Proexportní agentura CzechTrade bude mít další přímé zastoupení v Asii. Zprovoznila zahraniční kancelář v Taškentu a chce tak pomoci dalšímu růstu obchodu s Uzbekistánem.

K bohatství Uzbekistánu patří tradičně bavlna.

O export do Uzbekistánu mají české firmy stále větší zájem. Jen za první pololetí letošního roku se na tamější trh vyvezlo zboží za více než dvě miliardy korun. Agentura CzechTrade bude na uzbeckém trhu prostřednictvím své nové zahraniční kanceláře v Taškentu pomáhat českým firmám především z oborů chemie a petrochemie, strojírenství či těžby a dobývání nerostů.

V reakci na situaci na globálních trzích tak otevírá CzechTrade další zahraniční kancelář mimo Evropskou unii. „Uzbekistán v posledních letech zaznamenal stabilní ekonomický růst. Má bohaté přírodní zdroje zejména v oblasti nerostných surovin, investuje do modernizace své infrastruktury a s rostoucí ekonomikou roste i kupní síla obyvatelstva. Tyto faktory činí Uzbekistán atraktivním trhem pro české firmy, které hledají nové obchodní příležitosti mimo Evropskou unii,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

Díky dynamickému růstu ekonomiky je pro exportéry Uzbekistán lákavým cílem

Uzbecká kancelář se nachází v Yunusabádském městském obvodu v centrální části města Taškent, kde sídlí pobočky mezinárodních společností, ale také významných uzbeckých státních či polostátních subjektů. Cílem zastoupení CzechTrade v Uzbekistánu je nadále zvyšovat export na tamější trh, který byl loni 3,5 miliardy korun. V prvním pololetí letošního roku se vyvezlo zboží za 2,1 miliardy korun.

CzechTrade se v Uzbekistánu soustředí primárně na obory z oblasti chemie a petrochemie, strojírenství a těžby a dobývání nerostů. Uzbecký trh ale nabízí také další obchodní příležitost. Podle Petra Jurčíka, ředitele nové zahraniční kanceláře CzechTrade v Taškentu, země vedle velkého nerostného bohatství disponuje také rozvinutým zpracovatelským průmyslem nebo příležitostmi v oboru zemědělství. „Lze také předpokládat, že kromě exportérů v těchto a dalších podobných oborech budou mít o uzbecký trh zájem zejména firmy, které jsou aktivní na sousedním kazašském trhu. Uzbekistán s ohledem na rychlý ekonomický rozvoj může být pro české firmy zajímavou alternativou,“ vysvětluje Petr Jurčík.

Příští rok zamíří do Uzbekistánu dvě mise

Také s prezentací firem v Uzbekistánu je agentura připravena pomáhat, a to například prostřednictvím veletrhů a dodavatelských misí. Na únor 2025 je plánovaná podnikatelská mise zaměřená na potravinářské technologie a v březnu či dubnu příštího roku se mohou české firmy zúčastnit mise dodavatelů technologií pro dobývání nerostů. Více o veletrzích a dodavatelských akcích lze nalézt na webových stránkách agentury CzechTrade www.czechtrade.cz.

Obchodní jednání? Typické je smlouvání

Jako každá země, tak i Uzbekistán má svou specifickou obchodní etiku. Obchodní jednání zde mají velmi významnou osobní rovinu. „Příprava či dokonce asistence při obchodních jednáních je určitě jedna z hlavních náplní práce naší zahraniční kanceláře. Firmy na jednání s potenciálními obchodními partnery důkladně připravíme. K typickým obchodním rysům v Uzbekistánu patří například smlouvání o ceně, které běžně bývá součástí obchodních jednání. Uzbecký partner se zkrátka snaží získat co největší slevu. Není proto na škodu začít vyjednávat s vyšší cenou, než je běžné, a počítat s případnými slevami,“ dodává Petr Jurčík.

Již první konzultace k nově otevřenému teritoriu lze využít na Meeting Pointu CzechTrade, který se uskuteční ve čtvrtek 10. října 2024 na České národní expozici v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu. Registrace je možná na webových stránkách agentury CzechTrade.

Zdroj: Tisková zpráva agentury CzechTrade

Další články