Největší ekonomika jižní Asie patří k nejdynamičtěji se rozvíjejícím na světě. V Indii mají Češi šance zejména v energetice, dopravě, leteckém či kosmickém průmyslu. Nové možnosti jim nabízí digitální transformace, do níž Indové investují stovky miliard dolarů.
Puné, ležící 200 kilometrů od Bombaje ve státě Maháráštra, je dnes osmým největším městem nejlidnatější země světa a symbolem jejího zázračného růstu.
Před několika desetiletími ospalé provinční město, v současnosti pulzující megapole s pěti miliony obyvatel – dynamický ekosystém, který nabízí jedinečnou směs příležitostí a výzev. Ve městě se usadily světové automobilky (Maruti Suzuki, Tata Motors, Škoda VW) a společnosti věnující se informačním technologiím.
„Puné a zvláště jeho nejnovější průmyslová oblast Chakan MIDC obrovsky rychle rostou. Naše firma zde otevřela pobočku v roce 2019,“ říká jednatel české firmy Technicoat, pro kterou je indický trh klíčový, Martin Kortus.
Společnost Technicoat měla za úkol dodat Indům pro ně v té době nedostupnou technologii.
Za otevřením výrobního závodu v Indii stála poptávka po našich službách funkčních povrchových úprav kovů od našeho dlouholetého klíčového zákazníka z těžebního průmyslu. Naše povrchové úpravy lze najít na automobilových dílech či těžebních technologiích pro pevninskou i podmořskou těžbu ropy.
Próza psaná čísly
Ekonomika je próza psaná arabskými číslicemi, zní jeden ze známých aforismů. Pokud jde o prozaickou řeč čísel, patří dnes Indie k nejvýznamnějším ekonomikám na světě.
Nejpočetnější světový trh s 1,5 miliardou obyvatel, jedna z pěti nejsilnějších ekonomik ve světovém měřítku a zároveň premiant v jižní Asii. K tomu se v posledních letech přidává dynamický růst HDP kolem sedmi procent ročně.
„Indie je skutečně významným trhem nejen kvůli své obrovské populaci, ale také díky rychle rostoucí ekonomice. Indické HDP se v roce v 2025 podle Goldman Sachs zvýší o 6,3 procenta,“ sděluje ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v Bengalúru Hana Onderková.
Indie jako žádaná nevěsta
Zahraniční investice proudí do země nebývalým tempem a vlády se předhánějí v uzavírání obchodních dohod s asijskou velmocí.
Pravidla pro přímé zahraniční investice v Indii prošla v posledních dvou dekádách významnou liberalizací. Většina zahraničních investorů může využít „automatic route“ a obejít se tak bez povolení centrální banky a indické vlády.
Indická republika nabízí podle Hany Onderkové exportérům mnoho strategických příležitostí v řadě odvětví, a to díky posilujícímu hospodářství, pestré poptávce a vládním iniciativám podporujícím inovace a industrializaci.
Indie vyhlíží zlatou éru. Roste nejvíc v ekonomice i v populaci
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (nejen) proto považuje Indii za jednoho z klíčových a nejperspektivnějších obchodních partnerů mimo Evropu a v posledních letech podniká řadu aktivit pro zvýšení české přítomnosti na indickém trhu.
Vzájemný obchod roste
Český export do Indie v posledních letech stabilně roste. Jen od covidové krize v roce 2020 se zvýšil na dvojnásobek.
„V posledních letech skutečně došlo k významnému nárůstu vzájemného obchodu. Například v roce 2022 dosáhl obchod více než 53,8 miliardy korun, přičemž v roce 2012 to bylo pouhých 23 miliard. Historicky ale Indie měla a má s Českou republikou přebytek obchodní bilance,“ vypočítává Hana Onderková.
Loni byla hodnota českého exportu 25,7 miliardy korun, opačným směrem putovaly zboží a služby za 55,6 miliardy. Trend se ale letos podle zástupkyně CzechTrade částečně obrací v náš prospěch.
Prosadit se na indickém trhu nicméně není jednoduché. „Indové si mohou za své peníze pořídit jakýkoliv produkt na světě, proto musí být váš výrobek něčím výjimečný a musí jim dávat smysl poměr cena/výkon. Pouze nízká cena nestačí,“ upozorňuje Dušan Kožušník, CEO české firmy Compelson, která se zde úspěšně etablovala.
Přestože je Indická republika relativně liberální ekonomikou, výzvou pro exportéry zůstávají různé tarifní i netarifní bariéry včetně poměrně vysokých cel.
„Indie má vysoká cla na určité produkty, zejména na automobilové součástky, farmaceutické výrobky a průmyslové zboží. Cla mohou dosahovat až 20 až 30 procent a v případě alkoholu více než 100 procent,“ popisuje ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v Bengalúru.
Přijde liberalizace obchodu s EU?
Dopady částečně zmírňuje členství České republiky v Evropské unii, která je po USA a Číně třetím největším obchodním partnerem Indie.
„Probíhající jednání o liberalizaci obchodu mohou bariéry částečně odstranit. V letech 2007 až 2013 proběhlo několik kol jednání o dohodě o volném obchodu, kterou však zkomplikovaly neshody ohledně přístupu na trh, práv duševního vlastnictví, pracovních norem a udržitelného rozvoje,“ popisuje Hana Onderková.
Po devítileté přestávce obnovily Indie a EU jednání v létě 2022. Letos v září se podařilo dosáhnout omezeného pokroku v klíčových otázkách, jako jsou pravidla původu a veřejné zakázky.
„Další kolo se očekává na počátku roku 2025. Unie usiluje o zrušení cel na více než 95 procent svého vývozu, včetně citlivých zemědělských produktů a automobilů,“ dodává zástupkyně CzechTrade.
Boji s byrokracií pomáhá digitalizace
Země se v posledních letech stala jedním z globálních lídrů v oblasti IT a software, ale také v digitální transformaci.
Podle Martina Kortuse z firmy Technicoat se zde dříve museli tuzemští podnikatelé připravit na „relativně velkou byrokracii, pomalé administrativní procesy a skrytou korupci.“ „To se ale s digitalizací správy postupně zlepšuje,“ říká.
„Úsilí vlády se v rámci programu „Digitální Indie“ zaměřuje na snížení byrokracie, zvýšení transparentnosti a zlepšení poskytování služeb ve vládním i soukromém sektoru,“ potvrzuje Hana Onderková.
Čeští podnikatelé se v Indii stále mohou potýkat s obtížemi například při otevírání bankovního účtu, při navigaci v složitém daňovém a právním systému či při získávání nezbytných povolení.
Zástupce firmy Technicoat přes všechny zmíněná úskalí expanzi na indický trh českým podnikatelům vřele doporučuje.
„Podnikatelské prostřední je stabilní, příležitosti obrovské. Založení naší pobočky a výroby v Indii bylo díky podpoře prvotřídních právních poradců a zkušenosti joint venture partnera hladké, ačkoliv trvalo poměrně dlouho. Vzhledem k vysoké dovozní dani nicméně doporučuji nakupovat technologie od místních dodavatelů,“ doplňuje.
Strategické příležitosti pro české exportéry
Česká republika se silnými technologickými firmami a zkušenostmi se softwarovým inženýrstvím může Indům nabídnout relevantní řešení v oblastech kybernetická bezpečnost, umělá inteligence či strojové učení.
Pro tuzemské exportéry se podle Hany Onderkové otevírají zajímavé příležitosti také v letectví, zejména u dodávek leteckých komponent, služeb MRO, školení, rozvoje infrastruktury a inovací v ekologických technologiích.
„Indie je také významným importérem součástek pro letecké motory a avioniku, což vytváří prostor pro české výrobce, kteří se zaměřují na precizní technologie a kvalitu,“ upozorňuje ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v Bengalúru.
Země pokračuje v industrializaci a v rámci iniciativy Make in India se zaměřuje na podporu domácí výroby. Neznamená to ale, že by tím brala českým podnikům šanci se v určitých odvětvích na největším asijském trhu prosadit. Naopak.
„Sektor strojírenství a výrobních technologií je v Indii klíčový. České firmy, známé svou silnou výrobní základnou, mohou nabídnout precizní inženýrství pro automobily, energetiku nebo těžký průmysl,“ dodává Hana Onderková.
Indický kosmický sektor nabízí slibné příležitosti v oblasti družicových technologií, kosmického výzkumu a aplikací. Zde mají tuzemské podniky potenciál zapojit se do lukrativní spolupráce, transferu technologií a partnerství v oblasti výzkumu a vývoje.
Indie nechce zůstat za světem pozadu ani v rozvoji obnovitelných zdrojů energie. „Česko má silné technologické zázemí v oblasti energetických řešení, jako například solární, větrné a jaderné technologie a technologie pro zlepšení energetické účinnosti a úspory energie,“ doplňuje.
V oblasti železnic či městské hromadné dopravy mají Češi šanci díky rostoucí poptávce po modernizaci infrastruktury, nových vozidlech, inovacích a ekologických řešeních.
Český import do Indie dnes zahrnuje především strojírenství, energetiku, komponenty pro automobilový průmysl a železniční průmysl, letecké technologie a obranné systémy.
Pestrá Indie: Co funguje v jedné oblasti, nemusí fungovat jinde
Před vstupem na indický trh budou české exportéry zajímat strategické kroky, které je mohou nasměrovat k úspěchu.
„Indie je rozsáhlý, diverzifikovaný a kulturně specifický trh, který vyžaduje pečlivé plánování. Je nezbytné identifikovat vhodné segmenty trhu a místní poptávku. Indie je geograficky i demograficky různorodá. Co funguje v jedné oblasti, nemusí fungovat jinde,“ upozorňuje Hana Onderková.
Podle CzechTrade je nutné přizpůsobit cenu a marketing tak, aby odpovídaly místním preferencím a respektovaly kupní sílu zákazníků. Indický trh je technologicky propojený a propagace na sociálních sítích nebo prostřednictvím digitálních kampaní je zde velmi efektivní.
Cestou k úspěchu je také spolupráce s indickým distributorem, agentem nebo partnerem.
„Vzhledem k velikosti Indie doporučujeme nespoléhat se na jenom jednoho partnera a diverzifikovat svoji přítomnost v rámci celé země, to jest mít více distributorů v různých částech Indie. Také je nezbytné osobně se potkávat s partnery, či koncovými zákazníky, nebo si najmout obchodního zástupce, který bude české firmy v Indii reprezentovat,“ dodává.
Jak na jednání s indickými partnery
V Indii je klíčové budování důvěry. Indové si chtějí vybudovat s partnerem před uzavřením dohody osobní vztah. Jsou také obratnými vyjednavači, kteří kladou důraz na cenu a výhodné podmínky.
„Indické firmy jsou při prvních jednáních ochotné podělit se o to, jak trh funguje a jaké příležitosti či výzvy v daném oboru jsou. Zeptejte se, co potenciální partner dělá a jak jeho byznys funguje, kdo jsou jeho zákazníci a podobně. V ideálním případě můžete navštívit potenciálního partnera osobně,“ prozrazuje Hana Onderková.
Desatero pro obchodování s Indií
Pokud je daný produkt technologicky náročnější, měli byste podle Onderkové připustit, že se bude produkt částečně vyrábět v Indii a vy budete pouze dodávat klíčové komponenty.
Ozbrojte se trpělivostí, rozhodovací procesy mohou být pomalé. Obecně řečeno vytváření vztahů a uzavírání obchodů vyžaduje v Indii čas.
České radary pokryjí 90 procent vzdušného prostoru
CzechTrade dnes spolupracuje s velkým množstvím českých firem, z nichž některé se již na trhu etablovaly a jiné se na expanzi teprve chystají.
Největší tuzemský automobilový výrobce ŠKODA Auto zde v uplynulých dvou letech prodal přes sto tisíc vozů a Indii vnímá mimo jiné jako bránu na další jihoasijské trhy.
Pardubická firma Eldis získala v zemi zakázku na dodávku desítek nových radarů včetně kombinovaných radarů pro indické námořnictvo a pobřežní stráž. Její radary budou podle zástupců podniku pokrývat přibližně 90 procent indického leteckého prostoru.
Další příklady úspěšných českých firem:
- PBS Velká Bíteš
- DAKO-CZ
- LIKO-S
- Bonatrans
- LASVIT
- ZKL Bearings
- Technicoat
Na nedávné konferenci s názvem Invest and Make in India 2.0, která byla zaměřena na aktuální obchodní možnosti v nejperspektivnějších sektorech v Indii, se s účastníky podělil o své zkušenosti zástupce společnosti Compelson, která na indickém trhu prodává produkty určené pro sektor law-enforcement, zejména pro policii.
„Byznys rozvíjíme ve více než 100 zemích světa, ale Indie je jedním z největších světových trhů, kterému se dlouhodobě věnujeme. Indie neuvěřitelně rychle roste a je demokratickým státem. Z těchto důvodů je jednou z prioritních zemí, na které se soustředíme a budujeme zde kromě obchodního týmu také vývojové centrum,“ popisuje Dušan Kožušník, zakladatel a CEO firmy.
Agentura CzechTrade pomáhá českým podnikům také s účastí na výstavách a veletrzích. Příkladem může být účast na největším veletrhu zdravotní techniky v Indii Medical Fair India. Díky CzechTrade mohou firmy ušetřit čas i náklady. Agentura jim nabízí nejen stavbu společné expozice, ale také další doprovodné služby.