Sedm afrických států, které bývaly kolonií Portugalska, skýtají dobré obchodní šance. Spojuje je nejen portugalština jako používaný jazyk, ale i podobný styl obchodního jednání.
Komunita zemí portugalského jazyka (zkráceně CPLP z portugalského názvu Comunidade dos Países de Língua Portuguesa) je mezinárodní organizace a politické sdružení národů napříč čtyřmi kontinenty, kde je oficiálním jazykem portugalština. Také je někdy známá jako Lusophone Commonwealth (Comunidade Lusófona). Historie CPLP začala, když byla založena v roce 1996 v Lisabonu Angolou, Brazílií, Kapverdami, Guineou-Bissau, Mosambikem, Portugalskem a Svatým Tomášem a Princovým ostrovem, téměř dvě desetiletí po začátku dekolonizace portugalské říše. Sedm z osmi zakládajících států leží v Africe.
Vazba na Portugalsko přečkala i dekolonizaci
Africké lusofonní země mají stále silnou vazbu na Portugalsko, které patří mezi jejich největší obchodní a investiční partnery ze zemí EU. Největším poskytovatelem rozvojové pomoci v Africe je Evropská unie (rovněž v tomto ohledu je patrný velký zájem Portugalska).
Angola je významným obchodním partnerem především v oblasti přírodních energetických zdrojů (hlavní dodavatel ropy a zemního plynu). Portugalské orgány podporují Angolu i v jejím úsilí o repatriaci finančních prostředků z portugalských bank v souvislosti s podezřením na korupční kauzy z minulých let.
Mezi nejvýznamnější země, kam exportuje Guinea-Bissau, také patří Portugalsko. Kapverdy jsou orientovány na Evropu (nejvýznamnější obchodní partneři Španělsko a Portugalsko), mají kulturně i historicky velmi blízko k EU a mají s ní nadstandardní vztahy. Investice tradičně proudí do cestovního ruchu. Lze zaznamenat i vojenskou přítomnost Portugalska v Africe (například na severu Mosambiku, v pobřežních oblastech Svatého Tomáše a Princova ostrova kvůli ochraně před piráty). Ekonomika Svatého Tomáše a Princova ostrova je rovněž úzce spjata s Portugalskem, které je zde největším investorem a angažuje se i v oblasti vzdělávání.
Významným partnerem je v součtu portugalsky mluvící část Afriky i pro české firmy.
Obchod ČR s africkými lusofónními státy (v milionech eur) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 1–6/2021 | |
Vývoz | 10 023 | 5 658 | 18 179 | 13 827 | 8 634 |
Dovoz | 43 903 | 27 419 | 34 893 | 40 202 | 19 189 |
Obrat | 53 926 | 33 077 | 53 072 | 54 029 | 27 823 |
Bilance | –33 880 | –21 761 | –16 714 | –26 375 | –10 555 |
Při obchodním jednání je stále znát portugalský duch
Ve zvyklostech a způsobu jednání je v těchto zemích stále patrný portugalský vliv. Typický je například dlouhý oběd, bohatý noční život i vysoký stupeň formálnosti při jednáních. Obchodní jednání a dochvilnost fungují podle hesla „čas je darem Afriky“ a musejí se tak brát. Objevuje se vysoká míra byrokracie a zdlouhavé procesy při obchodním jednání, a proto je potřeba se obrnit vysokou mírou flexibility a tolerance.
Jednacím jazykem v lusofonních zemích Afriky je portugalština. Stále více a více se ale objevuje prosazování angličtiny (v Mosambiku to je díky úzkým obchodním vztahům s Jihoafrickou republikou, v Angole se lze domluvit anglicky spíše s cizinci).
Klíčem k úspěchu v těchto zemích je osobní jednání. Je nezbytné mít v Africe svého distributora, který bude kdykoli k dispozici pro zákazníky. Důvěra se buduje dlouho, někdy je zapotřebí i pomoc státních institucí, které jsou ovšem velmi byrokratické (Angola, Guinea-Bissau). Je nutné nepodceňovat důkladné prověření partnera (registrace a licence k podnikání). Využít lze i řady místních absolventů českých vysokých škol.
Angola má nový zákon o investicích
Ekonomická situace v současnosti trochu ztěžuje podmínky dovozu i prosazování se v místních projektech, což ale zase neznamená, že neexistují příležitosti. České firmy by se i nadále měly snažit prosadit.
Obchod ČR s Angolou (v milionech eur) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 1–6/2021 | |
Vývoz | 8 539 | 3 303 | 15 275 | 8 627 | 3 713 |
Dovoz | 4 | 0 | 429 | 42 | 3 |
Obrat | 8 543 | 3 303 | 15 704 | 8 669 | 3 716 |
Bilance | 8 535 | 3 303 | 14 846 | 8 585 | 3 710 |
Realizaci investic včetně zřízení pobočky, obchodního zastoupení a joint-venture s místním angolským partnerem upravuje v Angole investiční zákon z roku 2018. Novinkou v Angole je nový přístup k financování státních zakázek. Angolská agentura na podporu vývozu a investic (AIPEX) podle individuálních přání firem poskytne konkrétní návod a svou podporu. Kromě obchodního úseku velvyslanectví v Pretorii pomáhá při vstupu na trh i Angolsko-česká agrární a průmyslová komora (například jde o zemědělské projekty na klíč, stavbu dálnic, továrny na dlaždice, pivovary). Je rozjednáno mnoho projektů, které však ještě nebyly dokončeny, a řeší se často komplikovaná situace ohledně financování projektů i z důvodu nedostatku deviz v Angole.
Země je signatářem dohody o Africké kontinentální zóně volného obchodu (AfCFTA), jejímž cílem je snížit cla a podpořit obchod na celém kontinentu. AfCFTA vstoupila v platnost 1. ledna 2021 (se zpožděním od července 2020 kvůli pandemii covidu-19).
V Mosambiku mají české výrobky přednost
V souvislosti s uzavřením dohody o ekonomickém partnerství EPA mezi EU a vybranými zeměmi SADC (Jihoafrické rozvojové společenství), mezi něž patří i Mosambik, je umožněn preferenční přístup českým produktům na mosambický trh.
Obchod ČR s Mosambikem (v milionech eur) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 1-6/2021 | |
Vývoz | 1 260 | 1 783 | 2 145 | 5 130 | 4 822 |
Dovoz | 43 435 | 26 943 | 34 078 | 40 008 | 19 163 |
Obrat | 44 695 | 28 726 | 36 223 | 45 138 | 23 985 |
Bilance | –42 175 | –25 160 | –31 933 | –34 878 | –14 341 |
K nejvyspělejším zemím regionu patří Kapverdy
Kapverdy se vzhledem ke svému členství v ECOWAS snaží být pro evropské vývozce branou do zemí západní Afriky, z čehož vyplývá relativně vysoký reexport evropských produktů. Česko-kapverdská obchodní komora poskytuje služby na podporu obchodu, investic a mnoha dalších oblastí.
Kapverdská republika představuje relativně malou ekonomiku orientovanou převážně na tradiční (především portugalské a španělské) dodavatele. Ve srovnání s ostatními zeměmi západní Afriky je hospodářsky i politicky vysoce rozvinutá a patří mezi nejbohatší země subsaharské Afriky. Kapverdy se ve výši investic na hlavu řadí na přední místo v západní Africe díky stabilnímu politickému a ekonomickému prostředí, kurz domácí měny escudo je pevně svázán s eurem.
Obchod ČR s Kapverami (v milionech eur) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 1–6/2021 | |
Vývoz | 148 | 571 | 737 | 57 | 96 |
Dovoz | 343 | 3 | 24 | 8 | 5 |
Obrat | 491 | 574 | 761 | 65 | 101 |
Bilance | –195 | 568 | 713 | 49 | 91 |
Ekonomiku poznamenala pandemie i výkyvy v cenách surovin
Zmíněné africké ekonomiky v roce 2020 poklesly z mnoha negativních důvodů: dopad celosvětové pandemie covidu-19 na obchod a cestovní ruch, pokles světové ceny nerostných surovin a poptávky po těchto surovinách (angolskou ekonomiku vysoce závislou na ropě ovlivnil výrazný pokles ceny ropy), důsledky škod způsobené přírodními katastrofami (cyklony z roku 2019 v Mosambiku), také celková domácí poptávka a sociální nepokoje kvůli zvyšování cen základních potřeb a potravin a zvyšující se nezaměstnanosti (Angola).
Guinea-Bissau patří mezi nejméně rozvinuté státy světa a mezi deset nejchudších zemí, její hospodářství založené na zemědělství je závislé na vývozu kešu ořechů, který utrpěl zablokováním a uzavřením hranic.
Obchod ČR s Guineou-Bissau (v milionech eur) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 1–6/2021 | |
Vývoz | 5 | 1 | 22 | 11 | 3 |
Dovoz | 1 | 28 | 9 | 13 | 0 |
Obrat | 6 | 29 | 31 | 24 | 1 |
Bilance | 4 | –27 | 13 | –2 | 3 |
Příležitosti pro rozvojovou spolupráci
Česko poskytuje rozvojovou pomoc v rámci takzvaných malých lokálních projektů (MLP) do výše 500 tisíc korun. Mezi vybrané MLP patřily například projekty angolské pobočky Člověka v tísni pro zlepšení přístupu k pitné vodě a na výuku základních hygienických návyků pro obyvatele místních komunit v provincii Bié.
V Mosambiku to byla výstavba studní a rozvoj zemědělské činnosti na ostrově Inhaca u hlavního města Maputa, na vybavení základních škol a jiné zemědělské projekty. V roce 2019 úspěšně proběhl projekt na podporu organického farmaření v provincii Sofala ve střední části Mosambiku.
Na rok 2021 byl schválen projekt s názvem Project for Implementation of Maritime Patrols for Protection of Ecosystems and Fishing Grounds off Inhaca Island s mosambickou neziskovou organizací Eyes on the Horizon. Cílem je zavedení námořní hlídky okolo ostrova Inhaca a pomoc udržet přístup místních komunit k jejich hlavní obživě – rybolovu a bojovat tak proti nelegálnímu rybolovu, znečišťování pobřeží a ničení chráněných mangrovníků. Projekt navazuje na předchozí rozvojové aktivity ČR na ostrově Inhaca, který je mimo jiné i středem zájmu mosambického prezidenta.
Angola se aktuálně nachází ve složitém období, kdy se jí stále nedaří zvítězit nad devizovou krizí a postupně sílí sociální tlaky kvůli růstu chudoby. Angolský prezident při svém nástupu do funkce v roce 2017 slíbil mnoho změn, aby dostal zadluženou, zkorumpovanou a na ropě závislou ekonomiku do nové formy. Na období 2018 až 2022 byla přijata strategie Angoly v Národním rozvojovém plánu, který vychází z dlouhodobé strategie Angola 2025. Plán zahrnuje šest strategických cílů: a) lidský rozvoj a blahobyt, b) udržitelný a inkluzivní ekonomický růst, c) rozvoj infrastruktury, d) upevnění míru, posílení demokratického a právního státu, řádná správa věcí veřejných, reforma státu a decentralizace, e) harmonický rozvoj teritoria, f) zaručení územní stability a integrity a posílení její úlohy v mezinárodním a regionálním měřítku. Jednotlivé cíle v sobě integrují i sektorové strategie.
V roce 2020 došlo k poklesu obchodní bilance zmíněných afrických zemí s ČR. Přesto existuje stále velký potenciál spolupráce, především v některých průmyslových oborech.
Důlní, těžební a ropný průmysl
Jednou z prioritních oblastí pro rozvoj Angoly a Mosambiku je právě těžební průmysl s cílem podpořit a přilákat zahraniční investory do těžby dalších nerostných surovin vedle ropy a zemního plynu. Angola má obrovské naleziště nerostných surovin včetně zlata, železa a diamantů.
V Mosambiku se těží uhlí, grafit, těžké písky. Poptávka je po těžební technice, vybavení a speciální stroje pro povrchovou těžbu (pásové dopravníky, rypadla). Zaznamenán je úspěšný vývoz elektrických rozbušek do Mosambiku a v roce 2020 se ve vývozu do Angoly prosadily plynové turbíny a součásti generátorů. Mosambik má obrovské zásoby zemního plynu a je díky projektu Mozambique LNG čtvrtým největším vývozce zkapalněného plynu na světě.
Energetický průmysl
V Africe není zcela využit energetický potenciál tamějších zemí. Proto mají vlády za cíl plán podpory energetiky, zvýšení kapacity výroby včetně zelené energie a zlepšení přístupu k elektřině (například „Angola Energia 2025“, Kapverdy). Plány zahrnují i rozšíření a zlepšení propojení a celkově zkvalitnění rozvodné elektrické sítě. V Angole a Mosambiku mají největší podíl na výrobě elektřiny vodní elektrárny (80 a 90 procent). České podniky mohou nabídnout turbíny, elektrické vybavení elektráren a další techniku či kompletní dodání elektráren na klíč přes výběrová řízení státní instituce Angoly PRODEL (Empresa de Produção de Electricidade), zapojit se do tendrů státní energetické společnosti Mosambiku EDM a ministerstev vody a energetiky.
Obranný průmysl
Státy Afriky jako Angola patří mezi země s největšími výdaji na obranný průmysl. Jejich prioritou je územní integrita a bezpečnost. Mosambik je zasažen dluhovou krizí (lze nabídnout soft půjčky). Státy mají zájem budovat vlastní obranný a bezpečnostní průmysl, a hledají proto výrobce (konkrétně nábojů, střediska pro opravu vojenské techniky, letadel, tanků, školení).
Vodohospodářský a odpadní průmysl
Afrika se potýká s nedostatkem pitné vody z důvodu klimatických změn, střídání období sucha, rozsáhlých záplav a cyklon. Poptávka je po inovativním řešení na odsolování vody. Problém je se znečištěnou vodou a hledá se řešení pro energeticky nezávislé a finančně nenáročné technologie na její čištění. V plánu vlád je zajištění pitné vody, vody pro zemědělskou a potravinářskou činnost, sanitace venkovských oblastí, prevence proti znečišťování vody a ochrana ekosystémů, zmírnění následků přírodních katastrof a snížení rizika proniknutí solného roztoku do ústí řek.
V této oblasti se také angažují mezinárodní instituce, jako je Africká rozvojová banka a Světová banka, které financují dlouhodobé programy na zajištění dostupnosti pitné vody v chudých venkovských oblastech.
Angola má obrovské zásoby vody. Povrchová voda je však znečištěná a řešením jsou buď technologie na čištění povrchové vody, anebo výstavba hlubinných vrtů a studní. Kapverdy řeší nedostatek vody kondenzátorem a dovozem ledovcové vody.
Zemědělský a potravinářský průmysl
Jde o nejdůležitější sektor afrických hospodářství (například Guinea-Bissau má podíl těchto sektorů na HDP přibližně 53 procent, na zaměstnanosti 68 procent). Rozvoj zemědělství a potravinářství představuje hlavní prioritu vlád. Cílem je rozvinout v podstatě všechny oblasti zemědělské činnosti, intenzifikace zemědělství a zpracovatelského průmyslu, přechod od samozásobitelství k modernějším metodám pěstování plodin a snaha o menší závislost na dovozu potravin.
Obchod ČR se Svatým Tomášem a Princovým ostrovem(v milionech eur) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 1–6/2021 | |
Vývoz | 71 | 0 | 0 | 2 | 0 |
Dovoz | 120 | 445 | 353 | 131 | 18 |
Obrat | 191 | 445 | 353 | 133 | 0 |
Bilance | –49 | –445 | –353 | –129 | –18 |
Produkty Angoly získávají na oblibě a roste jejich škála. Vláda se snaží omezovat vysokými cly dovoz potravin a nápojů a nižšími cly podporuje místní výrobu dovozem zemědělské techniky, traktorů, strojů a různého vybavení. Příležitosti v Angole jsou v pěstování a zpracování tropického ovoce, dodání traktorů a příslušenství, zemědělských strojů a vybavení, dodání hnojiv, pěstování kukuřice, obilí. Prioritními oblastmi pro Mosambik jsou chov drůbeže, pěstování tropických plodin, chov hovězího dobytka a pěstování rýže. Prioritami pro Guineu-Bissau jsou oříšky, na Kapverdách je to pivovarnictví a rybolov.
Zdravotnický a farmaceutický průmysl
Sektor zdravotnictví je také potenciální oblastí pro odbyt českých produktů, a to pokud jde o výstavbu nemocnic, dodávky zdravotnického vybavení, nástroje i léky. Zlepšení zdravotní péče a její kvality patří mezi hlavní priority afrických vlád včetně angolské. Aktuální stav a kvalita zdravotnických zařízení jsou na nízké úrovni. Příležitostmi pro české společnosti může být zapojení do projektů na vybavení nemocnic. Veterinární očkovací látky a léčiva jsou významnou a tradiční exportní položkou do Angoly. Kapverdy mají vedle výstavby nemocnic zájem o výrobu vitaminů a doplňků stravy.
Strojírenský průmysl
Angola vykazuje zvýšenou poptávku po strojích a vybavení zahrnujícím obráběcí stroje, tvářecí stroje, výrobní a automatizované linky pro rozvíjející se průmysl, kam patří výroba stavebních materiálů, metalurgie, výroba plastů, kabelů, chemický průmysl, zpracování dřeva a textilní průmysl. Vedle dodání daných technologií mají angolské podniky zájem o předání know-how a technologických znalostí. Dříve české podniky měly zaručený odbyt v dodání ocelových trubek a dalších ocelových produktů, nicméně to se omezilo s rozvojem oceláren v Angole od roku 2015.
V Angole je celkově největší zájem na dodání komplexních projektů na klíč a nikoliv dodání jednotlivých komponent, protože tam nejsou partneři, se kterými by české podniky mohly spolupracovat a kompletovat projekt. Také je zájem o investice a budování assembly lines.
Služby
Na Kapverdách zajišťuje více než třetinu ekonomiky a nejvíce investic cestovní ruch. Možné jsou dodávky pro turistický průmysl, montované domky a navazující obory.
Plasty a gumárenský průmysl
S rozvojem dopravy se projevuje zvýšená poptávka po pneumatikách. Rovněž v potravinářství je potřeba vyrábět plastové produkty v návaznosti na rychle se rozvíjející nápojový průmysl. Další ekonomické aktivity vyžadují plastové potrubí, trubky pro stavebnictví a matrace různých vlastností. Na Kapverdách je to oblast nanotechnologií a 3D tisku.
Andrea Heverlová, odbor zahraničně ekonomických politik II, Ministerstvo průmyslu a obchodu