Brněnské výstaviště přivítalo v druhém říjnovém týdnu 65. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu. K vidění a často i vyzkoušení byly třeba nejmodernější 3D tiskárny, pokročilé drony či systémy využívající umělou inteligenci.

Pro veřejnost byli nejvděčnějšími exponáty roboti řízení umělou inteligencí.

Skoro 1400 vystavovatelů, z nichž polovina dorazila ze zahraničí. Ti představili své technologie, výrobky a služby na říjnovém čtyřdenním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně (MSV).

Na 55 tisíc návštěvníků si prohlédlo, jak může vypadat blízká budoucnost průmyslu. „MSV vždycky byl a je odrazem své doby, a tedy i nejnovějšího technologického pokroku, v němž jsou kromě automatizace klíčovými pojmy digitalizace, umělá inteligence, aditivní výroba, snižování energetické náročnosti či udržitelnost a recyklace. Právě tyto oblasti představují nové výzvy pro moderní průmyslovou výrobu 21. století a MSV na ně přináší odpovědi,“ shrnul poslání letošního ročníku generální ředitel společnosti Veletrhy Brno Jan Kubata.

Na přehlídce 3D tisku vystavovalo na padesát výrobců

Součástí veletrhu se tak například poprvé stala největší přehlídka profesionálních 3D tiskáren a 3D skenerů na českém trhu. Na ploše víc než 1000 metrů čtverečních se prostřednictvím rekordních 26 vystavovatelů představily výrobky pěti desítek značek.

Společně s odbornou konferencí Fórum aditivní výroby s účastí předních českých i světových odborníků šlo o mimořádnou možnost nahlédnout hlouběji do světa 3D tiskáren. „Reprezentativní prostory rotundy nám dodaly glanc a akce byla o úroveň výš než všechno, co jsme dělali v předešlých letech,“ pochvaloval si spoluorganizátor přehlídky Jan Homola.

V permanenci byla 3D tiskárna značky Prusa Research v XL provedení.

Po digitální továrně pobíhal robopes

Další hojně navštěvovanou expozicí byla Digitální továrna 2.0. Ta byla součástí MSV už popáté. Letos se do ní zapojilo víc než 40 firem v čele se zlatým partnerem – Národním centrem Průmyslu 4.0. „Náš stánek přitahoval pozornost také díky divácky atraktivním exponátům, jako byl robotický výčep, dronové systémy nebo robopes s přenosem obrazu do studia,“ uvedla Alena Nováková, tisková mluvčí Národního centra Průmyslu 4.0.

V digitální továrně bylo zastoupeno i téma elektromobility.

Na celém MSV se často skloňovalo mimo jiné téma vodíku coby energetického zdroje budoucnosti. „Na strojírenský veletrh se každý rok sejde naše malá vodíková komunita. Je to pro nás významná příležitost pro networking, předáváme si informace o novinkách z oboru. V následujícím období uvidíme, jak se účast na veletrhu propíše do úspěšných obchodních případů,“ uvedl Vladimír Matolín, CEO společnosti Leancat Electrolyzers.

Na veletrhu byly bohatě zastoupeny zahraniční firmy. Nejpočetněji ty z Německa, Itálie, Švýcarska a Slovenska. Přicestovala také řada obchodních delegací: tři z USA, další například z Malajsie, Maroka a Indie. Pokračoval také úspěšný projekt Contact Ukraine, který propojuje české a ukrajinské firmy.

Národní expozice představila služby 13 institucí

Už popáté byla na MSV otevřena Česká národní expozice. Pod hlavičkou Ministerstva průmyslu a obchodu se tam soustředila nabídka hned 13 institucí, takže podnikatelé a firmy našli informace o státní podpoře byznysu na jednom místě. Národní expozice měla novou webovou stránku, kterou podnikatelé mohli využít k iniciování schůzky se zástupci ministerstev či agentur.

Veletrh navštívil i prezident Petr Pavel, který při prohlídce exponátů nezapřel, že je vášnivým motorkářem.

Součástí programu české expozice byla mimo jiné oblíbená setkání podnikatelů s řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade, takzvaný Meeting Point CzechTrade. Exportérům byli k dispozici zástupci z 20 vybraných kanceláří z celého světa.

Nejvíce se firmy zajímaly o export do sousedních zemí a do USA. Proběhlo na 330 konzultací. „Na jedné z největších doprovodných akcí veletrhu, kterou Meeting Point CzechTrade bezesporu je, se setkávají zástupci těch zahraničních kanceláří CzechTrade, které se na téma strojírenství zaměřují a mají proto firmám co nabídnout,“ uvedl Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

Nejrychleji se zaplnily konzultace o exportu do Německa, Rakouska, Skandinávie či zemí Beneluxu. Co se mimoevropských trhů týče, největší zájem byl o stolek s vlajkou Spojených států. Firmy se mohly hlásit až na pět konzultací, každá měla délku půl hodiny.

Stovky firem využilo možnost setkat se na veletrhu osobně s řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade, kteří jinak po většinu roku působí přímo v cílových zemích.

Pro české startupové firmy zrealizoval CzechTrade setkání v rámci služby Startup Entry, jejímž cílem je posoudit šance startupu na světových trzích. Celkem pět začínajících firem konzultovalo svou nabídku se zástupci regionálních center CzechTrade napříč kontinenty. Jednalo se o inovativní řešení v technologiích AI s přesahem zejména do průmyslového, zdravotnického a municipálního využití.

V rámci dalšího doprovodného programu agentury CzechTrade na veletrhu proběhly také různé vzdělávací akce. Například šlo o workshop o expanzi do Německa, na němž si padesátka firem mohla mimo jiné vyzkoušet, jak pomocí umělé inteligence najít e-mailovou adresu nákupčího německé firmy a během dvou minut mu napsat perfektní akviziční e-mail v němčině. Dále proběhl seminář o exportních příležitostech do Střední Ameriky a Karibiku zaměřený na perspektivní obory těchto zemí, jimiž jsou digitální ekonomika, nové technologie či služby ICT.

Několik zlatých medailí putovalo na Slovensko

Nejzajímavější inovativní exponáty veletrhu tradičně ocenila odborná komise zlatými medailemi, kterých nadělila šest. V kategorii Inovace v materiálech, komponentách a pohonech ve strojírenství získala zlatou medaili tandemová tříhřídelová osmistupňová sekvenční převodovka, kterou představila Strojnícka fakulta, Technická univerzita v Košicích.

V kategorii Inovace výrobního stroje zvítězil inovovaný CNC edukační systém pro střední odborné školy výrobce DynamiTech a vystavovatele Siemens. V kategorii Inovace technologie pro udržitelnou výrobu komise ocenila vysokokapacitní bateriové uložiště od slovenského výrobce M-D-J. Zlatou medaili v kategorii Inovace v průmyslové automatizaci, digitálních technologiích a Průmyslu 4.0 získal souřadnicový měřicí stroj Renishaw Agility S12129 od vystavovatele Renishaw.

V kategorii Inovace v transportu a logistice byl oceněn flexibilní stavebnicový systém pro budování cyklostezek na nevyužívaných železničních tratích, který je výsledkem česko-slovenské spolupráce. Vystavila ho Strojnícka fakulta, Slovenská technická univerzita v Bratislavě.

Kdo vyhrál první ročník soutěže o Cenu za průmyslový design?

Novinkou ročníku bylo udělení zlaté medaile předsedy hodnoticí komise za mimořádný výsledek spolupráce při výzkumu a vývoji mezi akademickou a průmyslovou sférou. To získalo elektrochemické leštění povrchu aditivně vyráběných kovových dílů výrobce ONE3D a vystavovatele Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.

Zlatá medaile za celoživotní tvůrčí technickou práci a dosažené inovační činy byla letos udělena profesoru Přemyslu Janíčkovi, který působil na Fakultě strojní VUT v Brně.

Elektrotechnici z Maroka a Česka podepsali memorandum

K významným událostem veletrhu patřilo memorandu o spolupráci, které podepsala Elektrotechnická asociace České republiky (ElA) a Marocká federace pro elektřinu, elektroniku a obnovitelné zdroje (FENELEC). Memorandum navázalo na obchodní misi. „Loni se kolegům v zahraniční kanceláři CzechTrade v Maroku ve spolupráci s asociací FENELEC podařilo zorganizovat úspěšnou elektrotechnickou misi, která vytvořila pevný základ pro současnou spolupráci,“ připomněl Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

Memorandum stvrzuje spolupráci při rozvoji obchodních kontaktů, předávání informací o důležitých událostech a novinkách. „Tímto krokem pokládáme základy pro intenzivnější obchodní a technologické propojení, které přinese nové příležitosti a posílí pozici českých firem na mezinárodním trhu,“ říká Jiří Holoubek, prezident ElA.

Historicky prvního B2B setkání mezi českými a marockými podniky se zúčastnili zástupci 16 marockých a 20 českých podniků. „Spojit obchodní misi s účastí na MSV přináší výraznou přidanou hodnotu pro marocké firmy, neboť jim dvoudenní pobyt na veletrhu umožní získat hlubší přehled o českém průmyslovém a obchodním prostředí a navázat řadu nových obchodních kontaktů,“ uvedl k tomu Jan Kubata, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno.

(red)

Další články