Pomoc se zpracováním žádostí o dotaci až 200 tisíc korun na vytvoření designu nového výrobku nebo redesign stávajícího produktového portfolia. Průzkum na zahraničním trhu, jestli má chystaný výrobek šanci uspět nebo jaké bude potřebovat certifikace. I to patří ke službám, které firmám nabízí obnovené Design Centrum CzechTrade.
Dobrý design znamená dobrý byznys. I tohle motto zaznělo na druhém ročníku konference Design pro business, na níž se na počátku června v Praze potkali podnikatelé a kreativci. Partnerem akce byla Asociace českého průmyslového designu, která zaštítila programovou část a mimo jiné má za cíl vzdělávat širokou i odbornou veřejnost v oblasti průmyslového designu. Zástupci agentury CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu představili novou podporu, kterou stát pro firmy a designéry připravil. „Na podzim došlo k obnovení Design Centra CzechTrade,“ připomněl generální ředitel agentury Radomil Doležal. Jde o národní platformou státní podpory designu a vedle již dříve nabízených služeb přichází letos s dalšími novinkami.
Základní pomocí je iniciativa Design Credits v rámci Národního plánu obnovy. „Design Credits umožňuje malým a středním firmám získat příspěvek až 200 tisíc korun na spolupráci s designéry z Adresáře designérů CzechTrade,“ uvedla vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová s tím, že dotace pokryje náklady na práci designéra do výše 85 procent. Spoluúčast samotných firem může být tedy jen zbylých 15 procent. „Velkou výhodou je, že nepožadujeme žádné velké tendry. Firmy si vybírají designéry samy, podmínka je, že musejí být z Adresáře designérů CzechTrade,“ doplnila Sedmerová. „Na tuto iniciativu je vyčleněno 50 milionů korun na období tří let. Letos byla vyhlášena první výzva na 10 milionů korun. V dalších dvou letech přijdou další dvě výzvy po 20 milionech korun,“ dodala. Letošní výzva k podávání žádostí o dotaci běží ještě do 31. července. Vedle samotných firem přestavuje Design Credits samozřejmě dobrou příležitost i pro designéry a designérská studia.
Najděte si kreativce v Adresáři designérů CzechTrade
Má výrobek šanci uspět? Služba to ověří už u prototypu
Užitečnou novinkou je služba Tržní Potenciál Design – Inovace. Využít ji mohou firmy s produktem ve fázi prototypu nebo finálním výrobkem, jehož výroba byla zahájena před méně než šesti měsíci. Podniky si mohou nechat ověřit, zda má chystaný designový výrobek na cílovém zahraničním trhu dobrou šanci uspět. Pokud se ukáže, že by o něj zájem nebyl, firma může přehodnotit sériovou výrobu a ušetří si tak zbytečné náklady. „Chceme všechny ty prototypy nebo mockupy a vzorky ukázat ve světě. Udělat takovou rešerši, jestli má smysl (pro firmu), jít do investice, aby nebyly utopeny náklady,“ okomentoval princip služby Radomil Doležal v rozhovoru pro pořad Exportní zrcadlo. Podle něj takový předběžný průzkum trhu už zároveň pomáhá oslovit potenciální zákazníky.
Prověření potenciálu nového výrobku mohou zjistit přímo ve světě pracovníci zahraničních kanceláří CzechTrade. Agentura má v současnosti po celé planetě 52 takových kanceláří. Průzkum se ale netýká jen zájmu o výrobek, ale také různých administrativních bariér. Pracovníci kanceláří pomohou zjistit, jaké jsou pro prodej výrobku v dané zemi žádány licence nebo certifikace. A také jaká je už na trhu v daném oboru konkurence a jak by bylo vhodné nastavit cenu výrobku.
Jakou zvolit barvu nebo materiál? Poradí Design Trend Monitoring
Početná síť zahraničních zastoupení CzechTrade je výhodou i pro druhou novinku. Tou je služba nazvaná Design Trend Monitoring. Ta pomůže sledovat, kam aktuálně míří trendy zejména v zemích, v nichž patří právě atraktivní vizáž výrobku nebo obalu ke klíčovým podmínkám pro obchodní úspěch. Jde o Itálii, Velkou Británii, Francii, Spojené státy americké, Singapur a Čínu. „Základem služby je systematické sledování a identifikování trendových barev, vzorů, dekorů, kombinací, textur, materiálů, ale i technologií,“ uvádí Design Centrum.
Vyberte si některou ze služeb Design Centra CzechTrade
Dobrý design potřebuje slunečník i městský mobiliář z recyklovaného betonu
Odbornicí přitom zdůrazňují, že dobrý design už dávno nemá jen zvyšovat estetickou kvalitu výrobku, ale má také vylepšit jeho funkčnost a ergonomii. Zároveň se netýká jen uměleckých výrobků jako je sklo nebo nábytek, ale využití má napříč obory od strojírenství až po zemědělství. I konkrétní případy výrobků, s nimiž firmy aktuálně oslovily Design Centrum v rámci zpracování žádostí o dotaci, tak patří do nejrůznějších odvětví. „Kromě projektů z oblasti interiérového designu a módy evidujeme designové inovace městského mobiliáře z recyklovaného betonu nebo krabiček pro čidla kvality vzduchu. Takže je to poměrně velká paleta produktů,“ vypočítává Radomil Doležal.
Vedle nových služeb zároveň dál pokračuje provoz osvědčeného Adresáře designérů CzechTrade. Ten aktuálně propojuje firmy s více než 190 kreativci. Podnikatel si může jednoduše přímo na webové stránce adresáře najít podle svých představ a oboru designéra, který mu bude nejvíce vyhovovat. Každý designér nebo studio má v adresáři vizitku včetně fotografií s ukázkami své předchozí práce.
Ikonický výrobek dokáže firmu zviditelnit na výstavách a v médiích
Na konferenci Design pro business podnikatelé novou podporu designu uvítali. Ocenil ji například majitel skláren Bomma a Rückl a strojírenské firmy Wikov Martin Wichterle, který je zároveň spoluzakladatelem Asociace českého průmyslového designu. Podle Wichterleho Česká republika v uplynulé éře úspěšně doháněla vyspělé ekonomiky, ale nyní se konvergence zpomalila. „Za těch 30 let jsme se stali trošku subdodavatelskou ekonomikou… Jediné, co zbývá, je zvyšování přidané hodnoty,“ uvedl podnikatel. A právě nápaditý design může být tím prvkem, který posune české výrobky před konkurenci a vytvoří onu kýženou přidanou hodnotu, shodli se všichni přednášející konference.
Přečtete si více o Asociaci českého průmyslového designu
Podle Michala Froňka, designéra a architekta, zakladatele studia Olgoj Chorchoj, v tom mohou být na čele právě menší podniky. „Velké firmy, které jsou etablovány na trhu, vlastně přestaly inovovat. Svět potřebuje změnu, změnu přístupu k lidem, k přírodě,“ uvedl Froněk. Tu změnu mohou do byznysu podle něj přinášet právě malé značky, ale zejména pro ně je pomoc od státu důležitá.
Zástupci kreativního průmyslu také připomněli, že výrazný design může pomoci menším podnikům prorazit do médií a povědomí veřejnosti. Některé firmy tak mají výbornou běžnou produkci, o níž je ale malé povědomí. Značka se ale zviditelní přes úspěch na soutěži nebo veletrhu s jedním ikonickým výrobkem, který má ovšem exkluzivní design.
Podnikatelé i kreativci se každopádně shodli, že nakonec je tvorba užitného designu vždy kompromisem mezi představami designéra, výroby i marketingu. Tedy že kvalitní designový výrobek musí být možné vyrobit za přijatelných nákladů a prodat za cenu, kterou zákazník za atraktivní vzhled a lepší funkci rád zaplatí. Tak se v kruhu naplní ono motto – dobrý design znamená dobrý byznys.