V rámci ambiciózní Vize 2030 chtějí Saúdové obohatit svou ekonomiku vedle prodeje ropy i turismem nebo zábavním průmyslem. Megalomanské projekty zahrnují třeba plán na stavbu nového nejvyššího mrakodrapu planety nebo města budoucnosti nazvaného Neom.

V Džiddě pomalu vyrůstá mrakodrap, který má po dokončení plánovaném na rok 2029 jako první budova na světě přesáhnout výšku jednoho kilometru (na snímku vpravo).

Ještě donedávna měla Saúdská Arábie image sice pohádkově bohaté, ale uzavřené a přísně konzervativní ropné velmoci. V rámci plánu nazvaného Vize 2030 chce ale změnit jak svou pověst, tak i strukturu ekonomiky. Základní cíl je jasný – Saúdové hodlají snížit závislost státní pokladny na prodeji ropy a plynu. Tak to už výrazně dříve udělaly třeba sousední Spojené arabské emiráty, které s tímto receptem nepochybně uspěly. Zároveň se Saúdové poučili z obrovských propadů cen ropy v době pandemie, kdy najednou rozpočet jednostranně závislý na exportu fosilních paliv neměl z čeho brát.

Mezi turisty dřív převládali poutníci do Mekky

K prvním konkrétním krokům patří to, že se výrazně zjednodušil vstup do země. Zahraničním návštěvníkům teď stačí získat jednoduše online elektronické vízum, které opravňuje k pobytu až na 90 dní. To má podpořit rozvoj turistického ruchu. V roce 2023 tak země hlásila už 27 milionů návštěvníků, což bylo o 10 milionů víc než před zjednodušením vízové povinnosti. Přesto čísla trochu zkreslují. Skoro polovina všech příjezdů do Saúdské Arábie totiž zatím stále připadá na poutníky, kteří přicházejí z jiných islámských států na svatou pouť do Mekky.

Díky otevření země cestovnímu ruchu teď turisté s překvapením objevují třeba skalní město v lokalitě Al Ula, které kdysi vybudovali Nabatejci stejně jako slavnou Petru v sousedním Jordánsku.

Saúdská Arábie chce ale přilákat i klasické turisty a příjmy z cestovního ruchu dopřát i dalším regionům rozlehlé země. Stejně jako Dubaj nebo Katar, i Saúdové přitom sázejí na stavbu megalomanských projektů, které budou fungovat jako lákadlo pro turisty a zároveň jako bombastická reklama země před světem.

Třeba ve městě Džidda tak roste mrakodrap Jeddah Tower, který má mít po dokončení v roce 2029 finální výšku jeden kilometr. Zhruba o 180 metrů tak přeroste dosud nejvyšší budovu světa, což je zatím věž Burj Khalifa v Dubaji. Z dalších superlativů už nyní drží Džidda jiný rekord – má nejvyšší fontánu světa, která vrhá vodu do výšky 312 metrů.

Lákadlem jsou i elektrické formule

Saúdové hodně investují také do zábavního průmyslu. „Například Qiddiya je obrovský zábavní komplex u Rijádu, který nabídne parky, sportovní areály a kulturní centra. V oblasti filmového průmyslu podporuje Saúdská Arábie vznik kin, studií a produkčních kapacit. Sportovní a kulturní akce, jako jsou elektrické Formule E nebo golfové turnaje, mají rovněž přitáhnout turisty,“ uvádí Tamer El-Sibai, ředitel zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Rijádu.

Právě i kvůli ambiciózním plánům Saúdské Arábie na rozvoj ekonomiky a navazujícím příležitostem pro české dodavatele zprovoznila proexportní agentura nedávno v blízkovýchodní zemi svou novou pobočku. „K dalším velkým plánům patří Red Sea Project, který se zaměřuje na výstavbu luxusních letovisek a ekologický turismus na pobřeží Rudého moře. Mezi největší projekty pak patří futuristické město Neom,“ pokračuje El-Sibai.

Do ležaté budovy se má vejít devět milionů lidí

Neom má být obrovským komplexem téměř o velikosti Belgie, který bude ovšem fungovat stoprocentně na obnovitelných zdrojích energie. Zároveň má zahrnovat nejmodernější technologie, jako jsou autonomní vozidla nebo využití umělé inteligence a robotů pro řízení chytrého města.

Saúdové například v prosinci podepsali vznik joint venture podniku s koncernem Samsung, přičemž se počítá s úvodní investicí minimálně 1,3 miliardy rijálů (v přepočtu asi 8,5 miliardy korun) do rozvoje robotických systémů. Díky tomu vznikne přímo v Neomu továrna s více než dvěma tisíci zaměstnanci, která bude zásobovat technologiemi právě další rozvoj města. Důraz má být přitom kladen na ekologii. „Udržitelnost je v Neomu základní princip, který určuje, nejenom co stavíme, ale i jak to stavíme,“ uvedl při podpisu spolupráce Majid Mufti, šéf investičního fondu Neom.

Bezesporu nejambicióznější součástí projektu je plán na stavbu „lineárního“ města The Line. V podstatě má jít o jedinou budovu dlouhou 170 kilometrů, která se potáhne jako tenká přímka od pobřeží Rudého moře přes poušť do vnitrozemských hor na severozápadě Arabského poloostrova. Toto zvláštní město má být schopno pojmout až devět milionů lidí a jeho páteřní dopravní linkou bude rychlodráha, která dokáže urazit celou vzdálenost z jednoho konce na druhý za pouhých 20 minut.

Model ukazuje, jak má v předlouhé budově The Line fungovat život i vertikálně. Na výšku bude mít téměř 500 metrů.

Svatá města spojil rychlovlak

Zatímco projekt Neom je ještě v rané fázi, naopak velmi konkrétní výsledky už má Saúdská Arábie v rozvoji dopravy. Dálniční síť je zejména v západní, hustěji obydlené části země na špičkové úrovni a stejně tak se daří rozšiřovat trasy rychlovlaků. „Saúdská silniční síť, která je jednou z nejlepších v regionu, má více než 70 tisíc kilometrů, z čehož většina je asfaltována a dobře udržována,“ konstatuje Tamer El-Sibai s tím, že po silnicích jde i většina nákladní dopravy.

„Vedle silnic se Saúdská Arábie zaměřuje na rozvoj železniční infrastruktury, která byla v minulosti omezená. V roce 2018 byla dokončena dráha Haramain High-Speed Railway, která spojuje Mekku a Medínu a umožňuje cestování mezi těmito dvěma významnými islámskými městy vysokorychlostními vlaky,“ pokračuje El-Sibai. Vzdálenost 450 kilometrů mezi posvátnými místy muslimů dokáže rychlovlak urazit za tři hodiny. Vedle toho plánuje Saúdská Arábie rozšířit svou vlakovou síť také prostřednictvím projektu Landbridge, který propojí vysokorychlostní železnicí východní a západní pobřeží Arabského poloostrova.

Rychlovlak, který vozí poutníky do Mekky, jezdí rychlostí až 300 kilometrů v hodině.

Tahle země není pro pěší

Dalším významným projektem je metro v Rijádu, které je právě dokončováno. Má zahrnovat více než 176 kilometrů tras a 85 stanic. Pro sedmimilionovou metropoli, která je co do plochy třikrát rozlehlejší než Praha, je jeho zprovoznění více než žádoucí. Hromadná městská doprava je totiž v Saúdské Arábii dosud zatím v plenkách. I v tom skýtá země výhled do budoucna, ovšem nechtěně pesimistický. Nabízí chmurnou vizi měst, která už nejsou urbanisticky koncipována pro lidi, ale pro auta. Osou sídel, jako jsou Džidda nebo třeba Džazán, jsou v podstatě mnohaproudové dálnice. Pěšky nikdo nechodí, bez auta je nemožné se rozumně kamkoliv dostat. Veřejná doprava skoro neexistuje. Všeobjímajícímu automobilismu nahrává fakt, že v ropné velmoci jsou logicky velmi levné pohonné hmoty. Litr benzinu vyjde v přepočtu asi na 15 korun.

Spíš než normální ulice tvoří pletivo saúdských měst v podstatě široké dálnice, které je pro chodce na většině míst velmi těžké překročit.

V odsolování mořské vody jsou Saúdové průkopníky

Pouštní země věnuje pochopitelně mimořádně velkou pozornost také rozvoji vodního hospodářství. Jako jeden z mála států světa nemá Saudská Arábie navzdory své veliké ploše přesahující 2,1 milionu kilometru čtverečních ani jednu řeku.

Klimatické podmínky ji tak donutily stát se světovým lídrem v procesu získávání pitné vody odsolováním té mořské. Už 27 odsolovacích stanic zásobuje ze 70 procent potřebu saúdských měst. Samotná metropole Rijád, která leží ve vnitrozemí ve velmi suché oblasti, je v podstatě kompletně zásobována odsolenou vodou z Perského zálivu, která k hlavnímu městu teče potrubím dlouhým 470 kilometrů.

Proces desalinace je ovšem extrémně náročný na energii. To si ropná velmoc samozřejmě může díky fosilním palivům dovolit. Chce ale postupně napojit odsolovací stanice na obnovitelné zdroje energie, zejména na solární panely.

Mezi domácími mazlíčky tu kralují kočky

Příkladem zboží, které lze v Saúdské Arábii s úspěchem nabídnout řadovým spotřebitelům, je krmivo pro kočky a pomůcky pro jejich chov. Pokud už je Saúdové nechovají rovnou doma, podstrojují kočkám nejrůznější pochoutky na ulicích. Odvětví zažívá v posledních letech v zemi boom. Jen od roku 2020 vzrostl prodej krmiva a pomůcek pro mazlíčky z 90 milionů dolarů na skoro 140 milionů v roce 2023. A počet doma chovaných mazlíčků už přesáhl 1,6 milionu zvířat. Po kočkách je co do popularity druhý v pořadí chov ptáků. Novinkou je kupodivu i růst počtu chovaných psů. Přestože ti v arabské kultuře nemívali příliš velkou oblibu, u mladé generace Saúdů podle nedávného průzkumu začínají získávat na oblibě malé rasy, jako jsou čivavy.

Ani volně žijící kočky v saúdskoarabských městech nestrádají, protože se stahují k místům, kam jim lidé pravidelně nosí jídlo.

Zatímco Saúdové milují kočky, v Izraeli jsou nejpopulárnějšími mazlíčky psi. Na tamější trh s krmivy vstupuje i česká firma RAPA-DOG

Přistěhovalci tvoří už bezmála polovinu populace

K limitům, na které zatím saúdská ekonomika přes veškeré velkolepé plány naráží, ovšem patří pracovní síla. V zemi, která zabírá plochu jak polovina Evropské unie, žije jen 32 milionů lidí. Uplatnění proto nacházejí hojně imigranti jednak z chudších arabských zemí, jako jsou Jemen, Súdán nebo Egypt. Dále přichází mnoho pracovníků z indického subkontinentu – z Pákistánu, Bangladéše a Indie. Početně zastoupení jsou ještě Filipínci. Celkově tvoří přistěhovalci až tři čtvrtiny reálné pracovní síly.

A další přicházejí, takže podle sčítání lidu z roku 2022 tvoří imigranti už víc než 40 procent populace země, když jejich počet přesáhl 13 milionů. Ani to ale pro horečnou výstavbu a rozvoj rozličných služeb nestačí. Saúdská Arábie tak řeší přesně opačný problém než jiné asijské země. Peněz má na rozvoj dost, ale lidí málo. Takže zřejmě i snaha oslovit novou a lépe kvalifikovanou pracovní sílu patří k důvodům, proč se dříve uzavřené království teď snaží světu víc otevřít.

V rozlehlé zemi najde uplatnění telemedicína

České firmy mohou nabídnout na bonitní saúdský trh jak stroje a technologie pro podnikové odběratele, tak i spotřební zboží nebo služby pro koncové zákazníky. Velkým rozvojem prochází třeba saúdské zdravotnictví. „Jsou plánovány nové nemocnice a biotechnologické projekty včetně telemedicíny a robotických systémů. České firmy mohou využít i příležitosti v dodávkách stavebních materiálů pro turistické resorty a zábavní parky, technologických inovací v oblasti zdravotnictví, filmové produkce nebo hotelového vybavení,“ vypočítává příležitosti Tamer El-Sibai.

Při obchodním vstupu na saúdský trh je obvykle potřeba takzvaný místní sponzor, říká v rozhovoru Tamer El-Sibai

Příležitosti pro české dodavatele

Neom – futuristické město zaměřené na ekologické budovy a autonomní dopravu. Příležitosti pro české firmy jsou v oblasti stavebních materiálů, technologií pro chytré budovy a udržitelná řešení.

Red Sea Project – luxusní turistické resorty a infrastruktura na pobřeží Rudého moře. Možnosti jsou v dodávkách stavebních materiálů či inženýrských a technických služeb.

Diriyah Gate – kulturní projekt na obnovu historické čtvrti. Šance pro české firmy jsou v oblasti rekonstrukcí, kulturního vybavení a architektury.

King Salman Park – rozsáhlý park a rekreační prostory v Rijádu. Šance mají dodávky chytrého zařízení pro park či stavební komponenty.

Jeddah Tower – výstavba nejvyšší budovy na světě. Příležitosti jsou v dodávkách speciálních stavebních materiálů a technologií pro výškové budovy.

Qiddiya – zábavní komplex u Rijádu s parky, sportovními zařízeními a kulturními centry. Možnosti jsou v dodávkách zábavní techniky či sportovního vybavení.

Zdroj: Agentura CzechTrade
Tomáš Stingl

Další články