Na velkých exportních trzích hodlá Česká republika stále více podporovat vývozce i formou inkubátorů otevřených přímo v příslušných zemích. Na letošek se chystá otevření takového projektu ve Spojených státech či v Brazílii, v plánu je i Turecko.
Navzdory pandemii byl pro český export rok 2021 rekordní. Při zahájení tradiční akce Meeting Point CzechTrade to uvedl generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Dvoudenní akce, která je setkáním českých podnikatelů s řediteli zahraničních kanceláří agentury a dalšími odborníky na export, se v době pandemie konala online, letos v únoru se ale vrací ve formě osobního setkání v Praze. Čeští exportéři mají možnost konzultovat své obchodní záměry se 40 zahraničními experty CzechTrade. Na konzultace se přihlásilo 312 firem, které se zúčastní celkem 1 100 jednání. Zájemci však budou moci projednat své exportní záměry také online, a to v týdnu od 21. února.
I přes rekord skončil loni vývoz v záporné bilanci
Osobní konzultace tváří v tvář by měla symbolicky předznamenat celkový postupný návrat byznysu k normálu. „Aktuální stav nasvědčuje tomu, že se firmy zvládly rychle adaptovat a pro export v roce 2022 předpokládáme pozitivní vývoj, a to i díky opětovné možnosti osobního setkávání, které je pro budování obchodu klíčové,“ uvedl Radomil Doležal.
Ten připomněl, že český export dosáhl v roce 2021 podle předběžných dat výše 3 935 milionů korun a oproti loňsku vzrostl o 13 procent. Ve srovnání s rokem 2020 však vzrostl i import do ČR, a to o více než 19 procent. Celkově tak zahraniční obchod České republiky skončil zápornou bilancí, k čemuž došlo naposledy v roce 2010.
České výrobky směřovaly nejvíce na sousední trhy. Podíl vývozu do Německa byl 31 procent, následovalo Slovensko s 9,7 procenta a Polsko s podílem 7,1 procenta.
Dobře si v roce 2021 stála i česká průmyslová produkce, která vykázala meziroční nárůst o 6,4 procenta. Na dobré cestě je zakázkové krytí. Nové zakázky ze zahraničí se zvýšily o víc než 16 procent, tuzemské nové zakázky pak o víc než 12 procent.
„Jak se bude vyvíjet export v roce 2022, to odhadujeme v tuto chvíli z našich dosavadních poznatků ze zahraničních trhů. Předpokládáme, že se podnikatelé budou muset přizpůsobit a vyrovnat se s několika krizovými momenty, které budou přetrvávat jako následky pandemie covid-19. Jedním z nich jsou stále vysoké ceny vstupů a surovin včetně energie, nedostatek kvalifikovaných pracovníků v některých oborech nebo vysoké náklady na dopravu. Bude potřeba překonat výše zmíněné těžkosti a čelit i složité situaci na některých trzích, například jde o Kazachstán, Ukrajinu nebo Turecko, ale kondice českého průmyslu a uspokojivá zásoba zakázek českých firem nám dává důvod vyhlížet export v letošním roce v pozitivním světle,“ řekl Radomil Doležal.
Co čeká české vývozce v roce 2022?
V dubnu začne služba Digitální marketing
V návaznosti na aktuální dění ve světe agentura CzechTrade přichystala novou službu, kterou budou moci čeští exportéři využívat už od dubna 2022. „Služba Digitální marketing a e-commerce pomůže podnikatelům nejen zorientovat se v této oblasti, ale také připravit svou firmu a zaměstnance tak, aby v budoucnu dokázali v tomto prostředí efektivně fungovat, budovat značku a prodávat své zboží a služby pomocí nástrojů digitálního marketingu,“ uvedl Jan Kubata, ředitel sekce služeb pro exportéry.
Po úspěšném startu českého exportního inkubátoru v indickém Bengalúru nyní agentura připravuje podobné zázemí na dalších významných exportních trzích. „1. dubna otevíráme inkubátor v americkém Chicagu. Už připravujeme také inkubátor v Brazílii, ten plánujeme otevřít ve třetí kvartálu. Zároveň provedeme přípravné kroky pro inkubátor v Turecku,“ informoval Jan Kubata.
Jaké výhody nabízí českým firmám exportní inkubátor v Bengalúru?
Exportní inkubátory v sobě spojují několik funkcí. Vývozcům nabízejí za výhodných podmínek své prostory, dále pomoc expertů znalých místního trhu v otázce výběru lokálního partnera nebo orientace v zákonech či certifikacích. V neposlední řadě se mají exportní inkubátory stát místem, kde se propojí a případně začnou při zahraniční expanzi spolupracovat jednotlivé exportní firmy i vzájemně mezi sebou.