Tradiční síťová taška se v Česku vyrábí už skoro sto let. Její současný výrobce má ambici více oslovit zahraniční trhy a zkusit i výrobu nábytku nebo interiérového designu.
Legendární tašku Česká síťovka se daří stejnojmenné firmě vyvážet i do světa už delší dobu. Zatím ale jen v omezené míře. „V počátcích byly naše produkty určeny výhradně pro český trh, během let se nám ale podařilo navázat spolupráci s několika zahraničními odběrateli. V současné době představují objednávky z ciziny zhruba 15 procent z celkového objemu. Máme stabilní odběratele v Nizozemsku, Polsku, Itálii, na Kanárských ostrovech, v Austrálii, Irsku a Anglii. Spolupracujeme rovněž s firmami, kterým vyrábíme síťovku na míru s vlastním logem jako jejich propagační materiál. Tento model má velký úspěch, protože síťovka s sebou nese aspekty české tradice, ekologie a praktického využití. Povedla se nám spolupráce s velkými firmami jako Skanska, Kofola, ČSOB, Allianz, Stock, Centrum Chodov, Olympus nebo s Olympijským výborem,“ říká Karolína Pechová, která firmu Česká síťovka na výrobu tradičních tašek založila v roce 2012. Za 10 let společnost prodala víc než milion tašek ze speciální síťoviny.
Nová šance přišla se zákazem igelitek zdarma
Zásadní boom zaznamenaly síťové tašky v roce 2018. Od tohoto roku už Češi k nákupu nedostávají igelitové tašky zdarma. Řetězce místo plastových tašek prodávají papírové nebo vyrobené z přírodních materiálů, spousta zákazníků začala nakupovat do tašek vlastních. A právě síťovky jsou pro tento účel ideální. „Před pěti lety se zájem zákazníků rapidně zvýšil, od té doby prodáváme kolem stopadesáti tisíc kusů síťových tašek ročně. Síťovky vyrábíme z pružné bavlny, z pevného bambusu nebo z umělých vláken. Díky nim se lehce vejdou i do kapsy, s nákupem se ale dokáží roztáhnout do rozměrného vaku. Člověk je může nosit několik let, našim babičkám vydržela jedna síťovka třeba celý život. Pokud síťovce povolí oko, dá se sešít, je pratelná a unese kolem 15 až 20 kilo, záleží samozřejmě na velikosti. Ty největší síťovky z naší nabídky jsou testovány na mnohem větší zátěž,” vysvětluje Karolína Pechová.
Kvůli expanzi do světa firma mění název na Netty
Po letech přišel podle firmy čas zpestřit nabídku o nové produkty. „Už nějakou dobu jsme vnímali, že zákazníci volají po změně, a i my jsme cítili, že je firmu třeba posunout dál. Už nyní nabízíme designové síťovky s vnitřní kabelkou a samotné kabelky, kde síť představuje nedominantní prvek. V produktovém portfoliu máme i designové jídlonosiče. Naší velkou ambicí je přesah do nábytku a interiérového designu. Začali jsme rovněž pracovat s kůží, hrubými konopnými plátny a materiály z recyklovaných PET lahví. V letošním roce máme ambice s novými produkty vstoupit na zahraniční trhy a s tím souvisí i změna názvu z České síťovky na Netty,” řekla Karolína Pechová.
Během svého růstu začala firma spolupracovat s řadou českých firem a designérů. „Veškerá výroba probíhá lokálně na území České republiky. Prozatím se nechystáme pouštět se do zahraničních spoluprací, i když se jim nebráníme. Jsme velmi rádi, že se během let povedlo uskutečnit několik spoluprací s českými firmami a designéry, jejichž práce, vize a cíle se snoubí s těmi našimi. Momentálně spolupracujeme s designérkou Vivien Babicovou, se kterou jsme vytvořili kolekci celoručně pletených macramé kabelek. Dále máme kolaborace například s českou značkou EGGO. A vrcholem je spolupráce s Brašnářstvím Tlustý, kdy jsme spolu s jejich návrhářkou Monikou Lepshy vyvinuli síťovku s koženými uchy,“ uzavřela Karolína Pechová.
Síťovka brzy oslaví sté narozeniny
První síťovka spatřila světlo světa už v roce 1926, kdy ji začal vyrábět český podnikatel Vavřín Krčil. V novodobé éře si zaregistrovala značku Česká síťovka v roce 2012 podnikatelka Karolína Pechová. Tašky nyní vyrábí v chráněných dílnách. Šijí se ručně podle vlastních registrovaných vzorů a velká část se také ručně barví. V nabídce jsou mimo jiné síťovky z bambusového vlákna, hustooké bavlněné síťovky či síťovky s vnitřní kapsou, které jsou plnohodnotnou náhradou dámské kabelky. V e-shopu jsou navíc další „zero waste“ produkty, jako jsou potravinové sáčky nebo bambusová brčka. Letos firma změnila název na Netty, aby byl lépe využitelný i v zahraničí.