V době, kdy zažívá hospodářská politika Spojených států amerických bouřlivé změny, zamířila do zámoří početná mise českých firem a institucí. Šance na novou obchodní či vědeckou spolupráci zkusí najít v Atlantě, San Francisku a Detroitu.
České firmy zamířily do Spojených států amerických, aby představily své inovace v dopravě, automotive, letectví, space a smart mobility a rozšířily spolupráci v těchto oborech. Podnikatelská mise organizovaná Svazem průmyslu a dopravy ČR při příležitosti pracovní návštěvy ministra dopravy Martina Kupky zavítá do Atlanty, San Franciska a Detroitu. Delegaci tvoří 47 účastníků z řad českých firem a institucí.
Mezi klíčové body programu patří například exkurze v Curiosity Lab v Atlantě, což je centrum zaměřené na testování autonomních vozidel a na inovace v dopravě. V programu je také návštěva společnosti Nuro v San Francisku, což je průkopník autonomních doručovacích vozidel. Mise zavítá i na půdu University of Michigan, kde bude řeč o možnostech spolupráce v oblasti výzkumu a vývoje v automobilovém průmyslu a chytré mobilitě.
Program zahrnuje i další obchodní setkání i návštěvy důležitých testovacích center. „Chytrá mobilita, digitalizace, AI, technologické služby, inovativní řešení v automotive či čisté mobilitě nebo systémy dálkového řízení, ochrana před kybernetickými útoky jsou témata společné pracovní cesty s delegací podnikatelů a zástupců akademické sféry,“ shrnul ministr dopravy Martin Kupka.
V misi jsou dodavatelé automobilek či specialisté na e-commerce
Možnost být součástí mise přivítala třeba společnost Apify, která je nyní se svým týmem přímo v Silicon Valley. „Apify umožňuje firmám těžit data z webu, což se v dnešní době hodí stále více, ať už třeba pro sledování konkurence, analýzu trhu nebo pro získávání dat pro AI aplikace či agenty. Silicon Valley je světovým epicentrem AI inovací, a proto je skvělé, že zavítá mise i sem,“ uvedl Jan Čurn, CEO a spoluzakladatel Apify.
K delegaci se připojí i zástupci firmy Auxilium Cyber Security, která se specializuje na automobilovou kybernetickou bezpečnost. „V Detroitu máme laboratoř pro testování kybernetické bezpečnosti automotive komponent a celých vozidel. V rámci mise chceme prohloubit spolupráci s existujícími klienty z řad amerických automobilek a jejich dodavatelů a také prozkoumat nové obchodní příležitosti,” říká Martin Pozděna, jednatel společnosti.
Logio poskytuje strategické poradenství a softwarová řešení pro optimalizaci dodavatelských řetězců. „Již řadu let exportujeme tuto jedinečnou kombinaci do celého světa a pomáháme firmám automatizovat a efektivně řídit zásoby, ceny a logistiku. Spojené státy vnímáme jako dynamický trh, který je otevřený novým přístupům a technologiím,” říká partner ve společnosti Logio Jan Jirovec.
Jiří Nekovář, zakladatel společnosti marsmars také přiblížil svá očekávání od mise: „Naší specializací jsou zákaznická cesta v digitálním prodeji. Jsme přesvědčeni, že to je zlatý grál (nejen) digitálních byznysů. Od mise očekáváme zajímavý networking a ještě detailnější přehled o nejnovějších trendech v e-commerce, které následně využijeme ke zvýšení efektivity a inovací pro naše klienty.”
Na misi jsou zastoupena také česká vědecká pracoviště nebo vysoké školy jako je Vysoké učení technické v Brně. Adam Skokan, vedoucí oblasti autonomní mobility v Centru dopravního výzkumu k misi uvádí: „Spojené státy jsou lídrem v testování autonomních systémů, propojení chytré infrastruktury a rozvoji inovací v dopravě. Navázání spolupráce s předními technologickými firmami a výzkumnými institucemi umožní přenést osvědčené postupy do českého prostředí, obohatit výzkum o zkušenosti v oblasti bezpečnosti provozu autonomních vozidel a podpořit jejich efektivní integraci do dopravního systému.“

O americký trh je stále zájem
Podle Bohdana Wojnara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR, tato mise významně přispěje k rozvoji hospodářských vazeb mezi Českou republikou a USA. „Prostřednictvím produktivního dialogu a spolupráce můžeme prozkoumat nové možnosti investic, obchodu a spolupráce, které mohou být přínosem pro všechny strany,” uvedl.
Přetrvávají velký zájem českých firem o USA potvrzuje Pavel Eichner, ředitel regionálního centra CzechTrade Severní Amerika. „V teritoriu máme zkušené odborníky, kteří disponují cennými obchodními kontakty, proto se CzechTrade v rámci mise podílí na realizaci B2B eventů. S firmami budeme dále spolupracovat i po ukončení mise, abychom zajistili maximální přínos této cesty i z dlouhodobého hlediska. Zájem o konzultace na nedávném Meeting Pointu CzechTrade i nárůst dotazů ohledně expanze do Spojených států amerických nám potvrzuje, že tento trh je pro české exportéry klíčový,“ říká Pavel Eichner.