu pro přesměrování české výroby. „Pokud by se trh v USA stal pro některé firmy příliš celně komplikovaný, doporučili bychom diverzifikovat exportní portfolio na vhodné trhy. Pro severoamerický trh je alternativou Kanada, která disponuje stabilní ekonomikou a rostoucím zájmem o nové technologie a inovace. Plánujeme zde také zintenzivnit naši přítomnost,“ uvádí Rodomil Doležal.
Efektivním krokem je pak podle něj využití příležitostí v Latinské Americe, která se častěji dívá po dodavatelích právě z Evropy s cílem omezit svou závislost na USA. „Mimo oblast Severní Ameriky vidíme příležitosti na dynamicky rostoucích trzích Asie a Tichomoří, kde máme již aktivní kanceláře v Číně, Japonsku, Jižní Koreji a Indii. Dalšími perspektivními regiony, kde je vysoký potenciál pro české firmy, jsou Blízký východ a Afrika, přičemž stále bohatší země Perského zálivu a Jihoafrická republika se jeví jako důležité trhy pro budoucí růst,“ dodává Radomil Doležal.
Na květen se chystá workshop, který poradí ohledně amerických cel
CzechTrade pomáhá firmám nejen s hledáním alternativních trhů a identifikací nejvhodnějších lokalit pro přemístění výrobních kapacit, ale i s konkrétními kroky, jako je analýza nákladů na výrobu, ověření zájmu o výrobek nebo zajištění nových obchodních kontaktů. Malým a středním podnikům jsou k dispozici sektorově zaměřené konzultační týmy v Praze, regionální konzultanti ve vybraných regionech České republiky a ředitelé zahraničních kanceláří působících přímo v teritoriu po celém světě.
Agentura také pro firmy posiluje vzdělávací možnosti v této oblasti a připravuje odborný seminář zaměřený na praktické aspekty celní problematiky v USA, který se uskuteční v květnu. Jedná se o workshopovou aktivitu, v rámci které experti ze zahraniční kanceláře CzechTrade USA budou doplněni odborníky z praxe a během diskuze budou sdílet své zkušenosti.