V Texasu žije na milion lidí, kteří mají české a moravské kořeny. Ve státě jsou také velmi populární české lovecké zbraně, říká Levan Bokeria, ředitel nové zahraniční kanceláře CzechTrade v Austinu. České firmy mohou oslovit místní rozvinutý automobilový průmysl nebo komunitu startupů, které se tam houfně stěhují z Kalifornie.
Existuje nějaká česká značka, která je v Texasu vyloženě v širokém povědomí spotřebitelů?
Pokud jde o úspěchy českých firem, tak například každý tu zná Českou Zbrojovku a její lovecké a sportovní pušky. Zbrojovka navíc koupila legendární americkou značku Colt a tím se zviditelnila ještě víc. Texasané na své ruční zbraně nedají dopustit a myslivost je tu velmi populárním koníčkem. Proto je kvalitní český produkt tolik oblíbený. Američané ovšem tuto značku znají jen pod písmeny CZ, celý název Česká Zbrojovka jim nic neříká. Tím, že tu spouštíme novou kancelář, chceme přilákat i další české firmy a otevřít jim dveře na zdejší trh.
Jaké je v této části USA povědomí o Česku jako takovém?
V Texasu v současnosti žije kolem milionu lidí, kteří se hlásí k českým a moravským kořenům. Po celém státě se pořádají krajanské kulturní akce, existují zde spolky Sokolů. Moravské koláče jsou tu v podstatě národní pochoutkou. Texasané mají Čechy rádi.
Proč byl z velkých texaských měst vybrán pro novou kancelář CzechTrade právě Austin?
Austin je hlavním městem Texasu a sídlí zde většina politických institucí. V posledních letech se stal novým technologickým centrem nejen Texasu, ale celých Spojených států. Mnoho technologických firem se sem rozhodlo přestěhovat svoje sídla z Kalifornie. Vzniká zde mnoho startupových inkubátorů, stěhují se sem specialisté a odborníci na IT, vzniká zde velice kreativní komunita. Díky okolní krajině se Austinu začalo přezdívat „Silicon Hills“ jako taková obdoba kalifornského „Silicon Valley“.
Každý stát USA má určitou míru nezávislosti při stanovení pravidel obchodu. Vnímáte nějaká významná specifika Texasu v administrativě či daních ve srovnání s jinými oblastmi Spojených států?
Texas je tradičně republikánský, tedy více pravicový stát. Proto jsou tu regulace nižší a obchodní prostředí je otevřenější než například v Kalifornii. Co se týče certifikací a obecně administrativy dovozu, tak ta se neliší a je stejná na celé federální úrovni. Daně jsou tu relativně nižší než v ostatních státech. Texas je jeden z mála států, kde zaměstnanci neplatí státní daň z příjmu. Proto se mnoho firem do Texasu stěhuje a i pro případné české zájemce o otevření americké pobočky či výroby může být tento stát velmi zajímavý.
Dotazy ohledně exportu do Texasu a jižních států USA můžete směřovat na e-mailovou adresu levan.bokeria@czechtrade.cz.
Jací jsou místní lidé?
Co já vnímám jako nejpozitivnější specifikum Texasu, to jsou právě samotní Texasané. Oproti severnějším oblastem Spojených států jsou zde lidé více milí, otevření a nadšenější z možné spolupráce s evropskými firmami. Američané jsou obecně velice schopní a tvrdí obchodníci, ale když se to smíchá s pověstnou jižanskou zdvořilostí, vznikne zajímavý mix, který mně přijde fascinující.
Které obory představují v Texasu největší příležitost?
Je to obrovský trh. V Texasu žije 30 milionů lidí a jen samostatný HDP tohoto státu by jej řadilo na 9. místo na světě. Zajímavé pro české firmy je, že rozložení průmyslu je dosti podobné našim silným oborům. Dominuje zde průmysl zaměřený na těžbu, hlavně na ropu a zemní plyn. Houston je považován za hlavní energetické město světa. Dále je zde rozvinutý chemický průmysl, výroba strojů, ale také automobilový průmysl. Myslím, že uspět tu mají šanci české firmy ze všech našich rozvinutých oborů. Velmi zajímavě vidím příležitosti v leteckém průmyslu, ICT a technologiích, energetice – nejenom v tradičním ropném průmyslu, ale například i ve vodíkových technologiích.
Kontakty na další kanceláře CzechTrade v USA, které fungují v Chicagu, New Yorku a San Francisku
V jaké fázi je aktuálně spuštění kanceláře, již na ni mohou vývozci směřovat dotazy?
Přípravy pro její spuštění započaly už loni na jaře. Ačkoliv fyzicky ještě kancelář neexistovala, hned jsme zahájili komunikaci se zájemci o export do USA, a byly dokonce realizovány už i některé asistence. Koncem loňského roku se podařilo dotáhnout administrativní záležitosti a spuštění kanceláře již nic nebránilo. Od Nového roku plnohodnotně v Austinu fungujeme a čeští vývozci se na nás mohou obracet. Kancelář v Texasu bude mít působnost i v dalších státech USA, hlavně v těch jižních. Rozdělení působnosti v současnosti s kolegy intenzivně řešíme. Vedle geografického rozložení se jednotlivé kanceláře CzechTrade budou víc do hloubky zaměřovat na určité průmyslové obory, rozdělíme si specializace podle potenciálu toho kterého oboru v příslušných regionech. Ale určitě to pro vývozce neznamená, že pokud se obrátí na naši kancelář v jedné lokalitě, že naše asistence bude omezena pouze na tu.
Přečtěte si více o nově otevřené kanceláři CzechTrade v Texasu