Přichází nová éra mezinárodních dohod poskytujících investorům snazší fungování na zahraničních trzích. První takovou dohodou, která se dotkne i českých entit, je letošní Dohoda o usnadnění udržitelných investic mezi EU a Angolou.
Praktické překážky investorů na zahraničních trzích řeší nový typ dohod o usnadňování investic. Cílí na zpřehlednění procesů a administrativy spojené se založením, provozováním či rozšiřováním investic. Minulý rok byla dokončena jednání mezi více než 100 členy Světové obchodní organizace o Dohodě o usnadnění investic. A letos už vstoupila v platnost Dohoda o usnadnění udržitelných investic mezi EU a Angolou, což je první unijní dohodou svého druhu. Obě dohody mají za cíl nejenom přilákat více investic do rozvojových zemí, ale také zajistit jejich udržitelnost.
Dohody by mohly pomoci při každodenních potížích na rozvojových trzích
Podle Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD) je třeba k naplnění cílů udržitelnosti do roku 2030 v rozvojových zemích každoročně investovat až čtyři biliony dolarů navíc. S tím má pomoci mimo jiné i nový typ investičních dohod, které se zaměřují na praktické obtíže, jimž investoři čelí na rozvojových trzích. Jedná se primárně o složitý a nákladný přístup k informacím, zdlouhavé administrativní procesy, netransparentní povolovací řízení nebo absence mechanismu přezkumu. Všechny tyto drobné každodenní záležitosti mohou mít pro investory odrazující efekt, tím spíše pokud se jedná o menší investory.
Doposud hrály při působení na zahraničních trzích hlavní roli dohody o ochraně investic, případně obchodní dohody uvolňující vstup na trh zahraničním investorům. Tyto dohody sice do určité míry obsahovaly některé závazky mířící na usnadnění investic (například transparentnost regulace), nicméně až nyní se začíná dostávat do popředí úprava, která má usnadnění investic v samotném středu. Z pohledu českých investorů jsou významné především Dohoda o usnadnění investic Světové obchodní organizace (WTO) a Dohoda o usnadňování udržitelných investic mezi EU a Angolou.
Přes 120 zemí se shodlo na globálních standardech
Jednání o Dohodě o usnadnění investic WTO byla dokončena v roce 2023 za účasti více než 120 zemí. Prostřednictvím vytvoření globálních standardů pro opatření na usnadnění investic a s tím související zvýšení účasti rozvojových zemí na globálních investičních tocích má dohoda potenciál přilákat až 1,1 bilionu dolarů investic a zvýšit tak celosvětový HDP až o 1,4 procenta.
K naplnění takto ambiciózního cíle bude třeba řádné provádění stanovených závazků. V popředí je závazek zlepšení transparentnosti a přístupnosti informací a snížení nákladů a byrokratické zátěže při zjišťování informací důležitých pro rozhodnutí o provedení investice, případně pro její provoz či rozšíření. Tyto informace by měl investor získat ideálně na jednom místě a online.
Dohoda o usnadnění investic WTO by zároveň měla zajistit, že povolovací procesy v hostitelském státě budou méně komplikované, s přiměřenými poplatky a ideálně za co nejširšího využití elektronických nástrojů.
Zpřehlednění a koherence regulace dopadající na investory je dalším z cílů nové úpravy. Státy by měly podporovat větší spolupráci investorů s lokálními dodavateli, zapojení malých a středních podniků a zajistit soudružnost regulace, k jejíž tvorbě by měly přizvat relevantní stakeholdery.
Byznysu mezi Novým Zélandem a EU pomůže nová dohoda o volném obchodu
Nad rámec těchto praktických aspektů přináší dohoda i kvalitativní prvek investování na zahraničích trzích. Státy by měly podporovat investory k dobrovolnému začlenění zásad a standardů odpovědného obchodního chování při jejich fungování na hostitelském trhu a zároveň by měly státy zajistit opatření proti korupci a praní špinavých peněz.
S ohledem na to, že řada rozvojových a nejméně rozvinutých států může mít s implementací výše uvedených závazků obtíže kvůli nedostatečným zdrojům či kapacitám, tak dohoda počítá s možností provádět závazky postupně ve fázích a využívat přitom technickou pomoc a podporu od rozvinutých států. Aktuálně však dohoda čeká na své včlenění do právního rámce WTO a ratifikaci minimálně 75 členů, což je podmínkou pro to, aby vstoupila v platnost.
Angola dostane nové investice v rámci trendu udržitelnosti
K 1. září 2024 vstoupila v platnost Dohoda o usnadňování udržitelných investic mezi EU a Angolou, první unijní dohoda svého druhu. Jejím cílem je podpora a přilákání udržitelných investic na angolský trh a pomoc s diverzifikací tamějšího hospodářství, které je primárně založeno na fosilních zdrojích. Dohoda má zároveň posílit obchodní a investiční vztahy mezi oběma celky, a to v souladu s unijní iniciativou Global Gateway – investičního balíčku, který má podpořit africké země až 150 miliardami eur v investicích.
Způsoby, kterými výše uvedených cílů dosáhnout, do určité míry odpovídají závazkům Dohody o usnadňování investic WTO. Jedná se o zpřehlednění procesů a administrativy pro unijní investory v Angole nebo závazky k podpoře transparentnosti investiční regulace, která by měla být dostupná na jednom místě a online. Dále taktéž upravuje zjednodušení postupů schvalování investic, které by měly být objektivní, nestranné, s jasně definovaným časovým rámcem a rozumně nastavenými poplatky. Dále jde o usnadnění komunikace mezi investory a státní správou, ideálně skrze jedno kontaktní místo dostupné elektronicky.
Jak již název napovídá, tak tato dohoda se více zaměřuje na udržitelnou stránku investic. Obsahuje závazky k usnadnění investic do udržitelné výroby a spotřeby, environmentálního zboží a služeb a investic důležitých pro zmírňování a přizpůsobování se změně klimatu. Strany se zároveň zavázaly k podpoře investorů v dodržování pravidel odpovědného obchodního chování a zahrnutí pracovněprávních a environmentálních standardů do investičních vztahů.
Přichází nový směr mezinárodní investiční politiky
Rozvoj dohod o usnadnění investic v posledních letech (vedle výše uvedených dohod se jedná například o Rámec pro usnadnění investic uzavřený mezi státy jihovýchodní Asie nebo Protokol o investicích v Africké kontinentální zóně volného obchodu, obojí z roku 2021) lze považovat za nastartování nového směru mezinárodní investiční politiky. Ta byla doposud založena primárně na závazcích umožňujících investorům vstup na trh a na zárukách, že s jejich investicemi bude zacházeno nediskriminačně a spravedlivě. A pokud tento přístup dodržován nebyl, tak byla investorům dána do ruky možnost obrátit se proti hostitelskému státu na rozhodčí soud.
Kritika tohoto systému však v posledních letech rostla. Ať už ze strany států ohledně vysokých částek vyplácených jako náhrada škody v prohraných arbitrážích s investory, tak ze strany občanské společnosti volající po konci ochrany investic do fosilních zdrojů. Právě dohody o usnadňování investic mohou představovat jednu z možných cest, jakou se dále v investiční politice vydat. Absence řešení sporů investor – stát a zaměření na udržitelné investice je výhodná kombinace pro obecnou podporu těchto dohod a očekává se tak růst jejich významu. Jejich slabinou mohou být často měkké závazky spočívající pouze v „podpoře“ a „nejlepší snaze“ a právě nedostatečné možnosti jejich vymáhání skrze smírné řešení sporů. I tak se však jedná o úpravu, která minimálně vysílá signál, na co se státy chtějí v mezinárodní investiční politice zaměřit.