V Česku vzniká další vývozní aliance. Síly se rozhodli při oslovení zahraničních trhů spojit tuzemští výrobci hraček, společenských her a stavebnic.
Dřevěné figurky Krtečka, legendární technická stavebnice Merkur nebo textilní loutky Spejbla a Hurvínka. Nejen tyto výrobky patří do portfolia tuzemských firem, které vyrábějí hračky a stavebnice a od letoška se rozhodly spojit síly ve vývozním uskupení nazvaném Czech Toys Export Alliance. Jde většinou o etablované společnosti s dlouholetou historií. I tak ale vidí členové nové aliance další přínos v tom, že při pronikání na zahraniční trhy spojí síly a využijí zvýhodněné služby proexportní agentury CzechTrade, která alianci zaštítila.
Mezi zakládajícími členy jsou tradiční firmy jako například DETOA Albrechtice, KOVAP Náchod nebo Moravská ústředna Brno. První akcí aliance byla společná výprava na oborový veletrh do Itálie. „Aliance se zúčastnila oborové mise spojené s návštěvou a prezentací všech členů na letošním veletrhu Toys and Baby Milano, který proběhl v Milánu v půli května,“ informovala Eliška Sekáčová, exportní konzultantka z agentury CzechTrade.
Podle předsedy aliance Miroslava Kotíka se akce setkala u českých firem z oboru se zájmem. „Jednalo se o první veletrh naší aliance… Zkušenosti z této akce chceme zhodnotit pro příští rok, lépe se tím pádem také připravit, pravděpodobně přichystat i model nějaké společné logistiky pro členy aliance, aby byla lepší dostupnost i pro menší akviziční obchodní případy,“ uvedl Miroslav Kotík.
Přečtěte si více o exportních aliancích a dalších službách agentury CzechTrade
Členové dosáhnou na zvýhodněné služby
Díky dohodě s vládní agenturou CzechTrade bude moci aliance čerpat i další služby za zvýhodněných podmínek. „CzechTrade alianci poskytne podporu při pravidelném setkávání členů a pomůže s marketingovými aktivitami, jako je například úprava webu a příprava tištěných a propagačních materiálů,“ jmenuje některé z forem pomoci Eliška Sekáčová.
Podobné exportní aliance už úspěšně využívají například výrobci vodohospodářských technologií, podniky z leteckého průmyslu, pivovary nebo inovativní firmy nabízející řešení pro chytrá města.
Vodohospodářské firmy oslovily společně rybí farmy v Chile
Aliancím nabízí CzechTrade pomoc jak při jejich startu, tak i při dalších aktivitách. Zajistí každému uskupení vlastního gestora, který pomůže s procesem založení. „Do podporovaných proexportních aktivit lze pak zařadit například podnikatelskou misi, tvorbu marketingových materiálů, účast na konferencích v zahraničí nebo jiných B2B panelech… Každá Exportní aliance CzechTrade může čerpat při svých proexportních aktivitách zvýhodněné náklady. Čerpání probíhá dle schváleného projektu na konkrétní kalendářní rok,“ uvádí agentura.
Pro založení aliance je potřeba splnit několik podmínek – například mít nejméně tři zakládající členy, podepsat dodržování etického kodexu a mimo jiné si také zvolit lídra. Tím je v případě hračkářských firem Sdružení pro hračku a hru, které v tuzemsku působí už od roku 1990.
Krtečkovi rozumějí i Číňané
Mezi desítkou zakládajících členů jsou i další společnosti s dlouholetou tradicí. Například DETOA Albrechtice byla založena už v roce 1908 původně jen jako výrobna knoflíků a dřevěných perlí. O hračky svou nabídku společnost z Jizerských hor rozšířila v roce 1927. Jako největší výrobce dřevěných hraček v České republice funguje dodnes.
Mezi její ikonické výrobky patří dřevěné varianty pohádkové figurky Krtečka nebo mačkací figurky zvířat, která se při stisknutí tlačítka skrytého v podstavci pohybují. Další částí sortimentu jsou kostky nebo hrací kameny pro společenské hry. DETOA také nadále vyrábí dřevěné korálky v různých velikostech a provozuje Muzeum výroby hraček.
Známé pohádkové figurky jsou pilířem sortimentu také u družstva umělecké výroby Moravská ústředna Brno. V jejím portfoliu jsou v různém provedení třeba Kocour Mikeš, Křemílek a Vochomůrka, Pat a Mat, Bob a Bobek nebo Spejbl a Hurvínek. Jde o marionety, maňásky, plyšové hračky, přívěsky ke klíčům nebo třeba vycpané postavičky, které po stlačení přehrávají původní zvuky z pohádek.
Postavičky, jako jsou Krtek nebo Pat a Mat, jsou přitom díky pohybové komice a jen jednoduchým zvukům univerzálně srozumitelné dětem v různých kulturách. S některými hračkami tak Moravská ústředna Brno uspěla i na velkých mimoevropských trzích, jako je třeba Čína.
Stavebnici Merkur využívají také studenti nebo vynálezci
Další legendou zastoupenou v nové exportní alianci je technická kovová stavebnice Merkur. Její kořeny sahají až do roku 1920, kdy podnikatel Jaroslav Vancl přišel na trh s firmou a stejnojmennou stavebnicí Inventor. Ta se po různých inovacích vyvinula do stavebnice Merkur, v níž jsou kovové části spojovány šroubky a matkami.
Tento systém přesahuje vymezení pouhé hračky a po desítky let se na něm rozvíjí technický talent a uvažovaní celých generací dětí i studentů technických oborů. Příznačné je, že na strojku sestaveném ze stavebnice Merkur vznikal například jeden z nejslavnějších českých vynálezů – tým profesora Otty Wichterla na něm odléval první kontaktní čočky.
V porevoluční éře došlo na čas k přerušení výroby legendární hračky, kterou chtěla svého času odkoupit i francouzská konkurence, jen aby se zbavila obchodního soupeře. Výrobu stavebnice se ale podařilo udržet a obnovit v českých rukou a z Police nad Metují se dál prodává na tuzemských trh i do zahraničí.
V Německu zaujala česká společenská hra pro nevidomé
Další významné firmy, které patří k zakládajícím členům Czech toys export alliance, patří společnosti EFKO – karton, Pixie Crew Group, KOVAP Náchod nebo výrobní družstvo Směr.
Zdánlivě překvapivým jménem v seznamu je přední strojírenská firma Beneš a Lát. Do portofolia společnosti, která se jinak zaměřuje na výrobu slitin či strojů na odlévání slitin, ovšem patří i další legendární značka vědomostních her a stavebnic pro děti – Seva. Tato značka se pyšní například tím, že po dobu své existence vyrobila už víc než 1,2 miliardy hracích kostek. V současnosti dává práci zhruba stovce zaměstnanců, víc než devět desetin produkce jde ovšem zatím na tuzemský trh.
Rodinná firma Beneš a Lát hledá klíč k úsporám energie i materiálu
Na dětech se nešetří ani v hubených časech
Právě zvýšení odbytu českých hraček a her do světa je nicméně cílem aliance, která chce využít synergie při nákladném marketingu v zahraničí. Uskupení proto vyhlíží další členy z řad tuzemských firem.
Potenciál je velký. Podle prognózy portálu Zion Market Research by se měl objem globálního trhu s hračkami vyšplhat do konce dekády nad hranici 390 miliard dolarů oproti 305 miliardám v roce 2022. Trh má růst rychlostí přes 3,1 procenta ročně a dotvrdit tak psychologický poznatek, že za děti spotřebitelé rádi utrácejí i v době, kdy se jinak ekonomice jako celku třeba zrovna příliš nedaří.