Na zářijové akci nazvané „Electrified“ v Londýně promluvili zástupci největších světových automobilových značek. Vizionáři představili nové projekty, jako jsou chystané modely elektromobilů nebo gigafactory na výrobu baterií v Sommersetu.

Souběžně s prodejem elektromobilů roste britská dobíjecí síť, v čele trendu jde metropole Londýn.

V druhé půli září byli zástupci zahraniční kanceláře CzechTrade Spojené království a Irsko díky čilým obchodním vztahům s britskou Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) pozváni v Londýně na prestižní akci: Na konferenci „Electrified“, kde vystoupili klíčové osobnosti britského autoprůmyslu včetně šéfů největších automobilek, které v zemi působí.

Pro agenturu CzechTrade to byla důležitá akce, jelikož automotive je ve Velké Británii i přes jeho současné dramatické proměny jednou z českých sektorových preferencí. V minulosti CzechTrade spolupracoval a stále spolupracuje s firmami jako jsou Jaguar-Land Rover, Nissan, Aston-Martin Lagonda, Alexander-Dennis či INEOS-Automotive. Z oblasti elektromobility lze zmínit například Arrival či nyní aktuálně společnost Forseven.

Revoluci má urychlit gigafactory na baterie

Akci zahájil Mike Hawes, dlouholetý šéf SMMT, který zrcadlil velmi přesně optimismus britských politiků, pokud jde o bateriovou budoucnost Velké Británie. V britském establishmentu totiž převážil názor, že budoucnost britského automotive jsou baterie, tedy elektromobilita jakožto klíčová technologie přechodu na čistou mobilitu.

Pokud došlo ke shodě v této oblasti, je třeba dát této cestě tu největší prioritu a ambici – ambicí Mika Hawese je podle jeho projevu maximálně pomocí legislativy urychlit nástup elektromobility s cílem, aby se Británie stala evropským šampionem této oblasti, tedy lídrem v oblasti technologií i samotné výroby elektroaut. V Británii v době konání konference platil zákaz prodeje aut se spalovacím motorem k roku 2030, což je nesmírně ambiciózní cíl. Mike Hawes je toho názoru, že právě nastavování takových termínů povede k urychlení „revoluce“.

Ve skutečnosti je třeba konstatovat že řada důvodů k optimismu zde skutečně je. Společnost Tata, vlastník největší britské automobilky Jaguar-Land Rover (JLR) rozhodla o stavbě gigafactory na autobaterie v Sommersetu. Výrobky bude zásobovat nejen vozy JLR ale i ostatní britské OEMs. Také Nissan, který své vozy v Británii nejen vyrábí, ale také vyvíjí, pracuje na výstavbě velké gigafactory na severovýchodě Anglie s tím, že v Evropě bude ještě před rokem 2030 nabízet pouze elektroauta. Do toho slavná automobilka Mini čerstvě oznámila výrobu svého elektro-Mini v Anglii ve svém závodu v Oxfordu.

Jaguár představí příští rok čistě elektrický sportovní model

Světlou budoucnost elektromobility v Británii podtrhlo vystoupení jednoho z výkonných ředitelů JLR a šéfa engineeringu Thomase Müllera. Ten popsal elektrickou budoucnost jedné ze značek koncernu, ikonického Jaguaru, který již příští rok představí nové čistě elektrické GT a od roku 2025 přestane s výrobou všech stávajících modelu se spalovacím motorem. Velmi pozitivně se také vyjádřil například šéf Fordu. Tato společnost má ve Spojeném království umístěn klíčový vývoj a výrobu motorů. Elektromobilitu v oblasti nákladních automobilů včetně tiráků podpořila také firma Renault průmyslové vozidla.

Ve svém showroomu v Trenthamu představuje značka Ford britským zákazníkům svůj elektrický model E-Transit.

Ohledně elektrických náklaďáků byli účastníci skeptičtí

Na druhou stranu se našli i tací, kteří opatrně připustili, že k dekarbonizaci mohou směřovat i jiné technologie než jen baterie. Tento tábor byl symbolizován především šéfem Toyoty UK Augustinem Martínem. Toyota má v zemi továrnu na výrobu svých vozidel i motorů. Podobný názor měla nepřekvapivě i Lynn Calder, šéfka INEOS-Automotive. Tato nová automobilka založená britským miliardářem Jimem Ratcliffem si totiž stanovila za cíl znovu zrodit poctivý nekompromisní off-road typu původního Land Roveru Defender do těch nejtěžších terénů. A takové auto na baterku si mnoho lidí opravdu představit nedovede.

Ani u publika, převážně zástupců automotive odvětví, se nedalo úplně říci, že by bylo přesvědčeno většinovým názorem. Z diskusí s účastníky spíše vyplynul skepticismus, který byl podpořen veřejnou výzvou na konferenci, ať zůstane stát ten, kdo si myslí, že elektrická nákladní auta nebudou realitou ani po roce 2040 – zůstali stát skoro všichni….

Vláda posunula zákaz spalovacích motorů až na rok 2035

Postupně se tak celá akce začala pomalu dostávat na trochu jinou notu, kterou by řada účastníků odmítala původně veřejně přiznat, neboť v současné Británii, na rozdíl od České republiky, je elektromobilita silně podporována jako nezpochybnitelná cesta vpřed. Toto bylo podpořeno poslední prezentací, která se dotkla dodavatelského řetězce do elektroaut v Británii a ze které vyplynulo, že Británie nejen že zatím šampionem Evropy není, ale že i oproti evropským státům v elektromobilitě značně zaostává.

Ve skutečnosti v současném Spojeném království předpoklady pro masovou elektromobilitu nejsou – nejsou zde suroviny, které se aktuálně těží (byt jsou potvrzené určité zdroje Lithia v Cornwallu), nejsou zařízení pro rafinaci surovin (například kobaltu), nestojí zatím žádná gigafactory na baterie a továrny nechrlí elektroauta.

Aby byla situace ještě komplikovanější, rozhodla britská vláda několik dnů po této velké konferenci, že termín zákazů spalovacích motorů se posouvá o pět let na rok 2035. Taková zpráva musela být opravdu velmi těžkou pilulkou pro britské vizionáře elektromobility.

Jak to dopadne? Zlí jazykové tvrdí, že Británie je maximálně tak šampionem stanovování termínů přechodu na elektromobilitu. Na druhou stranu nelze popírat urputnou snahu na tuto vlnu naskočit a časem být i leaderem. Británie dovede být velmi houževnatá a britský automotive, který byl již v minulosti mnohokrát odepisován, bude žít dále, ať už s jakýmkoliv palivem.

Martin Macourek
CzechTrade Spojené království a Irsko

Další články