Moravská společnost ELKO EP je světový hráč ve výrobě průmyslové a domácí automatizace. Vyváží už do více než 70 zemí. V současnosti chce posílit svou přítomnost v Maroku, které vnímá jako bránu na africký kontinent.
Jestli jednou bude někdo sepisovat dějiny porevolučního podnikání v České republice, může si jako prototypový příběh vzít třeba společnost ELKO EP ze Zlínského kraje. Ta kdysi vznikla jako klasická garážová firma. Doslova. V roce 1993 ji zakládal podnikatel Jiří Konečný v malé vesničce Roštění v garáži o ploše pouhých 20 metrů čtverečních. Jeho prvním výrobkem byla spínací jednotka pro elektrické vytápění.
Později se ale firma posunula do nedalekého města Holešov, kde má centrálu dodnes, a postupně se vypracovala ve světového hráče. Holding nyní provozuje pobočky ve 14 zemích světa a vyváží už na víc než 70 zahraničních trhů. „Příběh Elka začal podobně jako u jiných firem – v garáži. Zde jsem začal vyvíjet a pájet svá první elektronická relé. Postupně jsem do výroby zapojil celou rodinu i ulici. Dnes je nás v holdingu po celém světě více než 340,“ shrnuje ve videovizitce společnosti její majitel Jiří Konečný.
Firma vyrábí elektroniku pro využití v domácnostech, kancelářích, průmyslových prostorách či hotelích nebo restauracích. Zaměřuje se především na dodávky relé, bezdrátové instalace a nabízí také řešení v duchu internetu věcí nebo chytrých měst. Od roku 2006 zdokonaluje svůj systém iNELS, což je ucelený systém elektroinstalace, který nabízí pro budovy řešení à la „vše v jednom“.
V Africe chce značka automatizovat hotely či nemocnice
Nejsilnější pozici má holding logicky na starém kontinentě – v oboru drátové a bezdrátové elektroinstalace se firma vypracovala na evropskou dvojku. Rozsáhle dodává také do Asie, například na indický nebo vietnamský trh. Zkušenosti už ELKO EP nasbíralo také v arabských zemích, jako jsou Saúdská Arábie nebo Spojené arabské emiráty.
I z těchto zkušeností těžila značka při vstupu do Maroka, přes které chce víc otevřít celý africký kontinent. „S marockými partnery spolupracujeme již mnoho let. Tradičně dodáváme časová a monitorovací relé. Jedná se o tisíce kusů ročně,“ uvádí Jan Kapitanov z exportního oddělení společnosti.
Firma chce nyní svou pozici v Maroku posílit. „Mou osobní vizí je otevření vlastní pobočky v Casablance. Vnímáme Maroko také jako bránu do Afriky,“ říká Jan Kapitanov.
Značka hodlá v severoafrické zemi nabízet svá ucelená řešení elektroinstalací. „Koncem loňského roku jsme se zúčastnili mise pořádané agenturou CzechTrade do Casablanky s cílem najít vhodné partnery pro naše systémy pro automatizaci budov. Od rodinných rezidencí až po komerční objekty, jako jsou hotely, nemocnice nebo kancelářské budovy,“ vysvětluje Kapitanov.
Novou příležitostí jsou inteligentní domácnosti nebo úspora energií
Podle Jakuba Atarsii, ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade Maroko, je na tamějším trhu hned několik typů zákazníků, kteří mají o takové výrobky zájem. „Mezi ně patří stavební společnosti a developeři, kteří pracují na nových rezidenčních a komerčních projektech. Dále průmyslové podniky, které hledají způsoby, jak optimalizovat svou výrobu. A zájem mají také poskytovatelé energetických služeb zaměření na obnovitelné zdroje a zlepšení energetické efektivnosti. Dalším zajímavým trendem posledních let je rostoucí zájem o inteligentní domácí systémy a automatizaci budov,“ vypočítává Jakub Atarsia.
Exportní poradce zároveň připomíná, že v Maroku rostou vládní i soukromé projekty zaměřené na modernizaci infrastruktury a zvýšení energetické efektivity. „V ELKO EP si jako jedni z mála uvědomují tento potenciál a ukázalo se, že jejich relé a časovače jsou klíčovými komponenty pro řadu aplikací včetně řízení světel, vytápění, ventilace a klimatizace. To jsou oblasti, kde Maroko usiluje o snížení spotřeby energie.“
Jan Kapitanov potvrzuje, že moravská firma vidí v těchto nových projektech velký potenciál: „Avizované globální projekty v Maroku jsou pro nás výzvou. Chceme takzvaně být při tom. Maroko je navíc blízké francouzským elektrickým normám stejně jako Česká republika, tudíž naše výrobky jsou z hlediska technického plně připraveny pro tamější trh.“
Maroko převzalo většinu evropských standardů
Firma profituje z toho, že se nebála vstoupit na přece jen exotičtější půdu. „Její úspěch na marockém trhu je kombinací pečlivého plánování, pochopení místních potřeb, přizpůsobení produktů a služeb místním specifikům a v neposlední řadě odvahy vstoupit na nový trh,“ hodnotí Jakub Atarsia.
Jan Kapitanov připomíná, že holding mohl zužitkovat předchozí zkušenosti z jiných států. „Jelikož exportujeme do více než 70 zemí světa, máme zkušenosti v přípravě zásilek a dokumentů i pro hladký import do Maroka. Chápeme jejich požadavky a operativně se umíme přizpůsobit. Vlastníme několik poboček v arabsky mluvícím světě, a tudíž kulturní odlišnosti pro nás nejsou novinkou ani překážkou,“ říká exportér.
Podle Jakuba Atarsii je právě Maroko obchodně nakročeno směrem k Evropě nejen díky geografické blízkosti, ale také díky historickým vazbám zejména s Francií. „Přijalo mnoho evropských, respektive francouzských standardů ve většině sektorů. Tato shoda norem je značnou výhodou pro české firmy. Produkty a služby, které již vyhovují evropským normám, totiž mohou být na marocký trh integrovány s minimálními úpravami. To nejen zjednodušuje export, ale také snižuje potenciální náklady a byrokracii,“ říká.
Jakub Atarsia zároveň povzbuzuje další české vývozce, aby obchod se severoafrickou zemí zvážili: „Maroko vnímám jako zemi na průsečíku afrického a evropského kontinentu, která představuje unikátní a strategicky významný trh pro export téměř všech produktů. Tato specifická poloha z něj činí bránu do Afriky, což je region s rychlým rozvojem a rostoucí poptávkou po technologických inovacích a efektivních řešeních,“ uzavírá.
Společnost ELKO EP
Přední světový výrobce elektronických zařízení pro rezidenční stavby, průmysl či infrastrukturní projekty loni oslavil 30 let existence. Má pobočky ve 14 zemích světa, veškerý vývoj a výroba jsou ale stále soustředěny do centrály společnosti v Holešově ve Zlínském kraji. Holding má celkově přes 340 zaměstnanců a roční obrat se pohybuje nad hranicí 20 milionů eur. Export a zahraniční pobočky holdingu zajišťují asi dvě třetiny odbytu, zbytek připadá na prodeje doma v České republice. Mezi více než 70 exportními cíli firmy jsou například Německo, Španělsko, Ukrajina, Turecko, Indie nebo Spojené státy americké.