Mladá oděvní firma z Chrudimi vyvinula odolná trika, která vzdorují potu, vodě i špíně. Patentované výrobky začíná prodávat také do unijních i mimoevropských zemí.
Triko, které hyperaktivní dítě při hraní nebo dospělý člověk při práci nepropotí a neušpiní ani při mnoha hodinách pohybu. Takový výrobek prostě musel jednou vzniknout, když život vyslyšel nevyslovená přání asi mnoha rodičů nebo zaměstnanců. A to řešení přišlo z Česka a je pod ním podepsána firma CityZen z Chrudimi.
Nadšenecký projekt spustila v roce 2018 trojice zakladatelů Martin Burkoň, René Němeček a Pavel Hrstka. Podařilo se jim z prémiové bavlny vyvinout trika, polokošile, spodní prádlo a další textilie s praktickými vlastnostmi. Oblečení je vodě odolné, není na něm vidět pot, a pokud se člověk třeba potřísní jídlem, na látce neulpí stopy. V roce 2021 si firma pojistila ochranu tohoto originálního řešení zaregistrováním ochranné známky.
Technologii výroby rozvinul René Němeček, další dva spoluzakladatelé se zaměřili na obchod. „Rendova myšlenka chytrého trika pro mě měla příběh. Prototyp trička jsem na sebe oblíkl a tři dny ho nesundal. Chodil jsem v něm, pracoval, řídil, dokonce i spal. A fungovalo. I když jsem textilem nepolíbený, viděl jsem v tom obchodní potenciál,“ vzpomíná na začátek firmy její spoluzakladatel Martin Burkoň, který má na starosti zejména finanční stránku projektu.
Bavlna se vozí z Řecka a Egypta, výroba je kompletně v Česku
Začínající firma se hned ve své první sezoně stala startupem roku a následoval raketový růst. Značka začala postupně prodávat odolné oděvy vedle České republiky i na Slovensku, v Maďarsku, ve Francii, Itálii, Velké Británii i dalších zemích. Loni dosáhla obratu zhruba 150 milionů korun, letos chce zopakovat podobný výsledek. Páté narozeniny značka oslavila už se 47 pracovníky a umístila se na druhém místě prestižního žebříčku Deloitte Technology Fast 50 nejrychleji rostoucích technologických firem, v němž soutěžilo víc než 370 podniků z celé střední Evropy.
René Němeček zdůrazňuje, že bavlna sice bohužel na českém území neroste, a tak ji firma dováží z Řecka a Egypta, jinak jde ale o ryze český výrobek. „Do karet nám určitě hraje fakt, že veškerá výroba probíhá v tuzemsku. Navíc se jedná o jedinečný a patentovaný produkt, který nejenže je konkurenceschopný, ale právě díky své jedinečnosti té konkurence vlastně tolik nemá.“
Export míří od Rakouska až po Austrálii
Firma i díky tomu dál expanduje do zahraničí. „Letos se nám velmi dynamicky jeví trh Austrálie a chtěli bychom působit ve větším měřítku také na německém trhu. Myslím, že Německo je prostě povinnost,“ uvedl podnikatel.
Právě v těchto dnech firma jedná o rozšíření svých aktivit také v Rakousku. „Rakouský obchodní partner se přijel podívat do naší prodejny v Praze na Chodově a případně zváží otevření podobné kamenné pobočky přímo v Rakousku,“ informoval Němeček.
Podle něj je v současnosti obecně náročné najít spolehlivé prostředníky pro export do zahraničí. I proto firma právě při vstupu na rakouský trh požádala o podporu proexportní agentury CzechTrade. „Pro společnost CityZen jsme se snažili najít obchodního agenta, který by na rakouském trhu zboží uvedl a postaral se o rozvoj značky. Vhodného kandidáta se nám podařilo zprostředkovat a unikátní trička CityZen si pomalu nacházejí cestu k rakouským zákazníkům,“ shrnuje ředitelka vídeňské zahraniční kanceláře CzechTrade Julie Havlová.
Rakouský partner informoval, že trička CityZen se už podařilo prodat mimo jiné i do některých velkých tamějších společností, kde je nosí zaměstnanci při práci. Jde třeba o výrobce motorek KTM nebo o rakouskou továrnu na výrobu domácích spotřebičů značky Miele.
Přečtěte si více o podpoře exportu do Rakouska
Designérka našla průnik funkce a střihu
V rámci zmíněné podpory designu firma hned v prvním roce činnosti zužitkovala i veřejnou podporu dotace z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. „Díky internímu projektu Design pro konkurenceschopnost jsme firmě CityZen financovali část nákladů na podporu na spolupráci s designérským studiem z Adresáře designérů CzechTrade Exklusiv Mode v rámci projektu Design pro konkurenceschopnost. Byl podpořen design pěti nových výrobků celkovou částkou 250 tisíc korun,“ uvádí Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade.
Podle Martina Burkoně chtěl CityZen nabídnout oblečení, které bude příjemné pro oči i pro tělo. Úkol pro designérku tedy byl spojit funkčnost trika s atraktivním vzhledem. „Na věci, kterým nerozumíte, je dobré mít profesionála. A v tomto případě ani jeden z nás není krejčí nebo návrhář. Přitom u oblečení jde o to, aby nejen dobře sedělo na těle, ale i dobře vypadalo. Ani nejběžnější střih dámského trika není procházka růžovým sadem. Výjimečná technologie si navíc zaslouží výjimečný střih a design,“ popisuje Burkoň.
Jakou státní podporu designu mohou české firmy využívat?
Chytré triko, které lze recyklovat
K úspěchu CityZenu přispěl i fakt, že značka od začátku stavěla celý projekt v duchu udržitelnosti. Výroba stojí na úsporných postupech a je umístěna v tuzemsku, takže firma nevozí zboží „přes půl planety“, jak je tomu u oděvů z Asie. „Snažíme se jít s dobou a vedle toho, že se směle můžeme označit za výrobce chytrého oblečení, máme i plány směřovat více do oblasti fashion, otevírat nové prodejny v České republice a zároveň i expandovat na zahraniční trhy,“ shrnuje vizi značky její spolumajitel René Němeček. CityZen je tak jedním z mladých projektů, které vrací český oděvní průmysl zpátky na mezinárodní scénu, odkud po sametové revoluci na čas téměř vymizel.