Vzdělávání firem, podnikatelů, odborářů, studentů i širší veřejnosti. Nejen to nabízí Národní kontaktní místo pro odpovědné obchodní chování, které v Česku nedávno završilo první dekádu svého fungování. Řešilo třeba i případ sporu mezi neziskovou organizací a textilní firmou kvůli údajnému porušování lidských a pracovních práv v jejím dodavatelském řetězci.
V říjnu loňského roku oslavilo české Národní kontaktní místo pro odpovědné obchodní chování (české NKM) deset let své existence. Jde o stálou pracovní skupinu při Ministerstvu průmyslu a obchodu. Během uplynulých deseti let uspořádalo české NKM řadu seminářů o principech odpovědného obchodního chování a náležité péče, zajistilo překlady několika mezinárodních sektorových dokumentů v oblasti náležité péče a úspěšně poskytlo své mediační služby při řešení specifického případu v textilním průmyslu.
Základem je stále Směrnice OECD
Klíčovým standardem pro odpovědné chování firem je Směrnice OECD pro nadnárodní podniky o odpovědném obchodním chování (Směrnice OECD). Ta je nejstarším a nejkomplexnějším nástrojem v oblasti odpovědného obchodního chování, na který se například odkazuje celá řada dokumentů Evropské unie, jako jsou směrnice o uvádění nefinančních informací, nařízení o taxonomii, nařízení o nerostných surovinách pocházejících z oblastí postižených konfliktem a další.
Směrnice OECD vznikla v roce 1976 jako výsledek spolupráce členů této organizace ekonomicky nejvyspělejších zemí světa se zástupci zaměstnavatelů, zaměstnanců a nevládního sektoru. Je určena nadnárodním podnikům, členským státům OECD a státům, které k ní přistoupily. Směrnice OECD pokrývá veškeré klíčové oblasti, jichž se činnost podniků dotýká, jako jsou například lidská práva, práva zaměstnanců, životní prostředí nebo korupce.
I když je adresována zejména nadnárodním podnikům, tak se jejími principy mohou řídit všechny podnikatelské subjekty bez ohledu na svou velikost a na zemi, v níž působí. Tím Směrnice OECD vytváří všeobecně využitelný standard chování podniků. Jejím cílem je zajistit otevřené a transparentní mezinárodní investiční prostředí a podpořit kladný přínos nadnárodních podniků k hospodářskému, environmentálnímu a sociálnímu pokroku.
Konkrétní podobu Národního kontaktního místa si země určují samy
Dodržování doporučení zakotvených ve Směrnici OECD je ze strany podniků dobrovolné a není právně vymahatelné. Pro členy OECD a státy přistoupivší ke Směrnici OECD je však závazná, neboť státům ukládá povinnost zřídit Národní kontaktní místo pro odpovědné obchodní chování (NKM). Jeho hlavním cílem je rozšiřovat povědomí o Směrnici OECD a souvisejících pokynech pro náležitou péči a napomáhat smírnému řešení případů, ve kterých je namítáno domnělé porušení Směrnice OECD ze strany nadnárodního podniku.
Směrnice OECD byla loni aktualizována
K dnešnímu dni má své NKM zřízeno celkem 51 států. Jednotlivé země mají možnost zvolit si, jakým způsobem si NKM vytvoří, z čeho se bude skládat a jak nastaví jeho fungování. NKM tak aktuálně fungují buď v rámci státní správy (například německé NKM zřízené při Ministerstvu hospodářství a ochrany klimatu), nebo jako na státu nezávislá instituce (například nizozemské NKM). Současně si mohou zvolit takovou strukturu, která jim bude v rámci činnosti nejlépe vyhovovat.
Česko zvolilo raritní strukturu
V České republice bylo NKM zřízeno usnesením vlády z října 2013 jako stálá pracovní skupina při Ministerstvu průmyslu a obchodu za účelem podpořit účinnost Směrnice OECD. Do té doby fungovalo NKM na základě dohody mezi resorty při Ministerstvu financí. NKM fungující při Ministerstvu průmyslu a obchodu má čtyřstrannou strukturu, která se skládá ze zástupců vlády (příslušná ministerstva a Česká národní banka), zaměstnanců (Českomoravská konfederace odborových svazů), zaměstnavatelů (Svaz průmyslu a dopravy) a občanské společnosti (Frank Bold).
NKM má vlastní sekretariát, který je zřízen v rámci odboru evropského a mezinárodního práva Ministerstva průmyslu a obchodu. Sekretariát NKM komunikuje se zahraničními partnery z jiných NKM a je styčným bodem v oblasti odpovědného obchodního chování podle pravidel OECD v České republice.
Čtyřstranná struktura českého NKM je v porovnání s jinými zeměmi unikátní a umožňuje lépe zapojit NKM do svých aktivit nejdůležitější stakeholdery a informovat je o nejnovějším vývoji v oblasti náležité péče a odpovědného obchodního chování.
Specialista poradil podnikatelům s nefinančním reportingem
Výhod této unikátní struktury NKM plně využívá. A to jak v rámci široké členské základny, která koresponduje se složením stakeholderů v OECD, tak pokrytím členské základny ze strany ministerstev, která se překrývá s příslušnými kapitolami Směrnice OECD. To NKM umožňuje mít ve svých řadách experty, kteří se v rámci své agendy zabývají jak mezinárodními, tak vnitrostátními instrumenty v oblasti náležité péče.
V loňském roce tak například NKM propojilo v rámci webináře podnikatele s expertem ze společnosti Frank Bold, který je členem NKM a věnuje se aktuální problematice nefinančního reportingu. Ten jim v rámci informativního webináře přiblížil směrnici o podávání zpráv podniků o udržitelnosti, jejíž některá ustanovení byla do českého právního řádu transponována s platností od 1. ledna 2024. Účastníkům webináře byly rovněž představeny nové Evropské standardy pro reporting udržitelnosti, které upřesňují informace, jež mají podniky zveřejňovat. Podnikatelům tak byly poskytnuty cenné rady a doporučení, která jim usnadní pochopení a dodržení nových požadavků vyplývajících z legislativy Evropské unie.
Projednávání případů u Národního kontaktního místa je dobrovolné
Pokud se kdokoliv domnívá, že nadnárodní podnik jedná v rozporu s doporučeními obsaženými ve Směrnici OECD, má možnost se obrátit na NKM země, ve které nadnárodní podnik působí či v ní má sídlo. V případě, kdy NKM shledá, že je stížnost důvodná, nabídne stranám v rámci takzvaného řešení specifického případu své dobré služby, například v podobě zprostředkování mediace.
Zájemci o bližší informace o činnosti českého NKM mohou navštívit jeho webové stránky
NKM je neutrální fórum, projednání specifického případu není soudním ani správním řízením a jeho rozhodnutí nejsou pro soudní ani správní řízení závazná. NKM vytváří bezpečný prostor pro diskuzi s cílem usnadnit dialog mezi dotčenými stranami, poskytnout jim spravedlivou a nestrannou pomoc a podporovat je při hledání vzájemně přijatelných a se Směrnicí OECD kompatibilních řešení vznesených problémů. Výhodami dobrých služeb NKM ve srovnání s řešením sporu soudní cestou jsou snadnější přístup, flexibilita a s tím také související rychlost. Dobré služby poskytované NKM jsou bezúplatné.
Firma z textilního průmyslu čelila stížnosti kvůli možnému porušení Směrnice OECD
V roce 2018 obdrželo NKM podnět k zahájení projednávání svého historicky prvního specifického případu týkajícího se údajného nedodržování lidských a pracovních práv v dodavatelském řetězci české společnosti působící v textilním průmyslu. Podnět byl podán v dobré víře českou neziskovou organizací, která se domnívala, že společnost porušila Směrnici OECD tím, že odebírala produkty z továrny nadnárodní společnosti umístěné v Myanmaru, aniž by s náležitou péčí identifikovala a řešila rizika porušování lidských a pracovních práv v této továrně.
Cílem projednávání bylo zjistit, zda má společnost mechanismus pro provádění náležité péče a zda může efektivně a v rámci svých možností předcházet porušování Směrnice OECD. Jak nezisková organizace, tak společnost souhlasily s poskytnutím dobrých služeb ze strany NKM. Po celou dobu se sekretariát snažil prosazovat konsenzuální přístup a získat souhlas obou stran, než podnikl další kroky. I díky tomu došlo k odsouhlasení a podepsání závěrů stěžovatelem i společností. NKM poté uzavřelo specifický případ a vypracovalo závěrečnou zprávu, kterou loni zveřejnilo online.
Hlavním přínosem NKM v projednávání daného specifického případu tak bylo vytvoření bezpečného rámce pro vzájemnou komunikaci obou stran. Díky jejich zodpovědnému přístupu byla nakonec jednání úspěšně ukončena a strany našly oboustranně přijatelné řešení.
Z pohledu NKM bylo řízení úspěšné. Textilní firma demonstrovala způsob uplatňování principu náležité péče ve své činnosti i v dodavatelském řetězci, avšak díky zapojení se do projednávání specifického případu doplnila své vnitřní postupy a strategie o další aspekty náležité péče a zlepšila tak svou schopnost předcházet případným budoucím porušením Směrnice OECD.
Vzdělávací semináře se zaměřily na obuvnický sektor, zemědělství nebo téma veřejných zakázek
Aby NKM naplnilo svůj úkol rozšiřovat povědomí o Směrnici OECD a souvisejících pokynech pro náležitou péči, uskutečňuje v rámci svých vzdělávacích aktivit pravidelné informativní semináře a webináře pro podnikatele i širší veřejnost. Tyto obecně i sektorově zaměřené akce jsou organizovány s cílem sdílet poznatky a podporovat zavádění principů náležité péče a odpovědného obchodního chování podnikateli v různých oblastech činnosti.
V posledních letech tak NKM pořádalo například seminář zaměřující se na odpovědné podnikání z pohledu dodavatelských řetězců v oděvnickém a obuvnickém sektoru (květen 2017); seminář týkající se odpovědných dodavatelských řetězců v zemědělství a podnikání (září 2019); webinář na téma náležité péče při úvěrování podniků a upisování cenných papírů (květen 2021); webinář zaměřený na odpovědné zadávání veřejných zakázek (červen 2023) či webinář na téma novinek na poli odpovědného obchodního chování a náležité péče (prosinec 2023).
Vedle seminářů a webinářů také šíří osvětu a vzdělává podnikatele i širší veřejnost, mimo jiné například studenty ekonomických a právnických vysokých škol, budoucí ekonomické diplomaty či členy odborových organizací. NKM také pravidelně publikuje tematické články v různých odborných elektronických i tištěných časopisech.
Členové NKM se také podílejí na nejrůznějších národních i mezinárodních konferencích, fórech, přednáškách a dalších obdobných akcích, kde diskutují aktuální témata, sdílejí případy z nejlepší praxe a projednávají zkušenosti se zaváděním principů odpovědného obchodního chování a náležité péče s cílem poskytnout podnikům doporučení a usnadnit jim zavádění těchto mezinárodních standardů do celkové obchodní strategie podniku.
NKM tak za dobu své existence prokázalo, že je důležitým partnerem v diskuzi k zavádění principů odpovědného obchodního chování do praxe. Jako nestranný subjekt vytvořilo prostor pro diskuzi mezi podnikateli, odbory, státní správou a neziskovými organizacemi a umožnilo zvyšovat povědomí o dané problematice v České republice. Jeho činnost byla oceněna i sekretariátem OECD a lze očekávat, že aktivita NKM v dalších 10 letech ještě poroste.