Rodinná firma Šenýr bijoux je pokračovatelem té nejlepší tradice výroby šperků na Jablonecku. Parádní disciplínou firmy jsou korunky pro vítězky soutěží krásy. Do světa ale vyváží i spoustu dalších typů šperků pro běžné spotřebitelky v duchu firemního motta „Každá žena se může cítit jako královna“.

Věhlasu šperků z Jablonecka nedávno pomohl i zápis na Reprezentativní seznam nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO.

Už na začátku minulého století položil zlatník Antonín Ryneš ve své dílně v obci Stružinec základ tradici, která vydržela až do současnosti. Pravnučka výrobce šperků Olga Kopalová Rynešová dnes stojí v čele rodinné firmy Šenýr bijoux. Ta sídlí v Jablonci nad Nisou, takto kolébce výroby bižuterie.

Podnik má jen deset zaměstnanců, ručně vyráběné umělecké šperky posílá ale na export přes půl planety. „Naše šperky a ozdoby si postupně našly cestu z klasických evropských trhů až do Asie. Exportujeme na Slovensko, do Polska, Německa, Francie, Španělska, Rakouska a Itálie. Z asijských zemí to jsou Čína, Hongkong, Myanmar, Japonsko, Indie, Mongolsko, Vietnam a Bangladéš. V minulosti jsme dodávali i do USA, Brazílie a Peru,“ vypočítává Olga Kopalová.

„Všechny naše výrobky vznikají ručně a výhradně z českých materiálů. Používáme skleněné kameny a křišťály od místních výrobců z Jablonce a okolí,“ upřesňuje podnikatelka ryze českou provenienci šperků.

Samostatnou řadu tvoří dárky určené pro svátek zamilovaných.

V nabídce jsou i luxusní obojky pro psy

I v malém počtu zaměstnanců dokáže rodinný podnik nabízet úctyhodnou paletu šperků. Od prstenů, čelenek, náušnic nebo svatebních náhrdelníků až po speciality, jako jsou vyšperkované obojky pro psy nebo fotbalové brože s motivem míče. „Jsme malá rodinná firma zaměřená na originalitu a kvalitu. Proto se naše exportní objemy liší podle typu zakázky – od exkluzivních jednotlivých kusů až po pravidelné měsíční dodávky,“ podotýká šéfka společnosti.

Pro jarní edici vytvořil Šenýr křišťálový stojánek nazvaný Sněženky.

Ikonickým výrobkem Šenýru jsou ale určitě noblesní korunky pro vítězky soutěží krásy. Tento výrobek si ostatně společnost zakomponovala i do svého loga. „Naše korunky pro soutěže krásy, jako je Miss Czech Republic, se díky mezinárodnímu dosahu těchto akcí dostávají až do nejvzdálenějších koutů světa. Aktuálně nás těší rostoucí zájem o výrobu korunek pro soutěže v Jižní Americe a rádi bychom s našimi šperky expandovali tímto směrem,“ říká Olga Kopalová.

Právě Jižní Amerika je přitom pro takový výrobek zaslíbeným regionem. Popularita soutěží krásy je tam ještě daleko větší než v Evropě a v zemích, jako jsou Venezuela nebo Brazílie, má své vlastní klání krásek kdejaká vesnice. Bižuterie z Jablonecka tam zároveň z minulosti není neznámým tovarem a třeba v Kolumbii je „český korálek“ vyloženě pojmem.

Českými šperky se zdobí i Miss Kolumbie. Přečtěte si více o dobré pověsti české bižuterie v jihoamerické zemi

Firma navíc získala ideální ambasadorku, když byla loni na finále soutěže Miss World podruhé v historii zvolena nejkrásnější ženou planety Češka Krystyna Pyszková. Právě ta se teď stala tváří jablonecké firmy. „Nošením našich šperků přirozeně propaguje českou eleganci a šperkařské řemeslo na světové úrovni,“ říká Olga Kopalová.

Latinoameričané jsou posedlí krásou. Proč investují i poslední pětník do šperků, kosmetiky nebo plastické chirurgie?

Stále lukrativnějším trhem pro šperky je Čína

Šenýr se aktuálně snaží posílit svou pozici v Číně, která je pro šperky po USA druhým největší trhem na světě, když atakuje hodnotu 100 miliard dolarů ročně. „Aktuálně se účastníme jednoho z nejvýznamnějších mezinárodních veletrhů konaných v provincii Hainan. Již pátým rokem tu máme svůj stánek v uličce českých firem ve spolupráci s agenturou CzechTrade,“ informovala Olga Kopalová.

„Na podzim nás opět čeká prestižní Expo v Šanghaji, kde budeme vystavovat již poosmé v řadě. Oba tyto veletrhy nám dlouhodobě přinášejí nové obchodní kontakty a zajišťují stabilní odbyt nejen v Číně, ale i v okolních zemích.“

Právě v těchto dnech jablonecká firma znovu vystavovala na veletrhu v čínské provincii Hainan.

Podle ředitele regionálního centra CzechTrade pro Východní Asii a Austrálii Aleše Červinky některé ekonomické faktory podpoří další růst odbytu šperků. „Rozšiřuje se střední třída, v roce 2030 by měla přesáhnout 550 milionů lidí, a zvyšuje se poptávka po luxusním zboží. Online prodeje rostou tempem zhruba 10 procent ročně,“ podotýká.

Čeští šperkaři založili exportní alianci Bound by Jewellery. Chtějí spojit síly při exportu

Zajímavostí je, že více než 70 procent nových příslušníků střední třídy bude pocházet z menších měst, což naznačuje rostoucí spotřebitelskou sílu v těchto regionech.​ Tento vývoj má zásadní dopad na čínskou ekonomiku, která se stále více orientuje na domácí spotřebu (což se nyní snaží více podporovat čínská vláda). Očekává se, že do roku 2030 bude soukromá spotřeba tvořit téměř polovinu HDP země.​

Právě česká značka Šenýr přitom umí dopřát i běžným ženám ze střední třídy pocit, jakému se z luxusních šperků těší „missky“ nebo profesionálky z módního průmyslu.

Tomáš Stingl

Další články