Pardubický dodavatel skladových regálů roste ve velkého globálního hráče. Po úspěších v Austrálii či USA slibně rozjíždí také pobočku v Kanadě. Rodinná firma Montáže Brož při své expanzi hodně sází i na region Blízkého východu.

Za 32 let své existence je pardubická firma podepsána doma i ve světě za realizací více než 3200 regálových konstrukcí a dalších projektů.

Světem proudí stále závratnější objem zboží. To je při cestě za zákazníkem potřeba někam uložit. Víc zboží znamená víc velkoskladů. A uvnitř nekonečné řady regálů.

Tady přichází role pardubické rodinné firmy Montáže Brož. Ta nabídla logistickým centrům systémy prostých i plně automatizovaných regálů. Společnost, kterou založil v roce 1992 podnikatel Josef Brož, dostala svou první zahraniční zakázku o pět let později – v Polsku. Od té doby roste do světa a díky rozvoji nákladní dopravy a zásilkových firem se pro ni trh vlastně neustále rozšiřuje.

K jejím prestižním zahraničním zakázkám patřilo třeba dodání skladových systémů do Mexika pro tamějšího výrobce piva Corona. V Dubaji v roce 2017 zase firma vystavěla tehdy nejvyšší regálový systém na světě. Celkově už má v seznamu referencí objednávky z více než 35 zemí světa.

Letos Montáže Brož svou expanzi symbolicky korunují – po zakázkách v Evropě, Americe, Asii i Austrálii spouštějí první projekt také v Africe. Roční obrat skupiny se celosvětově vyhoupl k úrovni 65 milionů eur a globálně dává značka práci už zhruba devíti stovkám lidem. Z toho v centrále v Pardubicích pracuje asi 70 zaměstnanců.

Řetězec Loblaws si objednal plně automatický sklad

Mezi nejnovější zahraniční operace české firmy patřilo loňské otevření pobočky v Kanadě, kde má v současnosti 25 zaměstnanců. Severoamerická země se okamžitě zařadila k nejbonitnějším odbytištím značky. Pobočka začala hned po založení pracovat na zakázkách v Calgary, Torontu a Montrealu. „Díky strategické expanzi do Kanady se nám podařilo hned ve druhém roce na tamním trhu zvýšit obrat na šest milionů eur, což je osm procent našeho celkového obratu. Velkým úspěchem je také skutečnost, že jsme byli ziskoví jak v prvním, tak ve druhém roce po vstupu na tamější trh. To je neobvyklé, jelikož první roky expanze bývají většinou náročné,“ říká současný prezident společnosti Jiří Brož.

„Naší největší referencí v Kanadě je projekt pro potravinový řetězec Loblaws, který je zároveň naší největší zakázkou na tamějším trhu. Na projektu pracujeme víc než jeden a půl roku. Jedná se o plně automatizovaný sklad, který je schopen manipulovat s více než šesti tisíci položkami,“ dodává.

Pokračovatel rodinné firmy Jiří Brož vede společnost od roku 2014.

Kanada v logistice Evropu teprve dohání, přijdou další šance

Při vstupu na kanadský trh poskytla české značce podporu proexportní agentura CzechTrade. „Spočívala v pomoci při založení pobočky v Kanadě včetně nalezení vhodné účetní firmy, která rozumí jak českému, tak i kanadskému systému účetnictví. Pomohli jsme také při hledání projektového manažera. Firmě jsme poskytli zázemí v podobě virtuální kanceláře – šlo o vyřizování pošty, komunikaci s účetním a řešení dalších nezbytných administrativních záležitostí souvisejících s chodem firmy,“ uvádí Jaroslav Jelínek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Kanada.

„Vzhledem ke stoupajícímu trendu zásilkového prodeje staví firmy typu Amazon sklady ve všech větších centrech Kanady. A tento trend bude pokračovat i v následujících letech,“ dodává Jaroslav Jelínek.

Jaroslav Jelínek (uprostřed) si společně s Jiřím Brožem (druhý zleva) a dalšími spolupracovníky prohlédl stavbu regálů na jednom z velkoskladových projektů v Calgary.

Jiří Brož podotýká, že značce se podařilo přizpůsobit náročné kanadské legislativě v oblasti pracovního trhu. „V současnosti pracujeme na několika projektech a dva z nich jsme již úspěšně dokončili a předali. Na kanadském trhu vidíme velký potenciál zejména kvůli nedostatku společností, které by se specializovaly na technologicky pokročilé zakázky. Oblast automatizace v logistice je v Kanadě výrazně pozadu oproti Evropě, což nám dává skvělé příležitosti pro budoucí expanzi,“ vysvětluje šéf české firmy.

Další cíle? Singapur i Saúdská Arábie

Společnosti se zároveň daří i na sousedním velkém zámořském trhu. „V současné době se zaměřujeme na intenzivní rozvoj našeho podnikání v USA, kde jsme pobočku založili už v roce 2019. Tento trh pro nás představuje strategickou prioritu a očekáváme, že obrat v příštím roce dosáhne 150 procent letošní hodnoty,“ říká Jiří Brož.

Firma se připravuje také na další obchodní rozmach v oblasti Blízkého východu. „Zejména v Saúdské Arábii vidíme obrovský potenciál. Tento trh nabízí mnoho příležitostí v oblasti technologicky vyspělých projektů, na které jsme specializováni. Zároveň plánujeme rozšíření obchodu také do Singapuru, který vnímáme jako významný uzel pro expanzi v jihovýchodní Asii,“ potvrzuje šéf české firmy.

Velký apetit má značka také na australském kontinentu, kde zaměstnává přes 80 lidí. „Tam se nám daří dlouhodobě růst. Pro příští rok jsou naše plány pro Austrálii ambiciózní. Chceme dosáhnout až dvojnásobného růstu obratu oproti současným hodnotám,“ dodává Jiří Brož.

V Evropě dává skupina práci asi 550 lidem a v Severní Americe více než dalším dvěma stovkám zaměstnanců.

Jen v průběhu letošního roku skupina ve světě pracovala na 20 velkých zakázkách. Díky tomu, že jsou rozprostřeny od protinožců přes Asii a Evropu až po Severní Ameriku, dá se říct, že rodinná firma z Pardubicka vyrostla v globálního hráče, nad nímž slunce nezapadá. Právě v tuto chvíli pravděpodobně někde na planetě technici se značkou Montáže Brož na montérkách vztyčují další skladovou konstrukci. Společnost uvádí, že čas, který její zaměstnanci pro zákazníky napříč světem odpracují, vzrostl v současnosti až na úctyhodných 1,2 milionu hodin ročně. A díky expanzi skupiny na pěti kontinentech jich bude dál přibývat.

Tomáš Stingl

Další články