Česká firma Lightway dodává křišťálové světlovody do domů od Itálie až po Saúdskou Arábii. Nyní trh oslovila s „obleky pro budovy“, které mají pomoct ušetřit energii a přitom zachovat tepelný komfort.
Budiž světlo. To přírodní. To jsou slova, kterými by se dal doprovodit vznik české firmy Lightway. Od svého založení v roce 1999 se zaměřila na výrobu tehdy ještě málo známých tubusových světlovodů. Ty přes křišťálovou kopuli na střeše sbírají sluneční světlo a přenášejí ho do domu tubusem, jehož vnitřní stěny tvoří výkonná zrcadla. Ta odrazí sluneční zář ve velké intenzitě až do obytných místností. Firma se tak snaží změnit fakt, že až 90 procent času lidé tráví pod umělým osvětlením.
Světlíky Lightway se uchytily nejen u českých zákazníků, ale i ve světě. Firma nyní generuje tržby v řádech desítek milionů korun a asi 60 procent obratu přináší export. „Hlavní cílové země jsou pro nás Anglie, Itálie, Francie, Německo, Nizozemsko a Spojené státy americké. Ze zemí na Východě jsou to Spojené arabské emiráty a Saúdská Arábie,“ říká majitel společnosti Jakub Brandalík.
Výrobnu má firma v současnosti umístěnou v Hořovicích, ve výrobě a montážích zaměstnává napřímo 15 pracovníků. Využívá zároveň mnoho subdodavatelů.
Maďary okouzlila hra světla a stínu na veletrhu
Přestože Lightway uspěl se světlíky i na Blízkém východě, v některých sousedních zemích se naopak snaží prorazit až v poslední době. V Maďarsku k tomu pomohl veletrh věnovaný designu. „V září 2021 se Lightway prezentoval v rámci společné expozice CzechTrade na mezinárodním festivalu S/ALON Budapest. Jde o prestižní přehlídka designu, která je cílená na profesionální návrháře, novináře a zájemce o luxusní výrobky. Na rozdíl od klasických veletrhů jsou zde prezentovány malé imaginární interiéry, ve kterých dostává hlavní roli design a designér. Česko bylo speciálním hostem ročníku 2021, díky čemuž se expozice s názvem Dream Interior navržená designérkou Ivou Bastlovou stala středem pozornosti,“ vysvětluje Dóra Egressy, ředitelka zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Budapešti.
A právě světlovody Lightway se staly funkční a působivou součástí národní expozice. „Vytvářely tajemnou světelnou hru na elektromobilu Enyaq. Firma Artnes International si českého produktu všimla právě na této akci a navázala se značkou Lightway spolupráci, která pokračuje dodnes,“ uvádí Dóra Egressy.
Podobným způsobem český výrobce oslovil loni také polský trh. „Firma se prezentovala na společném národním stánku na veletrhu stavebnictví a architektury BUDMA 2022 v Poznani. Nabídl kvalitnější produkt ve srovnání s levnějšími polskými konkurenčními výrobky,“ informovala zahraniční kancelář CzechTrade ve Varšavě. Firma by mohla těžit z toho, že ve Varšavě i dalších městech v posledních letech kvete čilá výstavba domů.
Míň emisí, víc vitaminu
Prodeji světlovodů svým způsobem pomohla i energetická krize, kterou Evropa v posledních dvou letech ochutnává. Slunce svítí zadarmo a při současných vysokých cenách energie se návratnost úvodní investice do vybudování světelných tubusů výrazně zkracuje. Firma uvádí kalkulaci, že například jeden světlovod Lightway 800 uživateli za dobu své minimální životnosti, což je 45 let, ušetří spotřebu na úrovni 66 MWh energie. Zároveň tak jde o ekologické řešení, protože světlík nahradí také vytěžení 106 tun uhlí a produkci emisí v objemu 66 tun CO2. Odbytu hraje do karet i současný evropský trend směřující k většímu využívání bezemisních řešení ve všech oborech.
A jako třetí argument ve prospěch vodičů přírodního světla firma zdůrazňuje zdraví. Slunce přivedené až do pokoje znamená víc vitaminu D, lepší psychickou pohodu nebo naopak menší zátěž pro oči.
Ne že by ale české firmě přinesla energetická krize jen pozitivní stimul. I Lightway musel zareagovat na velké zdražování vstupů. „Kvůli růstu cen jsme výrazně zredukovali počet našich administrativních pracovníků. Také obchod teď realizujeme více přes externí týmy než přes vlastní obchodní zástupce,“ podotýká Jakub Brandalík.
Obleček si hala nebo sklad na zimu sundávají
Zmíněné trendy – tedy ekologičtější stavby i snaha o úspory v platbách za energie – stojí i za dalším nápadem české firmy. „Tři roky jsme testovali nový produkt nazvaný Lightway StopHeat 43. Jde o obleky na budovy proti přehřívání v létě a ztrátám tepla v zimě. Je to speciální textilie, kterou Lightway sám vyvinul a obleky na budovy z nich na míru vyrábí,“ sdělil Jakub Brandalík. „Na podzim minulý rok byl vývoj u konce a oficiálně jsme produkt představili. Odezva byla velmi příznivá a téměř okamžitě jsme dostali desítky nových zakázek. Další se chystají,“ dodává podnikatel.
StopHeat 43 je v podstatě návlek ze speciální tkaniny, který v létě zabraňuje přílišnému zahřívání interiéru ze střešních světlíků a velkoplošných oken. Naopak v zimě lze návlek na čas jednoduše sundat, aby mohlo v plné míře dovnitř budovy proudit denní světlo a naopak ji ohřívat.
Firma uvádí, že pokud jsou chlazeny výrobní nebo skladovací haly, prodejny, kanceláře nebo servisní prostory, investice se finančně vrátí už za pouhé tři měsíce.
Ve Spojených arabských emirátech zaujaly české luxusní výtahy
Novinka v podobě obleku pro budovy tak má dobré předpoklady jít ve vyšlapané stopě na stejné trhy, kde se už Lightway úspěšně zachytil se svými světelnými tubusy. Obleček pro haly lze totiž vhodně využít nejen jako flexibilní regulaci teploty v zemích Evropy, ale třeba i jako ochranu proti extrémnímu horku v podnicích na Arabském poloostrově. K „Budiž světlo“ tak nyní přibyl neméně užitečný imperativ: Budiž chládek.