Mezi odvětvími, která si založila exportní alianci s využitím zvýhodněných služeb od agentury CzechTrade, jsou letecký a kosmický průmysl. Firmy z oboru tak letos vyrazí třeba na společnou misi na prestižní veletrh Aeromart v Toulouse, což je hlavní město Evropy pro letectví.
Globální letecký průmysl se probudil ze spánku, do nějž upadl v době pandemie, a aktuálně zažívá renesanci. Podle odborného portálu Precedence Research přesáhl obrat tohoto odvětví na planetě v roce 2022 hranici 400 miliard dolarů. A až do roku 2032 má růst každoročně průměrnou rychlostí 3,5 procenta a dostat se tak k rekordní hodnotě více než 560 miliard dolarů tržeb ročně.
Odvětví těží nejen z růstu zájmu o leteckou dopravu, ale také z kosmických projektů a v poslední době stále víc i z obnovených investic do obrany, které skokově narostly po začátku ruské agrese na Ukrajině a izraelsko-palestinského konfliktu na Blízkém východě.
Na růstovou vlnu najíždějí i firmy v České republice, která má bohatou tradici jak ve výrobě letadel, tak i v kosmickém výzkumu a vývoji zbraňových systémů. Česko například patří mezi pouhých sedm zemí světa, které dokážou na svém území kompletně vyrobit letadlo od nejmenších součástek až po motory a nejsložitější elektroniku.
Aliance čerpá u CzechTrade zvýhodněné služby
Při exportu podpořilo tuzemské firmy z tohoto odvětví uskupení Czech Aerospace Export Alliance. Jde o dobrovolný spolek podniků z leteckého a kosmického průmyslu, které při exportu spolupracují a využily zvýhodněnou službu od státní agentury CzechTrade. Letectví se tak zařadilo mezi další obory, které takovou alianci také sestavily – to jsou například výrobci hraček či technologií pro vodohospodářství nebo šperkaři a pivovary.
Přečtěte si více o podpoře exportních aliancí od agentury CzechTrade
„CzechTrade zajistí gestora, který poskytne především koordinaci při fungování aliance a nastavení vnitřní strategie pro plnění obchodních cílů v zahraničí. Také pomáhá připravovat plán proexportních aktivit a je zároveň kontaktem v rámci dalších státních organizací v ČR i v zahraničí,“ vysvětluje Stefani Neymon Myslovich, exportní konzultantka agentury CzechTrade.
Aliance získává služby od agentury za výhodnějších podmínek, než pokud by se o ně ucházely jednotlivé firmy individuálně. „Aliance také pravidelně organizuje a účastní se konferencí a akcí na podporu synergie mezi jejími členy a partnery,“ dodává exportní konzultantka.
V Turínu měli čeští výrobci přes 60 obchodních jednání
Loni se tak například české podniky společně představily v Itálii. „Velkým přínosem pro alianci byla účast na listopadové konferenci Aerospace and Defence Meetings Torino 2023. Akce přinesla firmám možnost realizovat přes 60 obchodních jednání, čímž si výrazně posílily pozici na italském trhu. Aliance také využila služeb CzechTrade v Miláně, která zahrnovala překlad materiálů do italštiny, průzkum trhu či následnou komunikaci s místními partnery ohledně dalších projektů,“ uvádí příklady podpory Stefani Neymon Myslovich.
Přínos akce oceňuje Adéla Mertlová, marketingová manažerka Moravského leteckého klastru. „Na setkání jsme byli přítomni společně s našimi partnery – firmami One3D, Unites, Evektor, MESIT a CZ-AUTO. Tento typ spolupráce přináší řadu výhod včetně zvýšené viditelnosti na globálním trhu, možnosti získání nových zakázek a rozšíření aktivit do nových regionů,“ uvedla zástupkyně klastru, který sdružuje na 60 firem, škol a univerzit a který je také členem Czech Aerospace Export Alliance.
Do metropole evropského letectví zamíří společná výprava
Podobná mise českých firem z leteckého průmyslu letos pojede do Francie. „Jednou z nejdůležitějších plánovaných aktivit je účast na prestižní akci Toulouse Aeromart. Ta je jednou z největších a nejdůležitějších v oblasti letectví a obrany. Toulouse je domovem mnoha klíčových hráčů v leteckém průmyslu včetně výrobců letadel, dodavatelů technologií a inženýrských firem,“ upozorňuje Adéla Mertlová.
Letošní už 15. ročník Aeromartu je plánován na 3. až 5. prosince. Na akci má přijet přes 1200 firem ze 40 zemí světa a naplánováno je přes 17 tisíc B2B jednání.
Přečtěte si více o společné české misi na veletrh Aeromart 2024
Toulouse je především sídlem centrály a hlavního výrobního komplexu leteckého gigantu Airbus. Kolem tohoto evropského výrobce letadel se navíc koncentruje celý ekosystém dalších dodavatelů.
Na oběžnou dráhu vzlétla elektronická sova, dohlédne na družice
Členové Czech Aerospace Export Alliance mají různorodou nabídku. Například společnost Evektor z Kunovic pokračuje už v padesátileté tradici výroby lehkých letadel, kterých se za tu dobu prodalo už víc než 1400 kusů do 50 zemí světa. Nejnovější úspěch zaznamenal kunovický výrobce v Itálii. Lehký sportovní letoun Harmony LSA, který je využíván například v leteckých školách v USA pro trénink pilotů, získal nově také oprávnění italského Aeroclubu.
Lehkých letadel světový trh pozře až dva tisíce ročně, říká výrobce
Zajímavým úspěchem v oblasti kosmických projektů se nedávno pochlubil další člen aliance, společnost One3D z Mohelnice. Týká se projektu zaštítěného Evropskou kosmickou agenturou ESA, který cílí na vývoj systému pro identifikace družic a získávání údajů o jejich poloze a stavu. Česká firma se spolupodílela na výrobě konstrukce pro VKV lokátor a sledovací přístroj nazvaný OWL (Orbital Whereabout Locator).
Inovativní přístroj, jehož název zároveň znamená v angličtině „sova“, už byl v rámci širší mise vynesen na oběžnou dráhu. „V případě, kdy družice nefunguje, usnadňuje OWL stahování dat, která mohou poskytnout náhled na řešení problému (například nesprávný tepelný návrh nebo nedostatečná energetická bilance)… Přístroj je navíc schopen pracovat nejen z napájecího vedení přicházejícího z družice, ale má také vlastní interní baterii,“ uvedla firma.
Mohelnická společnost pomohla při vývoji kosmické sovy renomované společnosti CS3 Electronics Development, což je do budoucna prestižní reference. „Potvrzuje naše schopnosti ve vysoce rizikovém kosmickém sektoru, ale také otevírá nové obzory pro budoucí projekty a spolupráci,“ uvedla firma One3D v tiskové zprávě k projektu.
Další členové aliance nabízejí řešení nejen pro letectví, ale stojí na pomezí i mezi automobilovým či obranným průmyslem a dalšími segmenty. To platí třeba pro společnost CZ-AUTO SYSTEMS. Konkrétně v oblasti letectví se tato značka zaměřuje hlavně na výrobu leteckých převodovek, v čemž má tradici už 45 let. To firma MESIT Machinery vyvíjí systém pro měření a plnění paliva v letadlech. Využívá principu kapacitních snímačů výšky hladiny paliva a výrobky testuje ve vlastní laboratoři, kde simuluje i extrémní podmínky.
Společnost Unites vyvinula platformu Unimet, která slouží pro testování elektronických komponentů. Využívají ji přední světové koncerny jako jsou Boeing, Airbus či General Dynamics.
Spojení sil se vyplatí i při certifikaci
Adéla Mertlová z Moravského leteckého klastru zdůrazňuje, že spojení firem v exportní alianci přináší výhodnou synergii. „Například jedna firma může dodávat pokročilé avionické systémy, zatímco druhá se zaměřuje na komunikační technologie a další poskytuje inženýrské služby. Zákazníci tak získávají přístup k široké škále specializovaných produktů a služeb, které jsou vzájemně integrované… Tento přístup nejenže zvyšuje konkurenceschopnost aliance na globálním trhu, ale také umožňuje jednotlivým firmám růst a inovovat díky sdílení znalostí a technologií,“ uvádí Mertlová.
Na založení aliance stačí tři ustavující členové
Agentura CzechTrade nabízí podporu exportním aliancím jak při jejich startu, tak i při dalších aktivitách. Zajistí každé alianci vlastního gestora, který ji provede procesem založení. „Do podporovaných proexportních aktivit lze pak zařadit například podnikatelskou misi, tvorbu marketingových materiálů, účast na konferencích v zahraničí nebo jiných B2B panelech… Každá Exportní aliance CzechTrade může čerpat při svých proexportních aktivitách zvýhodněné náklady. Čerpání probíhá dle schváleného projektu na konkrétní kalendářní rok,“ uvádí agentura. Pro založení aliance z určitého odvětví je potřeba splnit několik podmínek – například mít nejméně tři zakládající členy, zvolit si lídra či podepsat dodržování etického kodexu.
Projekty v leteckém průmyslu jsou oproti jiným odvětvím časově náročnější. „V letectví není neobvyklé, že od počátečního kontaktu a první zakázky k samotnému uzavření kontraktu uplyne značné množství času. Důvodem jsou komplexní povahy projektů, přísné regulace a vysoké nároky na kvalitu a bezpečnost. Tento proces je časově náročný a může od první zakázky k uzavření kontraktu trvat až pět let,“ podotýká Adéla Mertlová.
Spojení sil uvnitř aliance během tohoto dlouhého procesu pomáhá také při náročných certifikacích. „V letectví zahrnují certifikace různé aspekty, jako jsou bezpečnostní standardy, environmentální normy, kvalita výroby a provozu a mnoho dalších. Každý z těchto aspektů je důkladně kontrolován a ověřován příslušnými orgány. Aliance proto vytvořila pracovní skupiny zaměřené na kvalitu, které slouží jako platforma pro sdílení znalostí a zkušeností mezi členy. V těchto skupinách si členové vyměňují nejlepší praxe, rady a doporučení týkající se co nejefektivnějšího udržení certifikací,“ uzavírá Adéla Mertlová.