České 3D tiskárny, laserové technologie, luxusní sklo nebo designové výrobky. I na tyto výrobky se zaměřila mise novinářů z Tchaj-wanu, která přiletěla s prvním přímým leteckým spojem mezi Tchaj-pejí a Prahou. Nová linka podpoří růst vzájemného obchodu obou zemí.
Obchodní vztahy České republiky s Tchaj-wanem dostaly další impulz. 19. července přistál na Letišti Václava Havla v Praze první let v rámci nové přímé letecké linky mezi tchajwanskou metropolí Tchaj-pej a Prahou. V prvním spoji přiletělo i 29 novinářů zastupujících 19 největších mediálních domů na Tchaj-wanu.
Těm byla v následujících dnech ve spolupráci zahraničního zastoupení CzechTourism Japonsko a Tchaj-wan, České ekonomické a kulturní kanceláře v Tchaj-peji a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR představena Česká republika nejen jako turistická destinace, ale také jako země skýtající byznysový potenciál.
V polovodičích má Tchaj-wan stále víc než 60 procent globálního trhu
Česká republika je zemí vynikající v tradičních i inovativních odvětvích, která má Tchaj-wanu co nabídnout. Právě inovace, respektive výzkum jsou na Tchaj-wanu významně podporované. V roce 2021 tchajwanské výdaje na výzkum a vývoj přesáhly dokonce 3,5 procenta hrubého domácího produktu země, přičemž se dlouhodobě zaměřují na polovodiče, kybernetickou bezpečnost, biomedicínu, informační a digitální technologie, obnovitelné zdroje energie nebo kosmický průmysl.
„Spolupráci s Tchaj-wanem vnímám jako perspektivní a přátelskou, jako hlavní oblasti spolupráce vidím bezpilotní prostředky a družice na nízké oběžné dráze. Věřím, že spolupráce bude prospěšná pro obě strany,“ uvedl Josef Kašpar, generální ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu.
V oblasti výzkumu a vývoje Tchaj-wan vyniká v sektoru polovodičů, kde si drží více než 60procentní podíl na světovém trhu. S cílem spolupracovat s těmi nejlepšími v oboru vyrazí v září desítka českých firem a akademiků na prestižní veletrh SEMICON Taiwan 2023. Účast bude podpořena v rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED).
Z tuzemských inovací delegaci tchajwanských novinářů zaujal také český pokrok v laserových technologiích v laboratořích ELI Beamlines a centra HiLASE a největší farma 3D tiskáren na světě v Prusa Research. Tyto oblasti představují další potenciál vzájemné spolupráce, případně většího průniku na tchajwanský trh.
V Tchaj-peji znají české sklo či židle Ton
Jako tradiční producent se pak Česko představilo ve sklářském průmyslu, když mise zamířila i do Libereckého kraje. České sklo se těší celosvětovému věhlasu a v případě Tchaj-wanu tomu není jinak. Tchajwanský spotřebitel si rád koupí například stolní sklo nebo skleněná svítidla z kvalitního českého křišťálu. To ostatně potvrzuje i Anna Minaříková, PR manažerka sklářské značky Lasvit: „Na Tchaj-wanu se těší velké oblibě naše svítidla a světelné instalace. Jeden příklad za všechny je tchajpejský hotel Mandarin Oriental, přičemž dále chystáme novou instalaci v luxusním šperkařském butiku v Tchaj-peji.“
Další důkaz toho, že je Česko skutečně mistrem sklářských kreací, viděli tchajwanští novináři ve sklárně, zahradě a kostele, kde své křehké výtvory vyrábí a vystavuje sklárna Pačinek Glass.
V porovnání s českým sklem je český design bohužel na Tchaj-wanu zatím méně známý, přestože například židle Ton jsou k vidění v nejedné kavárně v Tchaj-peji i mimo ni. Tchaj-wan má navíc poměrně početnou střední a vyšší střední třídu. Podle některých statistik má v rámci Asie dokonce největší podíl osob žijících s více než 50 dolary na den. Tato příjmová vrstva je schopna a ochotna si připlatit za kvalitu a dobrý design.
Oblast designu tedy bezesporu skýtá další příležitosti. I proto byla součástí programu tchajwanských novinářů návštěva v Czechdesign shopu, kde si zákazníci mohou vybrat designové kousky hned od několika mladých tuzemských designérů. „Jedněmi z nich jsou i dvojice zaměřující se na design skla – Lukáš Houdek a Yulin Huang, která z Tchaj-wanu pochází,“ informovala Renáta Quisek, provozní kamenného obchodu.
České firmy představily Tchaj-wanu své technologie pro chytrá města
Vedle uvedených perspektivních oblastí se mají české firmy na tchajwanském trhu šanci uplatnit i v chytré dopravě a strojírenství, zelené energetice, ICT či vodohospodářství.