Co vznikne, když spojíte Otesánka, architekturu a nejjemnější hedvábí? Odpověď na tuto zvláštní hádanku zná česká módní značka Silky Gang. Své páté narozeniny letos oslavila otevřením vlajkové prodejny v Praze i růstem prodejů v zahraničí.
Podnikatelka Martina Karafiátová zkusila spojit zdánlivě nespojitelné. Lásku ke klasickým českým pohádkám, k módě a k architektuře. Tak vznikl zárodek značky Silky Gang, jež začala před pěti lety nabízet hedvábné šátky s originálními vzory.
Martina Karafiátová je původní profesí stavební inženýrkou a interiérovou designérkou a nadále spoluvlastní pražské projektové studio StAr. Tvorbu módních doplňků měla nejdřív spíš jen jako svůj vedlejší koníček. Vzala si inspiraci z českých pohádek, jako jsou Otesánek, Šípková Růženka, Budulínek, Sedmero krkavců nebo Dvanáct měsíčků. Oslovila přední české ilustrátory, kteří vytvořili motivy vycházející z těchto pohádek. Tak vznikl základ pro originální kolekce hedvábných šátků. Podnikatelka při jejich tvorbě využila i své zkušenosti z architektury – promítla je do práce s kompozicí a barvami nebo s harmonickou symetrií vzoru.
Vedle šátků značka nabídla i šperky nebo kabelky
Neobvyklý módní recept zákazníkům zachutnal a původně jen vedlejší projekt přerůstá v rozsáhlý byznys. Loni už měla značka obrat kolem 3,5 milionu korun a letos hlásí další razantní růst odbytu. Vedle hedvábných šátků firma nabízí kožené rukavice, kabelky, šperky a další módní doplňky. Přes svůj e-shop je prodává do mnoha zemí. „Posíláme naše výrobky do celé Evropy. Už druhý rok spolupracujeme například s galerií LM Bohéme ve švýcarské Ženevě. Co se týká zámoří, tam prodáváme hlavně do Spojených států amerických,“ uvádí Martina Karafiátová.
Sezona 2024 přitom může firmu katapultovat zase do vyšších obrátek. „Letošní velkou novinkou je, že jsme v květnu otevřeli v Praze ve Vodičkově ulici naši první vlajkovou prodejnu, kterou jsme chtěli oslavit výročí pěti let od založení značky. Po čtyřech měsících fungování jsme velice spokojeni, protože nás objevilo hodně nových zákazníků z tuzemska i zahraničí,“ pochvaluje si podnikatelka.
„Naším cílem je stát se mezinárodní značkou, která bude nabízet unikátní luxusní doplňky s jasným rukopisem a českou stopou. Vedle vývoje nových kolekcí bychom rádi co nejvíc využili potenciál, který skýtá náš nový showroom. Chceme dát víc prostoru našim ilustrátorům a dostat do povědomí širší veřejnosti jejich tvorbu,“ shrnuje svou vizi Martina Karafiátová s tím, že v českém ústředí má nyní značka desítku stálých externích spolupracovníků – prodejní asistentky, účetní či IT specialisty.
Gang má dodavatele v Itálii i Nizozemsku
Hravost a určitou vlídnou nadsázku včlenila podnikatelka už do názvu značky. Proč „hedvábný“? Protože život je jemný jako hedvábí. A proč „gang“? Protože se s námi život někdy vůbec nemazlí, vysvětluje Martina Karafiátová.
Tenhle gang sahá do dalších zemí Evropy nejen prodejem, ale i co se týče dodávek komponentů a výroby. Původně brala značka hedvábí z Anglie, ale kvůli problémům po brexitu a pandemii dodavatele změnila. V současnosti využívá luxusní hedvábný twill v biokvalitě tkaný v italském regionu Como. „Polovina výroby probíhá v severní a střední Itálii, kde nám také tisknou naše šátkové vzory nebo vyrábějí kůže na rukavice a kabelky,“ upřesňuje Karafiátová. Komponenty pro šperky bere firma vedle českých dodavatelů také ze Španělska, Itálie a Nizozemska.
Zhruba polovina výroby je koncentrována v Česku. Ručně vyráběné krabičky na šátky tvoří v továrně u Prahy. „Naší snahou je zůstat, co se týče výroby, lokální v rámci Evropy, i když je to rok od roku náročnější. Výrobní náklady evropských firem se stále navyšují, což se projevuje i na růstu koncových cen,“ konstatuje podnikatelka. Například cenovka typického hedvábného šátku od Silky Gangu s rozměry 47 krát 47 centimetrů začíná někde na dvou tisících korun. A velký šátek 90 krát 90 centimetrů může vyjít v současnosti i na pět až šest tisíc.
K Budulínkovi se přidali Mauglí i Pinokio
Zatímco výroba a dodávky materiálů jdou z různých koutů Evropy, to nejdůležitější – tedy návrh šátků a dalších doplňků – si značka drží doma. „Design našich produktů probíhá z velké části in house. Já se věnuji navrhování šperků a doplňků z kůže – kabelek a rukavic. Naší vlajkovou lodí zůstávají i nadále ilustrované šátkové kolekce, na kterých spolupracujeme s různými českými ilustrátory. Takže se nejedná o klasický koncept, kdy si značka najme pro návrhy svých výrobků designéry. Státní podporu designu tudíž nevyužíváme, protože ta se zaměřuje právě na tento způsob návrhů designů,“ vysvětluje Martina Karafiátová.
Mezi více než desítkou spolupracujících ilustrátorů jsou třeba renomovaní výtvarníci Viktor Svoboda, Zuzana Čupová, Kateřina Coufalová nebo Veronika Zacharová, která stojí třeba za návrhem vzorů úspěšných kolekcí Mauglí a Jaromil.
Každý vzor na šátek se podle firmy pečlivě rodí téměř osm týdnů. A takových vzorů nabízí značka v současnosti už víc než dvacet. Jejich výčet připomíná spíš přehled kapitol velké knihy pohádek a příběhů. K už úspěšným kolekcím postupně přibyly další inspirované českou klasikou – třeba příběhem O Smolíčkovi nebo Ptáku Ohnivákovi. S prodejem do zahraničí ale korespondují nové řady šátků inspirované celosvětově slavnými pohádkami. Těm zahraniční zákazník lépe porozumí. Hedvábného zpracování se tak dočkal třeba Pinokio, Alenka v říši divů, Červená Karkulka nebo Mauglí.
A ani tady se kreativita značky nezastavila. Koncept dál rozšiřuje i o moderní motivy, jako jsou „kybernetická“ kolekce Robotarium nebo geometrické vzory na šátcích z kosmické řady Vesmír-Ikarie.
Do Vídně přijely fanynky ze sociálních síti, chtěly kupovat naživo
Co se týče zahraniční expanze, česká značka letos úspěšně posílila své renomé třeba v sousedním Rakousku. „Zúčastnili se známého veletrhu designu, módy a interiérových doplňků Blickfang ve Vídni a dokázali dobře oslovit místní zákazníky. Silky Gang totiž aktivně pracuje se sociálními sítěmi. A to nejen v Česku, ale i ve vybraných zahraničních destinacích. A když některé rakouské fanynky ze sociálních sítí zjistily, že firma bude na Blickfangu, cíleně vážily cestu, aby viděly její výrobky naživo a něco si koupily,“ uvádí Julie Havlová ze zahraniční kanceláře CzechTrade Rakousko, která společnou účast českých firem na veletrhu organizovala.
„Zástupci firmy zaregistrovali, že dost návštěvnic se předem ptalo, zda Silky Gang ve Vídni najdou. Jako důvod vidí značka to, že dražší produkty je ne každý ochoten nakupovat online,“ vysvětluje Julie Havlová. Firma si proto návštěvu Blickfangu pochvaluje a plánuje podílet se na společné české výpravě i příště. „Poprvé jsme se zúčastnili zahraniční akce tohoto typu. Byla to pro nás skvělá zkušenost představit se napřímo rakouským spotřebitelům. Výsledkem naší účasti byl nejen vyšší přímý prodej, ale také noví rakouští zákazníci v našem e-shopu,“ uvádí šéfka Silky Gangu Martina Karafiátová.
Podnikatelka si tak dál žije svůj hedvábný sen. Úspěch a růst Silky Gangu ji samotnou možná trochu překvapil, a tak rozvoj módní značky pomalu začíná u Martiny Karafiátové převažovat nad její druhou podnikatelskou aktivitou, tedy nad vedením stavitelského ateliéru StAr. Chtělo by se říct, že jako každá správná pohádka má i ta o Silky Gangu šťastný konec. Příběh o tom, jak vyrazila česká módní značka zkusit štěstí do světa, ovšem teprve začíná.
Blickfang dává šanci výrobkům s netradičním designem
Zahraniční kancelář CzechTrade Rakousko společně s Design Centrem CzechTrade organizovala společnou účast českých designových firem na veletrhu Blickfang ve Vídni už třetí rok v řadě. „Blickfang je spojením prodejní a networkingové akce s třicetiletou historií. Návštěvníkům nabízí platformu pro nekonvenční a vysoce kvalitní designové zboží odlišující se od mainstreamu z velkých nákupních center. Jednotlivé vystavovatele navíc pečlivě vybírá odborná porota,“ charakterizuje prodejní veletrh Julie Havlová ze zahraniční kanceláře CzechTrade Rakousko. „Pro naši společnou expozici se nám pravidelně daří získat prestižní umístění v průčelí hlavní haly, což zajišťuje perfektní viditelnost a vysokou návštěvnost. Blickfang českou expozici navíc vždy aktivně propaguje přes sociální sítě. České firmy na Blickfangu oceňují mimo jiné i to, že si zde mohou otestovat své produkty, získají přímou zpětnou vazbu od rakouských zákazníků a mohou svou nabídku lépe přizpůsobit jejich preferencím,“ vypočítává Julie Havlová přednosti důležité akce, která se koná pár desítek kilometrů od českých hranic, ale má přesah do celé střední Evropy.