Česká skleněná instalace, díky níž mohli návštěvníci „uvidět hudbu a uslyšet světlo“, se stala jedním z nejpůsobivějších exponátů na veletrhu Salone del Mobile v Itálii. Hlavní designová akce planety se letos zaměřila na téma udržitelnosti a moderních technologií.
Kdo v designu něco znamená, ten se v dubnu zkusil zadívat k Milánu. Meka oboru zorganizovala týden designu, který zahrnoval už 61. ročník tradičního veletrhu Salone del Mobile. Akce dostala nový formát a pokoušela se o jakýsi restart po pandemickém útlumu. Úspěšně. Na veletrh dorazilo přes 307 tisíc návštěvníků, což bylo o 15 procent víc než loni. Vystavovalo přes 2000 značek zaměřených na nábytek a doplňky, osvětlení i další designové výrobky.
Hlavní trend, na který veletrh i svět designu letos evidentně vsadil, je udržitelnost. Ekologické pojetí mělo nejen mnoho exponátů, ale i výstava jako taková. „Naučili jsme se, že je možné změnit pojetí tak velké události, jako je Salone del Mobile, a že udržitelnost je dosažitelná, když se celý systém spojí dohromady,“ shrnula krédo veletrhu jeho prezidentka Maria Porro.
Snaha o udržitelnost se tak projevila v expozicích samotných, kde se kladl důraz na možnost jejich opětovného využití na jiných výstavách. Znát byla ovšem i u vystavených výrobků, které byly často z recyklovaných materiálů.
Druhým aspektem, na který Salone del Mobile letos vsadil, bylo propojení moderních technologií s tradičním uměním. V tom excelovaly i některé instalace z České republiky. „Jako konkrétní příklad je možné jmenovat třeba instalaci Mrak od Maxima Velčovského a značky Lasvit. Toto umělecké dílo bylo interaktivní, přitahovalo spousta zájemců a vzbudilo hodně zájmu i nespočet postů na sociálních sítích. Samotná myšlenka souvisí s technologií cloudu,“ říká Marek Atanasčev, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Miláně, který byl české firmy na veletrhu podpořit. Značka Lasvit připojila ke světelné instalaci Mrak komentář, že „sledování oblaků může být meditativní zkušeností a neodmyslitelnou tendencí lidstva.“
Spatřit skleněnou hudbu
Velký ohlas vzbudila také instalace od české značky Preciosa nazvaná Crystal Beat. Z ručně foukaných křišťálových trubic ji sestavil tým kreativců pod vedením Michaela Vasku a Andrease Kluga. Zářící instalace se rozsvěcela v rytmu elektronické hudby. Pořadatelé veletrhu ji v závěrečném přehledu nejpoutavějších exponátů uvedli na prvním místě. Preciosa jako kdyby umožnila návštěvníkům uvidět hudbu a uslyšet světlo. „Světelné prvky byly v interakci s ambientní hudbou. Návštěvníci tak mohli pouštět zvuky, zatímco synchronizovaný 3D zvukový systém zesiloval jejich intenzitu a šířil ,světelný rytmus‘ mezi krystaly. Tato expozice budila opravdu veliký zájem,“ popisuje Marek Atanasčev.
Podstatou systému, který Preciosa na veletrhu představila a který v komerčním provedení nabízí pod názvem Crystal Grid, je velká flexibilita. Každý zájemce si může sestavit různou kombinaci křišťálových svítidel podle rozměrů příslušné místnosti a také podle uměleckého dojmu, který chce navodit. Systém je tak vlastně tvárnou skládačkou, která má neomezené množství variací. „Naším cílem bylo vytvořit osvětlení, které přinese moderní minimalistický zážitek s výraznými geometrickými rysy. Výsledkem je modulární instalace, která světlem a energií rozzáří malé i větší prostory,“ vysvětluje Michael Vasku.
Jeho kolega Andreas Klug k tomu dodává: „Tento koncept přináší designérům možnost vytvořit něco skutečně osobitého a originálního; je univerzální a hodí se prakticky pro jakýkoli projekt. Jeho další výhodou je možnost snadno přidávat dynamické světelné efekty. Prostory, které rozjasní ručně a precizně vyráběné křišťálové a kovové komponenty, budou působit nádherně a luxusně,“ míní Andreas Klug.
Stát podpořil účast 200 tisíci korun pro jednotlivou firmu
Ze sklářských firem se rekrutovala i většina dalších společností, které na veletrh přijely v rámci oficiální české účasti. Vedle Preciosy to byly také značky Lasvit, Sans Souci, Bomma, Brokis nebo Dechem Studio. Dále do Milána přijeli zástupci nábytkářských značek TON a Karlen Furniture. Díky státní podpoře získali za výhodných podmínek dobrá výstavní místa po celém areálu výstaviště Fiera Milano.
Firmy takto využily podporu, kterou nabízí stát při účasti na mezinárodních veletrzích. Ministerstvo průmyslu podpořilo každou zúčastněnou společnost částkou 200 tisíc korun. Podle nových podmínek mohou firmy tuto podporu využít nejen na pořízení výstavní plochy, ale také na pokrytí nákladů spojených se stavbou expozic.
V rámci doprovodného programu navíc ministerstvo podpořilo akci Made by Fire organizovanou brněnským Uměleckoprůmyslovým muzeem, které představovalo české sklářské a keramické designéry včetně mladých talentů.
Studio Dechem se díky státní podpoře mohlo zúčastnit přehlídky Fuorisalone Labó. „To je nový projekt, který vystavuje světový art-design v kontextu historických laboratoří Societá italiana antibiotici. Představili jsme tam svůj komplexní interiér tvořený skleněnými svítidly, nábytkem, dekorativními předměty a nástěnnými objekty vlastního designu a výroby,“ vysvětluje Jakub Jandourek z Dechem Studio.
Martinu Bojanovskou ze společnosti Brokis potěšil velký zájem návštěvníků ve stánku, kde značka představila svou aktuální kolekci světel. „Hrdě jsme prezentovali Brokis jako českou firmu s velkým mezinárodním přesahem a odkazem na tradici českého sklářského průmyslu. Náš stánek během veletrhu navštívilo několik tisícovek lidí,“ uvedla Martina Bojanovská.
Vedle společností, které do Milánu dorazily v rámci oficiální české účasti, přijelo samostatně samozřejmě i mnoho dalších českých podnikatelů a osobností z oblasti designu.
Stánky byly nafukovací, světla zase z rybářských sítí
Ze světových značek upoutaly na veletrhu například exponáty společnosti Signify. Jí představená kolekce svítidel Coastal Breeze je vyrobená výhradně z recyklovaných rybářských sítí, které byly vytaženy z moře na pobřeží anglického Cornwallu. Projekt tak spojuje několik bohulibých prvků. Čistí oceán, šetří materiály a výsledkem je navíc netradičně designované svítidlo s příběhem.
Spojení designu, udržitelnosti a zároveň moderních technologií ztělesnila také svítidla tištěná na 3D tiskárně. Pozornost si získaly zejména nové kreace od návrhářky Aleksandry Gaca. Její inovativní tkané textilie spojily umění a design a dobře doplnily metodu 3D tisku. „Jako textilní designérka jsem z technik 3D tisku opravdu nadšená. Umožňují mi snadno a rychle zakomponovat mnou navržené textury do běžných předmětů, které jsou dostupné každému,“ uvedla Aleksandra Gaca.
Společnost Signify uvádí, že všechna její 3D tištěná svítidla tvoří minimálně z 55 procent recyklované nebo biocirkulární materiály. Inovativní výrobní proces podle firmy navíc snižuje počet komponentů až o 40 procent a eliminuje také potřebu lepidla, což usnadňuje případnou demontáž a recyklaci. Lehčí materiály současně produkují méně uhlíku, a protože se výrobky tisknou na zakázku, žádné neprodané zásoby nepřijdou nazmar.
Apel na ekologičnost při přípravě samotných výstavních stánků si vzala za své třeba značka Innova. Její designérka Eleonora Barillari přišla s myšlenkou udělat stěny stánku nafukovací a spojit je pomocí systému zipů. Stánek byl tedy po skončení veletrhu doslova „vypustitelný“, bylo možné ho snadno složit do relativně malého zavazadla a převést na další výstavu.
Poptávka roste hlavně v Saúdské Arábii nebo Indii
Podle Marka Atanasčeva veletrh jasně ukázal oživení trhu. „Opravdu bylo vidět, že se jedná o restart Salone del Mobile v plné síle – účastníci a návštěvníci byli z celého světa a oproti loňské edici byla významně posilněná přítomnost z Asie, což se ukazovalo i na množství rezervovaných ubytovacích míst v Miláně. Hotely hlásily kompletně plno a na některých místech docházelo ke zdražení až o dvě stě procent oproti standardní ceně. Firmy reportovaly přítomnost a zájem zákazníků primárně z Indie a zemí Blízkého východu, jako jsou Saúdská Arábie nebo Spojené arabské emiráty. Dále také z Ameriky a samozřejmě hodně zájemců bylo z Evropy. Nebylo výjimkou také to, že se objevovala i klientela z Ruska,“ uvedl Marek Atanasčev. „Zdá se zároveň, že segment HORECA se již stabilizoval, protože firmy zaznamenaly oproti útlumu v předchozích letech zvýšení poptávky. Přesto ale i nadále přetrvává opatrnější přístup k akvizicím,“ dodává.
Veletrh také ukázal, že do znaků dobrého designu neoddiskutovatelně přibyl jeden nový. Jestliže dosud to byly hlavně tvar a praktická užitnost, nyní se stále více zákazníků ptá ještě po jednom aspektu: po udržitelnosti.