Po Chemnitzu či Schöneiche začnou jezdit české tramvaje od společnosti Škoda Group také v dalším německém městě – Kasselu. Firma tam dodá až 40 souprav.
Cestující v dalším německém městě v budoucnu využijí tramvaje značky Škoda. Dopravní podnik města Kassel (KVG) podepsal objednávku 22 nových třicetimetrových obousměrných tramvají z dílen Škoda Group. Cena zakázky je 88 milionů eur. Jedná se o největší investicí do vozidel v historii KVG. Dalších až 18 tramvají může podnik objednat v rámci opce.
Dodávky prvních souprav jsou plánovány na rok 2026. „Jsem rád, že si KVG zvolilo naše řešení a můžeme začít pracovat na nových tramvajích, které budou mimo jiné vybaveny naším antikolizním systémem, který byl představen na veletrhu InnoTrans 2022,“ uvedl Jan Christoph Harder, President Region West Škoda Group. Tramvaje Škoda Group jezdí v Německu už například v Chemnitzu a Schöneiche, do další sedmi měst společnost aktuálně nová vozidla vyrábí.
„Efektivní a atraktivní místní kolejová doprava trvale zajišťuje kvalitu života ve městech. K tomu potřebujeme silný vozový park,“ sdělil člen představenstva KVG Olaf Hornfeck. „Škoda vyrábí kvalitně zkonstruované a spolehlivé tramvaje a předložila nejhospodárnější nabídku. Tato zakázka otevírá cestu k postupné modernizaci našeho systému veřejné dopravy, protože je předpokladem obratu v mobilitě v Kasselu a okolí.“
Hromadná doprava v tomto městě je postavená právě na tramvajích. Ty zde přepraví za rok 48 milionů cestujících, tedy 80 procent celkového počtu. Zbylou část dopravy obstarávají autobusy a vlaky.
Systém zmapuje okolí vozu až v dosahu 150 metrů
Zahájení výroby tramvají pro Kassel je naplánováno na konec roku 2024. Stejně jako stávající tramvaje budou mít nová vozidla délku 30 metrů a spřáhlo Albert, které umožní připojit další motorový vůz nebo přívěs. Každá z tramvají bude mít na každé straně čtyři dveře a samozřejmostí je nízkopodlažní konstrukce, která usnadní nástup a výstup osobám se sníženou pohyblivostí.
Tramvaje pro Kassel budou jako jedny z prvních z produkce Škoda Group vybaveny také pokročilým antikolizním systémem, který zvyšuje bezpečnost a chrání cestující i chodce. Před tramvají vytvoří virtuální tunel, ve kterém detekuje všechny statické i dynamické překážky a v případě, že nějakou zachytí, upozorní řidiče a aktivuje záchrannou brzdu. Celé okolí pozoruje senzorická sada, ve které se nachází LiDAR, IMU jednotka a kamera. LiDAR je zodpovědný za 3D mapování okolí v dosahu 100 až 150 metrů, a to v horizontálním i vertikálním zorném poli. IMU jednotka dává do systému informace o naklonění vozidla a pomáhá tedy tomu, že výstup senzorů antikolizního systému reflektuje profil trati. Kamera poskytuje 2D snímky ve vysokém rozlišení, které zachytí více detailů.
Do provozu půjdou soupravy v roce 2027
Doručení první tramvaje do Kasselu je naplánováno na rok 2026. Následovat by měly technické testy a zkoušky přímo v ulicích města. Po schválení Technickým dozorovým orgánem při zemské radě Darmstadtu mohou být první nové tramvaje nasazeny do pravidelného provozu od roku 2027. Jezdit budou v rámci městské sítě KVG, která kromě samotného Kasselu zahrnuje také Vellmar, Baunatal, Lossetal a další přilehlé oblasti.
Škoda Group
Skupina vyrábí širokou škálu kolejových vozidel a komponentů včetně nízkopodlažních tramvají, elektrických lokomotiv, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů. Škoda zaměstnává 8000 lidí v několika výrobních závodech v České republice a ve Finsku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2022 dosáhla tržeb ve výši 763,7 milionu eur. Škoda Group je součástí skupiny PPF.
Zdroj: Tisková zpráva skupiny Škoda Group