Po pandemickém propadu zažívá letos vietnamský letecký průmysl obrodu, a to s českou pomocí. Vietnamští piloti míří na výcvik do české školy F Air, ve hře jsou také dodávky dalších letounů L-39 NG nebo zavedení přímé letecké linky mezi Prahou a Hanojí.
Ekonomika Vietnamu se vymanila z covidového útlumu a je to znát i v leteckém odvětví. To letos čeká prudký růst. Podle prognózy Vietnamského úřadu pro civilní letectví vzroste letos počet cestujících meziročně o víc než 45 procent na 80 milionů osob. Roste také letecká nákladní doprava, která si má oproti loňsku polepšit asi o 15 procent až na úroveň 1,4 milionu tun.
Že půjde o dobrou sezonu, to už potvrzují výsledky za první čtvrtletí u dvou hlavních leteckých společností. Národní přepravce Vietnam Airlines se poprvé od začátku pandemie vyhoupl ze ztráty do mírného zisku a hlásí zdvojnásobení obratu proti stejnému období loňského roku na víc než 23,5 miliardy dongů (to je podle aktuálního kurzu asi 22 milionů korun). Jak uvedl deník VnExpress, hlavní oživení přišlo díky nejvýznamnějšímu vietnamskému svátku Tet, kdy na přelomu ledna a února mnoho Vietnamců cestovalo navštívit své rodiny, aby společně oslavili nový lunární rok. To se týká i Vietnamců žijících dlouhodobě v zahraničí. Podle aerolinek se do růstu tržeb výrazně promítlo také oživení mezinárodních letů, zejména těch do Číny.
Daří se také druhým velkým aerolinkám Vietjet, které rychle rostou. V poslední době otevřely mimo jiné nové linky do Rakouska, Indie či Kazachstánu. Počet pasažérů této společnosti vzrostl v prvním čtvrtletí meziročně o 75 procent na 5,4 milionu osob a aerolinky zajistily plných 31 300 spojů.
Noví piloti dostanou výcvik ve škole F Air
Obě aerolinky ale potřebují pro své nové spoje také vycvičit piloty. A právě tady přichází pomoc z České republiky. V rámci únorové mise do Vietnamu ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely podepsaly Vietnam Airlines dohodu na výcvik svých pilotů v Česku s leteckou školou F Air. V dubnu následně podepsaly s touto školou dohodu i aerolinky Vietjet, a to během návštěvy premiéra Petra Fialy na obchodním fóru v Hanoji, kterého se účastnilo více než 200 zástupců firem z obou zemí.
F Air je největší česká letecká škola s centrálou v Benešově. Od svého založení v roce 1990 má už přes 2500 absolventů a vyučila dosud piloty 40 národností. Zajišťuje širokou škálu licencí od těch pro řízení ultralehkých letadel až po ty určené profesionálním pilotům velkých dopravních letounů.
Původní piloti odešli během covidu
Vietnam je velká země s plochou víc než 330 tisíc kilometrů čtverečních. Navíc má zvláštní protáhlý tvar v podobě úzkého oblouku od severu k jihu. I k vnitrostátní přepravě tam tudíž lidé velmi často využívají právě leteckou dopravu. „Pro představu, cesta mezi hlavními centry Vietnamu, tedy Hanojí na severu a Ho Či Minovým Městem na jihu, trvá letecky dvě hodiny a lety se uskutečňují zhruba každých 30 minut. Zato vlakem byste jeli tuto cestu přibližně 36 hodin,“ podotýká Ivan Nikl, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Vietnamu. „V roce 2022 uskutečnily vietnamské aerolinky přibližně 200 tisíce letů (to je součet vnitrostátních i mezistátních spojů). Z důvodu nerozvinuté pozemní infrastruktury je cesta letadlem nejvhodnějším řešením, a to i na cestování mezi ostatními městy či ostrovy této země. Aktuální nárůst mezinárodních letů a nedostatek zahraničních pilotů, kteří opustili Vietnam během covidového období, přináší velkou poptávku po nových pilotech,“ vysvětluje Ivan Nikl důvod současného náboru nových lidí do aerolinek.
Bamboo Airlines může oživit plán na spoj do Prahy
Českou republiku mají na radaru také třetí velké vietnamské aerolinky – společnost Bamboo Airways. Ta chce vedle nových spojů do Japonska, Indie či Jižní Koreje oživit také myšlenku přímého leteckého spojení mezi Vietnamem a Českem. Tento projekt už byl dříve několik let připravován, ale jeho start se velmi smolně trefil přesně do začátku pandemie. V březnu 2020 tak proběhl vlastně jediný přímý let Bamboo Airways z Hanoje do Prahy, což byl repatriační spoj pro české občany, které vláda stahovala ze zahraničí v době začínající pandemie. Během covidu byl pak projekt pozastaven.
Teď chtějí ale obě strany plán na přímou linku oživit, protože by to vedle turistického ruchu prospělo i byznysu. „Pro podporu vzájemných vztahů je klíčové vytvořit příznivé podmínky a zatraktivnit investice. Proto jsem jednal o přímé lince Praha–Hanoj, která obě naše země ekonomicky více přiblíží a podpoří cestovní ruch,“ konstatoval po jednání ve Vietnamu ministr Síkela, který v té souvislosti připomněl početnou komunitu Vietnamců žijících v České republice. Podle posledního sčítání lidu z roku 2021 žije v Česku dlouhodobě víc než 54 tisíc Vietnamců, čímž jsou po Ukrajincích a Slovácích třetí nejpočetnější národnostní menšinou. A protože často létají na návštěvy svých příbuzných do Vietnamu, jsou pro případnou přímou linku přirozenou klientelou. Bamboo Airways by navíc neměly mít problém linku případně vykrýt vhodným strojem. V následujících měsících totiž firma plánuje koupit až osm nových letadel a svou flotilu rozhojnit do konce roku na 87 strojů.
Po pandemii se vracejí i další přímé spoje
Zvažované přímé lety z Prahy do Hanoje nejsou jedinou linkou, která má za cíl spojit Česko s asijskými trhy napřímo. Již se podařilo po pandemii obnovit přímé lety do jihokorejského Soulu se společností Korean Air. Od 18. července by měl začít létat také přímý spoj na Tchaj-wan díky dopravci China Airlines, který bude linku provozovat dvakrát týdně. Další staronový spoj cílí na USA. Od 9. května zavedla společnost Delta Air Lines každodenní přímé lety mezi Prahou a New Yorkem. Tuto linku provozovala Delta v letech 2009 až 2019, pak ji ale musela kvůli pandemii zastavit. V roce 2021 ji po koronavirové přestávce obnovila a loni ji během pěti měsíců provozu využilo přes 40 tisíc cestujících.
Armádu zajímají česká letadla i radary
Další nové zakázky pro české firmy se rýsují v oblasti vojenského letectví. Třeba pro tradičního výrobce letadel Aero Vodochody. „Dvanáct českých letounů L-39 NG již Vietnam nakoupil a jedná se o nákupu dalších letadel. Souvisí s tím i výcvik pilotů, dodávky radarů a další možnosti,“ uvedl při návštěvě Hanoje premiér Petr Fiala.
Z Česka už v minulosti putovaly do Vietnamu radarové systémy ERA, Retia nebo Eldis. Nyní se zvažují další dodávky. Do tamějšího leteckého odvětví mířily také letecké simulátory VR Group. Česko se postupně profiluje jako hlavní dodavatel z EU pro vietnamskou armádu. Ta je dosud podle agentury Reuters asi z 80 procent závislá na arzenálu z Ruska. Při údržbě a obnově vojenské techniky, která pochází dominantně ze sovětské éry, jsou tak české podniky pro Vietnam logickým partnerem, protože tyto zbraňové systémy dobře znají. Zmíněné dubnové obchodní mise se tak účastnili mimo jiné zástupci zbrojařských firem Czechoslovak Group, Colt, Omnipol nebo STV Group.
V Hanoji otevřou České centrum
Loni přitom dosáhl vzájemný obchod rekordní hodnoty 2,3 miliardy dolarů, zatím ale převažuje dovoz zboží z Vietnamu do ČR. Ambicí je tak navýšit i export v opačném směru. Vietnam má přitom parametry na to být dobrým odbytištěm. Ročně vykazuje růst HDP přes sedm procent a jeho populace překročila hranici 100 milionů obyvatel.
Jak se začala ekonomika Vietnamu zotavovat po pandemii?
Co se týče přímých investic, české firmy (podle vietnamských statistik) v zemi investovaly zatím do 41 projektů s hodnotou přes 92 milionu dolarů. Jde většinou o projekty v těžebním průmyslu, cestovním ruchu, případně maloobchodu nebo realitním byznysu.
Hospodářské vztahy obou zemí dostaly díky dvěma obchodním misím hned zkraje letošního roku nové impulzy, takže by česká obchodní přítomnost ve Vietnamu mohla dál vzrůst. Zhmotní se to ostatně i v podobě nového Českého centra. Jeho otevření se chystá v Hanoji na říjen letošního roku.