V budoucnosti má být moderní rychlodráha v metropoli jihoamerické země poháněna výhradně obnovitelným zdrojem energie. Na rozvoji metra se mohou podílet čeští dodavatelé.
Metropole Santiago de Chile patří mezi několik latinskoamerických měst, která mají vybudovanou rozsáhlou síť metra. Zajímavostí je, že je nejdelší v Jižní Americe a jako první metro na světě je ze 70 procent poháněno z obnovitelných zdrojů. Ty pocházejí především ze solárních elektráren na severu země. Do roku 2040 se počítá s využitím až sta procent této energie na provoz metra.
Linky využívají standardního evropského rozchodu 1435 milimetrů a na dvou nejnovějších jsou nasazeny plně automatické soupravy. Bezpečnost pasažérů na peronech je zajištěna systémem staničních dveří. Rozšíření se v nejbližší době dočkají celkem tři linky metra (línea 3, 4 a 6), plánuje se vybudování nových stanic.
Hlavním projektem je aktuálně vybudování nové linky číslo 7 o délce 26 kilometrů s 19 stanicemi. Linka má propojit městské čtvrti Vitacura a Renca a uvedena do provozu by měla být v roce 2027. Nedávno proběhl tendr na dodavatele kolejových vozidel metra pro tuto trasu a v nejbližší době bude znám vítěz dodávek plně automatických souprav. Hlavními uchazeči jsou čínský CRRC, španělský CAF a francouzský Alstom. V budoucnu se počítá s rozšířením metra ještě o další dvě nové linky línea 8 a línea 9.
Chile píše novou ústavu. Jak ovlivní ekonomiku nejbohatší jihoamerické země?
Pro české firmy jsou zajímavé šance v dodávkách přístupových a informačních systémů, kamerového systému, osvětlení, strukturované kabeláže, dodávek výhybek, inovativních řešení pro predikci závad a údržbu v depech. Bližší informace o projektu a zapojení do tendru může zájemcům poskytnout zahraniční kancelář agentury na podporu obchodu CzechTrade v Santiagu de Chile.
Jiří Jílek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Santiagu de Chile