Českým firmám, které se rozhodnou jít na zahraniční trh v roli investora, nabízí pomoc agentura CzechTrade. Vedle klasických služeb pro vývozce poskytuje podporu například formou exportních inkubátorů nebo prostřednictvím expertní služby KOMPAS, uvádí generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

V Česku chybí pracovní síla, firmy proto přenášejí výrobu do zahraničí, připomíná Radomil Doležal.

České firmy se stále více z pozice exportérů dostávají i do role investora v zahraničí. Letošek se zdá být přelomovým rokem. Jak ten přerod probíhá?
Investice jdou samozřejmě určitou postupkou. Firma než se rozhodne investovat do vybraného teritoria, tak si ho nejdříve otestuje tím, že tam začne exportovat. Ve druhé fázi začíná vytvářet obchodní model tak, že tam má například distributora. A až ve třetí fázi, když vidí, že trh je zajímavý, tak se na něj rozhodne vstoupit kapitálově. To znamená, že zakládá buď vlastní dceřinou společnost, nebo se spojuje s místním partnerem a vytváří nějakou formu joint venture, pomocí kterého tam bude působit a rozvíjet byznys.

Mezi našimi klienty jsou firmy v tom prvním modelu, které do vybraného teritoria exportují. Podporujeme samozřejmě i ty zralejší, které v teritoriu působí dlouhodobě a jsou v tom druhém módu. Snažíme se, i vzhledem k narušení mezinárodních dodavatelských řetězců, ale také vzhledem k tomu, že dochází k vyčerpání extenzivních zdrojů růstu, jako je například pracovní síla, podpořit i třetí fázi. To je ta investiční pro ty nejzralejší firmy. Proto zakládáme například exportní inkubátory.

Jak mohou pomoci?

Konkrétním příkladem je třeba jihomoravská firma ZEBR. Ta chtěla v Mexiku prodávat stroje na výrobu venkovních žaluzií. Obecně totiž platí, že když jsou žaluzie zvenku domu, tak zachytí nepoměrně více tepla, než když jsou zevnitř. V Mexiku nikdo neřešil ten rozdíl mezi venkovním a vnitřním zastíněním. Venkovní žaluzie tam nikdo nepoužíval, pro stroje na jejich výrobu nebyl v Mexiku vytvořený trh. Firma tedy musela nejdříve rozvíjet celý koncept, aby lidé pochopili, že zvenku jsou žaluzie daleko efektivnější než zevnitř. Pak teprve našla zákazníky, kteří je budou vyrábět. To se společnosti podařilo také díky využití exportního inkubátoru, který má CzechTrade v Mexiku. Stroje pro exteriérové žaluzie v současnosti na
tamějším trhu nemají konkurenci.

Pro firmy z oblasti automatizace, robotiky, umělé inteligence, 3D tisku, modelování či laserů vidíme velký potenciál například ve Spojených státech amerických nebo v Kanadě.

Jakou další podporu CzechTrade investorům nabízí?

Nejvyšší formou podpory v rámci té investiční jsou právě exportní inkubátory. Druhou formou je služba KOMPAS (Komplexní asistenční služba), která dává většinu funkcionalit, jako je finanční nebo právní poradenství. Služba nabízí pomoc také v oblasti nemovitostí, například při hledání sídla pro zahraniční pobočku firmy. Kompas nabízí také podporu v oblasti human resources a v dalších oblastech. Třetí formou je, že řešíme ad hoc zadání v rámci dlouhodobější asistence. Pokud si firma žádá podporu pro dlouhodobý vstup na vybraný trh, tak na to v rámci stávajících služeb sestavíme speciální projekt, službu dlouhodobé exportní asistence. Pro firmu pak děláme dlouhodobé průzkumy trhu – jakou má velikost, jaká je tam konkurence, jaké jsou ceny. Firma si díky tomu může připravit studii proveditelnosti. A dostane pro ni právě ty parametry, které potřebuje pro výpočet, zda se investice vůbec vyplatí.

Přečtěte si více informací o službách agentury CzechTrade pro exportéry

Zavádíte nějaké nové služby?

Zmíním služby pro startupy. Těmi se v posledních letech zabýváme relativně intenzivně. Mladým začínajícím firmám věnujeme velkou pozornost. Spolupracujeme s Inovačními centry, v jejichž rámci se vznikající firmy strukturují a vytvářejí budoucí obchodní model. My si je přebíráme a snažíme se je dostat do zahraničí. V tomto také spolupracujeme i s CzechInvestem. Koncept spolupráce se začínajícími firmami a spin-offy má také velkou podporu od Ministerstva průmyslu a obchodu.

Jaké důvody obvykle vedou české firmy k investicím v zahraničí – je to třeba snaha převzít subdodavatele, využít přebytek kapitálu?

Obecně mohu říct, že jsou to tři důvody. Zaprvé snaha být blíže klientům. Když je člověk na místě, tak místním zákazníkům víc rozumí, je jim blíž, chápe jejich potřeby. Zároveň samozřejmě odpadají různé technické bariéry obchodu, jako jsou cla. Pak je to samozřejmě otázka logistiky. V této oblasti vzniklo tisíce problémů. Například po covidovém období byla doprava extrémně drahá, nebo vůbec nefungovala. Typickými příklady jsou zablokování Suezu nebo lockdown čínských přístavů, který velmi komplikoval celou situaci pro obchod s Čínou. Bylo to oboustranné, přístavy byly zablokovány jak pro nákup, tak pro prodej.

Povstalci u Suezu, sucho v Panamě. Přečtěte si více o problémech globální dopravy

Dalším důvodem je i vyčerpanost zdrojů růstu v České republice. Je tady poměrně vysoká míra zaměstnanosti, která nevytváří podmínky na nějakou velkou expanzi nebo rozšiřování výroby. Výrobu zde nemohou firmy rozšířit, protože není k dispozici pracovní síla. Přenášejí ji tedy včetně know-how do teritorií, kde je dostupnější pracovní síla.

Které trhy považujete pro expanzi v současnosti za nejslibnější?

Každý trh může být v určitém sektoru tím nejslibnějším. Je důležité párovat tržní příležitosti s tím konkrétním sektorem a o to se snažíme. Proto se tolik věnujeme sektorovému přístupu. Snažíme se vytipovat obory klíčové pro budoucnost byznysu. Na tom intenzivně pracujeme a máme to zakotvené v naší střednědobé strategii CzechTrade. V každé zemi, kde máme kancelář, najdeme slibný sektor. Příkladem je oblast strojírenství a nabídka pokročilých výrobních technologií včetně robotizace a automatizace. To výrazně přispívá ke zvýšení konkurenceschopnosti. Pro firmy z oblasti automatizace, robotiky, umělé inteligence, 3D tisku, modelování či laserů vidíme velký potenciál například ve Spojených
státech amerických nebo v Kanadě.

A která odvětví jsou nejperspektivnější?

Určitě ta, která generují vysokou přidanou hodnotu. To byla dříve jedna z nejslabších stránek českého exportu. Firmy měly velký objem vývozu, ale velmi nízkou přidanou hodnotu výrobků. Proto volíme právě sektorový přístup. Pilotními projekty je oblast Advanced manufacturing, Fintech a AI. V první fázi je důležité, aby se každá výroba, která v Česku běží, zvedla výš. Buď k té kompletnosti výrobku, nebo k té sofistikovanosti řešení. To znamená, že nebudeme dodávat jednoduché obrobky, ale daleko více zpracované, kompletní výrobky. To by mělo posunout celé hospodářství ve všech oblastech. A tomu se snažíme maximálně pomáhat. K posunu mohou sloužit například Exportní aliance CzechTrade, které výrobky kompletují do logických skupin, nebo společně dodávají ucelené řešení.

(red)

Další články