Jižní Korea se stává další zemí, kde budou mít exportéři podporu i ve formě zahraniční kanceláře CzechTrade. Tu agentura otevřela v hlavním městě Soulu. Šance mají české firmy na tamějším trhu třeba s chytrými řešeními pro dopravu či zemědělství nebo v oblasti gamingu.
Česká agentura na podporu obchodu expanduje do Jižní Koreje, kam se minulý rok z Česka vyvezlo zboží za více než 11 miliard korun. Novou zahraniční kancelář CzechTrade otevírá v hlavním městě Soul. Českým firmám bude pomáhat s exportem primárně se zaměřením na mobilitu, dopravu, infrastrukturu, chytrá řešení v zemědělství či gaming.
Příležitosti zde bude hledat také v dalších oborech, například v technologiích a inovacích. CzechTrade bude firmám mimo jiné také podporou při přípravách na obchodní jednání, která jsou v Jižní Koreji oproti tuzemsku velmi specifická. CzechTrade si od nové samostatné kanceláře a široké nabídce služeb pro české podnikatele slibuje dále zvyšovat český export do Jižní Koreje, který loni dosáhl objemu 11,2 miliardy korun. To je o 1,2 procenta více než v roce 2022.
Cesta k lídrovi digitální ekonomiky
Agentura CzechTrade se v posledních letech stále výrazněji zaměřuje na podporu expanze českých technologických firem do zahraničí. Podle generálního ředitele agentury Radomila Doležala je právě pro takové firmy jihokorejský trh díky vysokému pokrytí internetovým připojením a širokému rozšíření moderních technologií ideální destinací, korejští spotřebitelé jsou technologicky gramotní a otevření novým produktům a službám, jsou však také nároční a očekávají vysokou kvalitu. „Jižní Korea je lídrem v oblasti digitální ekonomiky s pokročilými infrastrukturami, jako je 5G síť. Tento růst nabízí příležitosti pro firmy zaměřené na internet věcí, umělou inteligenci a další pokročilé technologie. Jihokorejská vláda aktivně podporuje inovace prostřednictvím investic do výzkumu a vývoje, což může být výhodné pro firmy hledající partnerství a příležitosti v této oblasti. Země má vysoce vzdělanou a technicky zdatnou pracovní sílu, to je zajímavé pro technologické firmy hledající talenty pro výzkum, vývoj a inovace,“ uvádí Radomil Doležal.
Zásadní pro úspěch na místním trhu bude odhodlání českých společností dlouhodobě budovat pozici trhu a konkurenceschopnost exportovaného zboží. „Budeme vytvářet prostředí, ve kterém firmy budou snadněji nacházet obchodní příležitosti k prosazení a udržení na tomto trhu. V současné době jednáme o spolupráci se šesti společnostmi z různých oborů. Některé z těchto firem jsou zkušení exportéři a další firmy zase s exportem do tohoto regionu začínají,“ popisuje Kryštof Rygl, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Jižní Korea a dodává: „Pro každého exportéra bude nutné zvolit vhodnou strategii spolupráce, kdy každé společnosti nejprve nabídneme zpracování studie o konkurenci a povaze jihokorejského trhu v jejich odvětví. Bez této přípravy jsou další obchodní kroky na místním trhu zbytečně komplikované,“ říká Kryštof Rygl.
Byznys odráží odlišné kulturní zvyklosti
Jižní Korea má svou specifickou obchodní etiku a i v této otázce je CzechTrade připraven firmám výrazně pomáhat. Velký důraz je například kladen v korejské kultuře na hierarchii ve společnosti a respekt k autoritám, kdy starší jedinci mají obvykle silnější slovo v rozhodovacích procesech. Klíčové jsou také osobní vztahy a důvěra. Budování silných vztahů s obchodními partnery je často důležitější než samotné obchodní transakce. V obchodních jednáních kladou Korejci důraz na preciznost a pečlivé zpracování a ctí vysoké standardy kvality a detailu.
Přečtěte si další informace a desatero doporučení pro byznys v Jižní Koreji
Prezentaci českých firem bude CzechTrade zajišťovat také prostřednictvím společných účastí na veletrzích, které jsou v Jižní Koreji stále velmi populární. V rámci veletrhů bude pozornost zaměřena na sektory, ve kterých české firmy nabízí technologicky vyspělá řešení.