První rok existence má za sebou exportní aliance ProVeg. Podporuje prodej českých produktů rostlinného původu. Třeba veganského burgeru s klíčenou fazolí nebo ovesné alternativy jogurtu. Výrobci chtějí nabídnout alternativu k masu a dalším živočišným potravinám.
Nahradit ve světě do roku 2040 polovinu masa a dalších potravin živočišného původu rostlinnými a kultivovanými potravinami. Tak zní ambiciózní vize mezinárodní organizace ProVeg International. Ta má přímé zastoupení už ve 12 zemích světa a pracuje pro ni více než 200 lidí. Zároveň se stala platformou pro výrobce, kteří se zaměřují na tento typ potravin. ProVeg také úzce spolupracuje s agenturami OSN zaměřenými právě na problematiku potravin a životního prostředí.
Rostlinná strava představuje nejrychleji rostoucí část potravinářského odvětví. V letošním roce má co do obratu celosvětově atakovat hranici 80 miliard dolarů.
Nová aliance má v zádech hned dva silné patrony
ProVeg má i svou českou odnož, která na konci roku 2022 založila ve spolupráci s tuzemskými potravinářskými firmami uskupení ProVeg Czech Export Alliance. Podniky tak spojily síly, aby měly díky spolupráci větší šance při vývozu svých výrobků do světa.
Podobnou exportní alianci už dříve vytvořili české pivovary nebo výrobci vodohospodářských technologií. V jejich případě šlo ale o ad hoc nově vzniklé spolky. Aliance potravinářů má tu výhodu, že se může opřít o již existující zázemí a prověřené know-how organizace ProVeg, která ve světě funguje už od roku 2017. A z druhé strany může aliance těžit zároveň z podpory agentury CzechTrade, která nabízí takovým exportním spolkům zvýhodněné služby.
Přečtěte si více o tom, jak fungují exportní aliance a jaké výhody mohou čerpat
Do aliance ProVeg zatím vstoupilo sedm tuzemských potravinářských firem. Jsou to společnosti FerMato, Janova pec, Kojibakers, Ovegano, Semix Pluso, SimplyMix a Soyka.Bio. Podle Evy Hemmerové, komunikační manažerky ProVeg Česko, je pro ně jedním z hlavních přínosů vzájemná výměna informací o dobré praxi při exportu. „Všichni členové mají také přístup k aktuálním spotřebitelským průzkumům, což umožňuje lépe porozumět poptávce a preferencím spotřebitelů a spotřebitelek v cílových zemích,“ podotýká Eva Hemmerová.
Další výhodou synergie je také společná propagace v zahraničních médiích. „Jako příklad bych vyzdvihla spolupráci se zahraničním magazínem Vegconomist, který je významným zdrojem B2B informací pro odborníky a odbornice z oboru. Tato spolupráce umožňuje členům aliance prezentovat své produkty širokému publiku v online prostředí,“ zmiňuje koordinátorka ProVeg Czech Export Alliance Aneta Kudolániová.
Vydržíte měsíc bez masa, ptá se kampaň Veggie Challenge
K hodně viditelným počinům iniciativy ProVeg patří kampaň Veggie Challenge. S určitým nadhledem by ji šlo nazvat jako obdobu akce „suchý únor“, ovšem místo alkoholu si účastník na jeden měsíc sníží spotřebu masa a živočišných produktů. „Více rostlin, méně masa! Přijmi 30denní výzvu,“ tak zní motto akce, do níž se zapojilo v Česku i v zahraničí už víc než 625 tisíc účastníků. ProVeg dává zájemcům zároveň recepty a tipy, jakými potravinami a produkty lze maso v jídelníčku chutně nahradit. Včetně těch českých.
Inovativní produkty ochutnají účastníci konference New Food Forum
Příští týden budou moci členové aliance představit své inovativní produkty zase v rámci konference New Food Forum, která se bude letos konat 18. dubna v Praze. Jejím cílem je podpořit rozvoj inovací v oblasti rostlinných potravin a inspirovat klíčové hráče na českém trhu ke zvýšení množství i kvality rostlinných produktů.
Jaká témata nastolí konference New Food Forum a kdo na ní vystoupí? Podívejte se na program akce
Stánek s ochutnávkami otevře na konferenci například opavská společnost Semix Pluso, jeden z členů aliance. „Partnerem konference jsme se stali již podruhé, protože v rostlinných produktech vidíme velký potenciál a bonusem jsou zajímavé přednášky a informace z oblasti rostlinného odvětví. V loňském roce jsme na trh uvedli novou rostlinnou řadu PRO Planetu, která je unikátní nejen svým složením, ale i formou sypké směsi,“ informovala společnost.
Zmíněná řada výrobků zahrnuje čtyři alternativy masa, jejichž základem jsou klíčené luštěniny. Jde o vegan burger s klíčenou fazolí mungo, vegan karbanátky, vegan čevapčiči či směs vegan mleté. K tomu firma nabízí pečivo s příměsí luštěnin a semínek. Další zajímavou pochutinou od Semixu je také „ovsánek“, tedy zakysaný výrobek z klíčeného ovsa.
Semix Pluso je přitom na poli alternativních potravin dobře zavedeným a silným hráčem i v globálním měřítku. Vyváží už do 35 zemí světa, mimo jiné na náročné trhy, jako je Izrael, Japonsko nebo Jižní Korea. V roce 2022 podnik dosáhl obratu téměř 611 milionů korun. Při výrobě přitom využívá i plody ze sedmi vlastních tuzemských ekolokalit o celkové výměře 82 hektarů.
Novodobé pochoutky zajistí japonská koji nebo peruánská maka
Dalším zajímavým členem aliance je firma Kojibakers z Otročiněvsi. Ta se inspiruje japonskou tradicí a využití ušlechtilé plísně koji. Její půvabný český název zní kropidlák rýžový. Plíseň roste na vlhké rýži a může být startérem fermentace. A podle firmy dokáže tato plíseň při fermentaci „přetvořit i ty nejobyčejnější suroviny na doslova chuťové zázraky“. Kojibakers tímto způsobem vyrábí z lokálních surovin různé miso polévky, miso pasty či octy.
Na fermentaci staví své postupy také jihomoravská značka FerMato. To ostatně včlenila už do svého názvu, který hlásí zároveň zaměření na tomatová jablka a omáček z nich. „Vizí naší značky je kompletně změnit trh s dochucovadly, který momentálně ovládají průmyslově ultrazpracované omáčky, a naopak lidem ukázat jinou cestu, která bude plná respektu k základním potravinám úžasných chutí,“ uvádí firma ve své vizitce. Vedle rajčatových omáček značka nabízí sečuánské chilli oleje nebo speciálně ochucené soli.
S alternativou k průmyslově vyráběným potravinám přišla také rodinná pekárna Janova Pec z Horoměřic u Prahy. Ta peče müsli podle vlastních receptur už od roku 2013, veganské verze müsli sladí datlovým sirupem. „Do té doby se u nás prodávalo jen přeslazené ,zapékané‘ müsli v supermarketech. Celý sortiment máme bez lepku. Ořechy, ovocem ani semínky nešetříme,“ uvádí rodinná firma na svém webu.
Pod sloganem „kompletní jídlo nové generace“ nabídl proteinové tyčinky další člen aliance, společnost SimplyMix. Ta mimo jiné uvedla na trh potravinový koktejl, který má zajistit plnohodnotnou výživu včetně minerálních látek a vitaminů. Koktejl obsahuje extrakt z rostliny maka rostoucí v Peru nebo ashwagandha z Indie. Obě rostliny jsou řazeny mezi superpotraviny, které podporují vitalitu a výdrž.