Malá země, velmoc na startupy. Izrael potrápila pandemie i násilné incidenty, začínající firmy ale navzdory všemu překonaly v uplynulém roce rekord a přilákaly na investicích skoro deset miliard dolarů. Spolupracují i s českými partnery.
Izraelský inovační ekosystém představuje výkladní skříň izraelského hospodářství. Navzdory značným škodám, které napáchala pandemie covidu-19 za poslední rok na izraelské ekonomice, místní startupy a high-tech firmy dál rostou a lákají investice. Česká republika se v budování svého startupového ekosystému dlouhodobě inspiruje právě ve Státě Izrael a aktivně podporuje výměnu zkušeností s tamějšími partnery.
V zemi existuje přes šest tisíc aktivních startupů, což činí z Izraele světového lídra v počtu těchto inovativních podniků na hlavu.
Izraelský inovační ekosystém je unikátním fenoménem, jehož mimořádný úspěch je výsledkem kombinací celé řady faktorů. Kromě specifické kultury a izraelské národní povahy hraje zásadní roli dlouhodobě především pět hlavních faktorů.
Pět příčin pro úspěch
Prvním z příčin je vysoká koncentrace technologických firem. V zemi existuje přes šest tisíc aktivních startupů, což činí z Izraele světového lídra v počtu těchto inovativních podniků na hlavu. Dále v zemi funguje okolo 50 nadnárodních technologických společností a celkem 300 vývojových center.
Dalším plusem jsou enormní výdaje na vědu a výzkum. Izrael je mezi členy OECD na druhém místě ve výdajích na výzkum a vývoj z hlediska přepočtu HDP na hlavu. Celkem je to 4,9 procenta v poměru k HDP.
V Izraeli operuje 25 podnikatelských inkubátorů a stát nabízí finanční podporu novým projektům až ve výši 85 procent po dobu pěti let.
Izrael těží také ze vzdělané populace. Inženýrské a technické obory se těší v zemi všeobecné popularitě, přičemž mezi hlavní univerzity patří například Technion – Izraelský technologický institut, Telavivská univerzita, Ben Gurionova univerzita v Negevu či Bar-Ilanova univerzita.
Velká je také finanční podpora státu. V zemi operuje 25 podnikatelských inkubátorů a izraelský stát nabízí finanční podporu novým projektům až ve výši 85 procent po dobu pěti let, různé další podpůrné programy a granty poskytuje úřad pro inovace Israel Innovation Authority.
Mezi pozitivní faktory patří také napojení na zahraniční trhy v podobě rizikového kapitálu. V Izraeli funguje okolo 70 venture kapitálových fondů, z nichž čtrnáct jsou pobočky nadnárodních společností.
Export do Izraele roste o víc než 60 procent, hlavně díky prodeji aut
Přestože vzájemný obchod ČR s Izraelem se loni propadl o 14 procent, pokračují projekty, na kterých se podílejí české firmy. Potěšitelné je, že letos se český export za první čtyři měsíce roku ve srovnání s loňskem zvýšil o 63 procent. Je pravděpodobné, že je to v souvislosti s rekordním zájmem Izraelců o koupi osobních aut začátkem tohoto roku. Přestože přímé lety do Prahy jsou již obnoveny, cesty Čechů do Izraele zatím stále nejsou (až na výjimky) povoleny.
Ačkoli patří Izrael mezi premianty v očkování a aktuální pandemická situace je velmi dobrá, země si uvědomuje, že stále nemá vyhráno. Izreal měl a má relativně propracovanou strategii boje s pandemií. Stále intenzivně testuje, aktuálně od 30 do 50 tisíc PCR testů denně. Také očkuje i děti od 12 let. V současnosti je naočkováno dvěma dávkami přes 55 procent veškeré populace, tedy víc než tři čtvrtiny osob způsobilých k vakcinaci.
Přestože úspěšné očkování vzbuzuje naděje na úplné vymýcení pandemie, nové mutace a vývoj v zahraničí nutí místní vládu k ostražitosti. Přípravy státu na oživení hospodářství jsou však podle ekonomů pomalé a chybí celkový ekonomický plán. Rozpočet na letošní rok ve výši 419 miliard šekelů je jen pokračovacím rozpočtem (s dodatky) k rozpočtu na rok loňský. Už čtvrté parlamentní volby za dva roky v březnu opět nepřinesly jednoznačného vítěze a naději na tak potřebnou dlouhodobou politickou stabilitu. Po velmi složitých jednáních se podařilo opozici sestavit novou koaliční vládu (poprvé v historii Izraele s účastí arabské strany), která je však díky své velké rozmanitosti velmi křehká. Za předpokladu úspěšného zvládnutí pandemie a fungování vlády v Izraeli se očekává oživení, které by se mělo promítnout alespoň do dvou hlavních kritérií – do růstu HDP a snížení míry nezaměstnanosti.
Probíhají a vyhlašují se další tendry a výběrová řízení na různé projekty a dodávky. Vzhledem k potenciálu Izraele a aktuální nabídce služeb registruje zahraniční kancelář CzechTrade v Izraeli velký zájem firem o asistenci na trhu.
Jiří Mašata, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Izraeli
Tel Aviv jako Los Angeles
Není překvapením, že izraelské inovační prostředí se v rámci mezinárodních žebříčků řadí na přední místa. Například v posledním hodnocení agentury Bloomberg se Stát Izrael umístil na sedmém místě mezi deseti nejvíce inovativními ekonomikami světa, dokonce přeskočil o čtyři místa i Spojené státy americké. Samotná města Tel Aviv a Jeruzalém se v prestižním průzkumu Startup Genome Global Startup Ecosystem Report mapující startupové prostředí ve 150 městech světa za rok 2020 dostaly na šesté místo, na stejnou úroveň jako Los Angeles.
Zkušenosti z armády Izraelcům pomáhají i v byznysu
Jeden z prvních vizuálních dojmů, který se návštěvníkovi Izraele vtiskne do paměti, jsou všudypřítomní branci v brčálově zelených uniformách izraelské armády. Jsou vidět na ulicích, na autobusových nádražích, u restaurací. Se zbraní, s polním batohem. Na vartě, na cestě do kasáren, nebo naopak při návratu domů na návštěvu za rodinou. Základní vojenská služba je v zemi povinná pro všechny včetně žen. Muži rukují na tři roky, ženy na necelé dva roky. Nejedná se přitom o žádný trénink jen na cvičných manévrech, i „záklaďáci“ jsou nasazováni do reálných operací. Zkušenost z armády má ale pro celý národ určující význam a promítá se do přímočarosti a rozhodnosti Izraelců, která se projevuje mimo jiné i v byznysu. Izraelci mluví otevřeně a s tahem na branku, až to může někdy zdánlivě působit jako nezdvořilost nebo přílišná asertivita. Ve skutečnosti ale jde neoddiskutovatelně o jednu z příčin izraelského obchodního úspěchu na mezinárodní scéně. Podobně se do mentality Izraelců promítá i to, že patří k nejvíce cestujícím národům světa. Zkušenosti z cest kolem planety jim následně v byznysu dávají další zdroj inspirace.
(tos)
Nezaměstnanost je šestnáct procent
Mezi nejsilnější obory mezi izraelskými startupy patří hlavně umělá inteligence, big data a kyberbezpečnost. Právě izraelský inovační a technologický ekosystém hraje nyní zásadní úlohu v obnově izraelské ekonomiky, na kterou těžce dopadla pandemie covidu-19. Nezaměstnanost v Izraeli přesahovala letos v únoru šestnáct procent a státní dluh se vyšplhal vysoko na 73 procent HDP.
Na druhé straně izraelské technologické startupy minulý rok opětovně překonaly investiční rekord a získaly ve 578 transakcích kapitál ve výši téměř deseti miliard dolarů, což představuje meziroční nárůst o 27 procent. Jen za první tři měsíce roku 2021 izraelské startupy přilákaly rekordní investice ve výši téměř 5,4 miliardy dolarů.
Slogan Made in Czechoslovakia v Izraeli zatím nefunguje
Zatímco v okolních arabských zemích se pojí české zboží pořád ještě s pozitivními vzpomínkami na výrobky z dob Československa, v Izraeli klasické kouzlo sloganu Made in Czechoslovakia nefunguje. Česká republika má v zemi velmi dobré renomé na úrovni politiky a diplomatických vztahů. Vychází to už historicky z éry, kdy se novodobý Stát Izrael utvářel a Československo mu poskytlo politickou i materiální podporu. Intenzivní vztahy s blízkovýchodním státem se snaží podporovat i současná česká diplomacie a pro židovský stát má výraznou osobní sympatii také český prezident Miloš Zeman. Izraelská média ráda citovala jeho vyjádření, které pronesl při návštěvě Izraele v roce 2018, totiž že Izrael je jeho „druhá země“.
O to víc je s podivem, že v rovině byznysu si Česko a české výrobky musejí své renomé teprve vytvořit. Mezi izraelskými spotřebiteli se o české produkci mnoho neví. Je to paradox, protože například vozový park země tvoří zhruba z poloviny auta vyrobená v Česku nebo na Slovensku. Přesto se může stát, že například řidič Škody Octavie – kterých jezdí v Izraeli mnoho – se domnívá, že jezdí v německém autě.
Vedle budování povědomí o české produkci jako takové je pro českou obchodní diplomacii výzvou také zdůraznění vysoké kvality českých technologií. To je důležité v Izraeli dvojnásob vzhledem k tomu, že se jedná o technologického lídra světa a samotné domácí firmy udávají v mnoha oborech trendy zbytku planety.
(tos)
Izraelští mentoři poradili firmám z Česka nebo Maďarska
Vzhledem k vyspělosti izraelského inovačního ekosystému je právě oblast startupového podnikání jedním z hlavních témat česko-izraelských ekonomických vztahů. Vůdčí roli v tomto směru hraje ministerstvo průmyslu a obchodu, které je gestorem výcvikového programu V4 Innovators in Israel Training Program, jehož druhý ročník se konal v březnu v online podobě. Letošní ročník s názvem The Entrepreneurial Ecosystem in Israel: Transforming an idea to a business pod vedením izraelských mentorů byl zaměřen na praktické dovednosti spojené s rozvojem startupů, konkrétně na marketingové strategie, vytváření vlastní značky, aplikace moderních technologií v byznysu, komunikaci s investory či využívání networkingové sítě.
Video:
Jiří Mašata vysvětluje, že situace v Izraeli není až tak dramatická, jak se jeví z televizních reportáží.
Akce se zúčastnily téměř tři desítky firem z České republiky, Slovenska, Polska a Maďarska. Partnerskou organizací na izraelské straně byla izraelská rozvojová agentura Mashav a Ministerstvo zahraničních věcí Státu Izrael. Českou republiku úspěšně reprezentovali zástupci pěti startupů (Miomove, Advanced Health Solutions, Regnos, Hayaku a Sharry Europe) a dvou inkubátorů (Moravskoslezské inovační centrum Ostrava – MSIC a Středočeské inovační centrum – SIC).
Další významnou akcí na podporu startupové spolupráce s Izraelem byl program The Startup Nation V4 Startups Bootcamp, speciálně určený pro univerzitní studenty a univerzitní spin-off startupy. Tento program pořádaný od ledna do dubna 2021 se skládal ze série přednášek a workshopů a zakončil jej takzvaný demo day, kde vybrané startupy představily své produkty panelu investorů.
Video:
Jak jednat s Izraelci? Připravte se na rychlé tempo, doporučuje v rozhovoru exportérům Jiří Mašata.
Za Českou republiku byly na demo day vybrány tři startupy. Šlo o CasInvest Pharma, který vyvíjí léky proti rakovině, dále se představil Hey Wox s nabídkou mobilní aplikace pro management domácností. Třetím reprezentantem byla začínající firma Grada Master, jež působí v oblasti IT a big data.
Michal Prokop, oddělení Afriky, Asie a Austrálie, sekce Evropské unie a zahraničního obchodu, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR