Společnost Aria Pura dodává vůně pro hotely, obchody i nákupní centra. Mají podpořit dobrou náladu zákazníků, jejich chuť utrácet, nebo jsou dokonce součástí firemní identity konkrétní značky. Příchod pandemie koronaviru urychlil příchod dezinfekční řady nesoucí název Healthy Scents.
Přilákat a udržet zákazníky je pro obchody, hotely či nákupní centra stále větší věda. Mnohdy spíše alchymie. Její součástí jsou také rozmanité vůně. V tomto odvětví působí již deset let společnost Aria Pura. Její hlavní doménou je profesionální provonění prostor, známá rovněž také jako scentmarketing.
„Tento anglický pojem spadá pod neuromarketing, který se zabývá podprahovým vnímáním reklamy. Naši klienti, kteří profesionální provonění prostor využívají, mohou pomocí vůně stimulovat chování svých zákazníků, aby v prostoru strávili více času, nakoupili nabízené zboží či službu nebo dostali chuť na další drink,“ popisuje Petr Brabec, zakladatel Aria Pura.
Vůně ovlivňují chování
V době, kdy v Česku začínali s profesionálním provoněním prostor a vytvářením vlastních interiérových parfémů, byli v tomto oboru průkopníky. „V té době se vůně v obchodních prostorách moc neřešily. Tehdy se mluvilo zejména o hudbě, že dotváří důležitý podkres k zvýšení nákupního chování zákazníka, s vůní to přišlo až později. My jsme už tehdy viděli v interiérových vůních velký potenciál a začali se o ně intenzivně zajímat, prošli jsme spoustu vědeckých a marketingových studií právě o vlivu vůní na lidské chování a pustili se do výroby vlastních interiérových parfémů,“ pokračuje Petr Brabec. Profesionální provonění začali nabízet nejdříve v Česku, o pár let později s nimi expandovali do dalších evropských zemí, jako je Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a nově působí i v Německu.
Slibně rozjeté firmě zasadila ránu pandemie koronaviru. Už během její první vlny byly hotely a nákupní centra týdny či měsíce zavřené, jejich majitelé začali řešit úplně jiné věci, než jakou vůni zvolí pro interiér. Objednávky padaly o desítky procent. „Víme, že scentmarketing s využitím klasických interiérových vůní je takovou třešničkou na dortu. Kvůli onemocnění Covid-19 však spousta firem redukuje náklady na marketing, kde to jen jde. Paralelně ale hodně firem ví, že kdyby zmrazily celou marketingovou podporu, noví i stávajícími klienti by nemuseli mít tak velkou motivaci jejich provozovnu navštěvovat či u nich i on-line nakupovat,“ popisuje zakladatel Aria Pura.
Koronavirus urychlil vývoj
I v této obtížné situaci dokázala Aria Pura inovovat a přijít s tím, co jejich zákazníci budou během této druhé vlny i po nyní potřebovat: s dezinfekčními parfémy. „Vize projektu dezinfekčních vůní vznikla už na začátku loňského roku, kdy jsme si začali hrát s myšlenkou, jak námi nabízené interiérové vůně upgradovat tak, aby měly dezinfekční účinek. Spolu s celým svým týmem a přední českou parfumérkou Janou Kubelovou jsme začali intenzivně pracovat na pěti parfémech se širokospektrálními antibakteriálními i antivirovými vlastnostmi. Situace s onemocněním Covid-19 vývoj i uvedení projektu uspíšila a o trochu dříve přicházíme s novou řadou pěti dezinfekčních parfémů Healthy Scents, které nejen příjemně voní, ale současně mají dezinfekční účinek,“ popisuje Petr Brabec.
Vstoupit do této oblasti nebylo jednoduché. „Rozhodli jsme se jít totiž úplně jinou cestou, než jak vznikají klasické parfémy. Vzali jsme oblíbené kompozice vůní, rozebrali je pod chromatografem a hmotnostním spektrometrem a následně jednotlivé složky nahradili esenciálními oleji s maximálním dezinfekčním účinkem. I u dezinfekčních vůní jsme zachovali pyramidové struktury, jako je znáte u klasického osobního parfému,“ konstatuje Petr Brabec a navazuje: „Vidím tedy v dezinfekčních vůních velký potenciál, protože právě ony mohou být dobrým tahem klientů směrem k zákazníkům, ať už v podobě profesionálního provonění, tak produktů, které nabízí k prodeji či prezentaci.“ S rozjezdem nového produktu firmě pomohla i účast ve startupovém akcelerátoru Jihomoravského inovačního centra, kde se zapojila do projektu s názvem Kreativní voucher.
I když se dezinfekci interiéru s pomocí nanotechnologií firma věnuje již nějaký čas, v souvislosti už s jarním nástupem koronaviru se spojila s dalším domácím výrobcem, jehož metoda dezinfekce nátěrem stojí na řadě českých i světových vědeckých studií a je u ní garantován dezinfekční účinek až po dobu několika let.
Sázka na přírodní oleje
Vedle scentmarketingu se tak v současnosti společnost věnuje dezinfekci interiérů, kdy pomocí moderních nanotechnologií dlouhodobě dezinfikuje malé i velké prostory. Stejně jako u profesionálního provonění mohou těchto služeb využít firmy, banky, hotely, restaurace, obchodní centra i domácnosti. Kromě toho se společnost věnuje distribuci produktů bytových i automobilových vůní a výrobě nejrůznějšího sortimentu personalizovaných firemních produktů. Jinými slovy firmy mohou získat svůj vlastní, nezaměnitelný parfém. „Je možné si u nás objednat aromatizovaný produkt, který bude vonět jako čerstvě upražená káva nebo třeba jako oblíbený niche parfém,“ zmiňuje Petr Brabec.
U nově představených dezinfekčních parfémů Healthy Scents pokládá za důležité, že jsou vyrobeny z čistě přírodních esenciálních olejů. Kromě velkoobchodů, kde je odběratelé pak mohou využít například na výrobu vonné svíčky, tyčinkového difuzéru nebo třeba mýdla s dezinfekčním účinkem, je bude Aria Pura nabízet i jako vlastní řadu interiérových parfémů v maloobchodní síti, vhodných třeba do aroma lamp nebo ultrasonických difuzérů. Na jejich vývoji se nyní podílí tým devíti lidí.
Interiérové vůně přilákaly za několik let k Aria Pura velmi rozmanité portfolio zákazníků. „Ať už luxusní značky jako Tiffany&Co. nebo Rolex v centru Prahy, hotely jako například Hilton a Barceló, ale také oblíbený Bar, který neexistuje, nebo třeba saunový koncept Saunia a stavebniny DEK. S dezinfekčními parfémy bude naše portfolio klientů ještě o něco širší, jelikož služby budeme nabízet nejen velkoobchodním partnerům k provonění svých provozoven či výrobě svých produktů s použitím našich dezinfekčních parfémů, ale budeme cílit i na koncové zákazníky, kteří si dezinfekční parfém budou moci pořídit domů,“ doplňuje Petr Brabec.
Unikátní nasazení nanotechnologií
Konkurence firmě postupně vznikla jednak v oblasti interiérových vůní, ale ještě výrazně rychleji se vyrojila u dezinfekce interiérů v souvislosti s Covid-19. „Málo z nich však využívá účinné nanotechnologie, které dokáží inhibovat mikroorganismy až po dobu několika let. V oblasti dezinfekčních parfémů nemáme zatím informaci o konkurentovi,“ pochvaluje si Petr Brabec.
Téma koronavirus bude podle něj ještě nějakou dobu hodně probíraným tématem a spolu s dezinfekcí se bude nadále úzce pojit. „Když si vezmeme téma chřipky, které šlo za poslední týdny stranou, je to vážné onemocnění s celkem velkou mortalitou, a toto onemocnění přichází každým rokem ve vlnách. Právě na základě studií opakujících se virových a bakteriálních onemocnění nejen dýchacích cest jsme začali s vývojem nové produktové řady, kde jsme spojili dezinfekční účinky silic v bohaté parfémové kompozice, o které trvale rozšiřujeme portfolio našich služeb,“ zmiňuje zakladatel Aria Pura.
Dalibor Dostál
Společnost Aria Pura v kostce
Míchání vůní začalo nejdříve pro několik menších privátních zákazníků. O dva roky později, v roce 2010, bylo v Brně otevřeno Centrum interiérových vůní Aria Pura, což v překladu z italštiny znamená čistý vzduch, jako vůbec první prodejny specializované na interiérové vůně v České republice a zároveň v Evropě. Současně byl zprovozněn také e-shop bytove-parfemy.cz jako internetová podpora kamenného prodeje.