Ortopedické podložky od rodinné firmy z Jesenicka dokážou proměnit podlahu v pokoji na imitaci přírody, zábavnou skládačku i zdravotnickou pomůcku. Nedávno s nimi česká značka uspěla také v Mexiku, kam vstoupila přes exportní inkubátor.

Skládačka podložek s názvem Had slouží jako kladina, na níž si děti cvičí stabilitu. Sady lze vzájemně kombinovat s imitací dinosauřích vajec, klád a dalších přírodnin. Muffik vyrábí pro zájemce i speciální protiskluzové ponožky.

Kdo se občas zkusí projít v přírodě bosky, zná ten pocit. Přes chodidlo najednou cítí s nesrovnatelnou intenzitou, po čem zrovna kráčí: vlhká tráva, pichlavé větvičky, hladké kameny, tvrdé kořeny. Česká značka Muffik přenesla tyto vjemy i do domácího obýváku, ordinací fyzioterapeutů nebo škol a školek.

Podložky, které firma vyváží do více než čtyř desítek zemí, spojily hru a zdravý pohyb. Určeny jsou v první řadě dětem, ale jako zdravotní pomůcku ji využijí i dospělí nebo senioři a firma je nabízí i chovatelům – podložky mohou štěňatům a psům částečně kompenzovat nedostatek pohybu ve volné přírodě.

V šestém roce míří obrat nad sto milionů korun

Neobvyklá zdravotní pomůcka, která vrací generaci věčně sevřené v botách radost z bosé chůze, sklízí úspěch i v zahraničí. Malá rodinná firma, kterou založili manželé Radim a Kateřina Niederlovi, začala tyto ortopedické podložky vyrábět v Petrově nad Desnou v roce 2019. A už po necelých šesti letech je značka z podhůří Jeseníků prodává napříč planetou od Japonska a Jižní Koreu přes Austrálii a USA až po Latinskou Ameriku. Silnou pozici má samozřejmě i v evropských zemích.

Přesto si vývoj a výrobu podložek stále drží doma a i přes velké tržby dál vyzařuje rodinnou atmosféru. „Předpokládáme, že v letošním roce obrat přesáhne 100 milionů korun. Aktuálně firma zaměstnává zhruba 20 pracovníků, a to od výrobního až po marketingové oddělení,“ říká šéf firmy Radim Niederle.

Malý krok pro syna, velký krok pro firmu

Podložky Muffik vypadají vlastně jako velké puzzle, které si děti s rodiči v pokoji sestaví na podlahu. Spojuje několik funkcí. První je ta zdravotní. Na různě tvarovaném povrchu se děti učí správně chodit, rozvíjejí jemnou motoriku a zpevňují tělo, kotníky i kolena. Zároveň si zvykají uvědomit si podklad prostřednictvím chodidel a vnímají rozdíly v tvrdosti nebo reliéfu podložky. K rehabilitaci je využijí i lidé s plochými chodidly či batolata, která mají problém s učením chůze jako takové. Podložky mají pomáhat proti valgozitě, tedy nezdravé vbočenosti kloubů. Společnost i proto vývoj konzultuje s fyzioterapeuty.

Zároveň jsou podložky kreativní hračkou. Už seskládat dílky do sebe je pro menší děti hravou výzvou. A doplnit si ji mohou o překážkovou dráhu nebo lávku, na níž procvičí držení rovnováhy.

Takto vypadají vzory, které firma používá pro lisování podložek.

Manžele Niederlovi na začátku inspiroval jejich potomek, když ho pozorovali při pohybu v přírodě. „Náš roční syn pochodoval bosky po ostrých kamínkách, kde se ploska nohy krásně stáhla, skočil na trávu, kde se nožka příjemně roztáhla, zabalancoval na starém pařezu a přeskočil na kámen. Tehdy vznikl ten nápad – pojďme dostat tyto outdoorové stimuly do každé domácnosti, školky nebo školy,“ popisují na webu firmy její zakladatelé prvotní impulz k vývoji ortopedických pomůcek. Ostatně i název firmy inspirovaly děti Niederlových – rodiče jim říkají Mufíci.

Jak si bez rizika stoupnout na hada

A další nápady firmě z Jesenicka nechybějí. Škálu výrobků neustále rozšiřuje o nové varianty. Sady podložek se tak liší podle tvrdosti, reliéfu, barev nebo přírodniny, kterou mají napodobovat. V nabídce má firma sady s přímočarými názvy, jako jsou třeba tvrdý les, měkká louka nebo jemné kameny.

Vedle toho ale může chodidlo uživatele zakusit i podstatně neobvyklejší sady, jako jsou traktorová stopa, hadí ocas, nebo dokonce dinosauří vejce. Tvary dílků jsou takové, že lze různé sady vzájemně zkombinovat a vytvořit tak pro děti nebo seniory třeba dotykovou hádanku, po čem že to zrovna jejich chodidlo kráčí.

Vedle dvacítky zaměstnanců si firma postupně kolem sebe vytvořila komunitu příznivců, kteří sdílejí nové nápady, jak podložky využít.

K dalším variacím patří skládací magnetická autodráha nebo sada v barvách duhy, přes niž cvičí děti rozlišování barev. Jako doplněk nabízí výrobce z Jesenicka také speciální protiskluzové ponožky. Podle firmy mohou podložky pomoci i doma chovaným psům – štěňata si díky nim procvičí smysly či rovnováhu.

A tam, kde končí nápady výrobce, navazuje invence samotných uživatelů. Protože je celý koncept postaven na principu skládačky, i děti přicházejí s novými nápady, jak s dílky naložit.

V Mexiku firma zvažuje otevřít novou výrobnu

K nejnovějším exportním úspěchům hravého konceptu patří Mexiko, které firma zvažuje využít jako bránu na celý americký kontinent. „Cílem je vstoupit nejen na Amazon, ale také na internetovou obchodní platformu Mercado Libre, která je v Mexiku velmi oblíbená. Tuto zemi chceme využít i jako bránu do Latinské Ameriky, kde zatím působíme jen v Uruguayi, Peru a Kostarice. Hudbou budoucnosti je pak možná právě v Mexiku i založení druhé výrobní pobočky, která by zásobovala celý americký trh. Tady však musíme počkat mimo jiné i na to, jaká bude importní a exportní politika nového amerického prezidenta Donalda Trumpa,“ říká podnikatel Radim Niederle.

Jeho dcery Jessica Niederlová, která má ve firmě na starosti marketing, podotýká, že podložky Muffik se každopádně do potřeb a vkusu Mexičanů dobře trefily. „Stejně tak jako prakticky všude jinde na světe, i v Mexiku lidé trpí zdravotními problémy ortopedického charakteru. V Mexiku možná i víc než u nás v Evropě můžete vidět u dětí i dospělých propadlé kotníky a kolena, ploché nohy či špatné držení těla. Zaujali jsme je tedy pozitivním vlivem na jejich pohybový aparát, který naše podložky přinášejí. No a taky se Mexičanům moc líbily pestré barvičky, které jsou pro kulturu Latinské Ameriky typické,“ vysvětluje Jessica Niederlová.

Objednávka přišla už měsíc po prvním jednání

Firma přitom využila při vstupu na tamější trh exportní inkubátor, který v hlavním městě Mexiko City provozuje proexportní agentura CzechTrade. Inkubátor nabízí českým firmám kancelářské prostory, zázemí i poradenství v blízkosti byznysového centra města. „V Mexiku náš tým strávil pět měsíců a prakticky hned po návratu jsme odesílali naší partnerské firmě zboží. Podařilo se nám najít společnost, která nás v Mexiku zastupuje v roli exkluzivního partnera. Také jsme náš tým rozšířili o novou kolegyni z Mexika, která se stará o hledání dalších obchodních příležitostí a dohlíží na působení naší firmy na tamějším trhu,“ pochvaluje si Jessica Niederlová.

Radim Niederle a jeho dcera Jessica vidí Mexiko jako možnou obchodní základnu pro celý zámořský region.

Tereza Vítková ze zahraniční kanceláře CzechTrade Mexiko zdůrazňuje, že vzhledem ke zvyklostem v latinskoamerické zemi, kde je obchodní úspěch obvykle během na delší trať, byl úspěch firmy z Jesenicka velmi svižný. „V případě firmy Muffik je ojedinělá rychlost první objednávky – přišla už zhruba měsíc od ukončení inkubace, což je na Mexiko extrémně rychlé,“ říká Tereza Vítková.

Zároveň podotýká, že exkluzivní partner pro českého výrobce byl nalezen na jednom z největších veterinárních kongresů v Latinské Americe, který se každý rok koná ve městě León a jehož součástí je i veletrh. „Partner byl mezi vystavovateli a jednalo se hned o první firmu, jejíž stánek jsme navštívili. Pana Niederleho zaujala, neboť měla ve stánku jednu ortopedickou pomůcku pro psy, která se mírně přibližovala tomu, co značka Muffik pro mazlíčky vyrábí,“ popisuje přínos osobní účasti na veletrhu Tereza Vítková.

„Pan Niederle byl velmi pozitivně překvapen z přístupu Mexičanů na veletrhu – v každém stánku byli nakloněni si s námi o možnosti spolupráce a produktech popovídat a předali nám kontakty na konkrétní lidi. To na evropských nebo i amerických veletrzích standardem podle slov mnohých firem není,“ vysvětluje Tereza Vítková.

Na příkladu výrobce ortopedických podložek ilustruje, že inkubátor v Mexiku může posloužit i jako výchozí bod pro expanzi do dalších zemí: „Muffik čas v inkubátoru věnoval i obchodní expanzi do Střední a Jižní Ameriky, konkrétně Panamy, Kostariky, Guatemaly, Dominikánské republiky nebo Peru. Během svého pobytu v Mexiku si Radim Niederle zaletěl také do amerického San Antonia za svým aktuálním distributorem. Odtud nám do Mexika posílali vzorky. V tom myslím spočívá síla inkubátoru – může zde vzniknout projekt regionálního charakteru.“

Muffik chce vstoupit také do Nizozemska

Firma z Jesenicka je při chuti a letos plánuje do své exportní skládačky připojit další dílky. „Tento rok chystáme především zásadně posílit pozici naší značky nejen v USA a Latinské Americe, ale i v Turecku a na sousedním trhu v Německu. Chceme ale také například expandovat na Slovensko či do Nizozemska,“ shrnuje další plány Radim Niederle.

Tomáš Stingl

Další články