Od Francie až po Etiopii chrání před sluncem hosty restaurací nebo hospod slunečníky od moravské firmy Montis. Ta uspěla při exportu i díky tomu, že našla chytré řešení, jak vyhovět současné poptávce měst po snížení vizuálního smogu a množství křiklavých barev v ulicích.
Spojit reklamu, stín a komfort. Tak stručně shrnuje své poslání rodinná firma Montis z Kroměříže. Na trhu je už od roku 1993 a postupně začala vyrábět ve vlastní továrně slunečníky, markýzy, eventové stany i další vybavení pro reklamní akce. Obrat firmy se pohybuje kolem 100 milionů korun ročně, přičemž až čtyřicetiprocentní podíl na tom má export reklamních slunečníků.
Ty lze vidět nejen na zahrádkách tuzemských hospod a restaurací, ale firma je úspěšně dodává i zákazníkům v Evropě či Africe. K hlavním exportním cílům zatím patří Německo, Francie, Maďarsko Benelux či Rakousko. Mezi zákazníky Montisu se ale zařadily třeba i pivovary až z Keni nebo Etiopie.
Na vrchu je decentní barva, z druhé strany reklama
Montis patří k průkopníkům ve svém oboru díky tomu, že inovuje slunečníky a potisk v rámci ekologických trendů, i co se týče technického řešení. „Byli jsme například první, kdo uvedl na trh slunečník s teleskopickou konstrukcí. Ta inspirovala ostatní výrobce a nyní jde o nejpoužívanější typ slunečníku vůbec,“ říká Tomáš Neudecker, výkonný ředitel a spolumajitel společnosti.
Nedávno zase přišla moravská značka s nápadem, jak vyslyšet volání měst po redukci takzvaného reklamního smogu. „Nyní jsme jediní, kdo nabízejí u slunečníků dvoustranný potisk bez jakéhokoliv omezení. Vyvinuli jsme jej právě kvůli reklamnímu smogu, který je aktuálním tématem hlavně v západní Evropě. Města si zejména v historických částech nepřejí na reklamních slunečnících pestré barvy. Restaurace proto využívají decentních potahů, na kterých ale zase reklama tolik nevynikne,“ vysvětluje Tomáš Neudecker.
„My jsme nabídli řešení v podobě oboustranného potisku. Na svrchní části slunečníku může být decentní barva i potisk a ve spodní části reklama podle přání zákazníka. Je samozřejmě možné mít barevnou reklamu i na obou stranách slunečníku a tím využít celý potenciál plachty,“ popisuje podnikatel. Hosté restaurace tedy mají v zorném poli třeba logo pivovaru, lidé kráčející po ulici ale zvenčí vidí jen klidnou barvu, která neruší historickou atmosféru města.
V Nizozemsku Montis zaujal i díky recyklaci
Značka svou přítomnost na evropském trhu dál posiluje, aktuálně zejména v Beneluxu. „V Nizozemsku jsme v uplynulém roce založili pobočku Montis Benelux, která zajišťuje také spolupráci a zákaznický servis pro sousední Belgii. Náš zájem rozvíjet obchodní vztahy v této oblasti je velký, proto se i nadále chystáme účastnit zdejších veletrhů,“ říká Kateřina Dvořáková, která se v Montisu zaměřuje na marketing.
Při expanzi na nizozemský trh pomohla Montisu agentura CzechTrade. „Společnost se zúčastnila podnikatelské mise do Haagu zaměřené na dodavatele pro pivovary. Během této mise navázala obchodní spolupráci s nizozemským obchodním zástupcem,“ uvádí k tomu Martina Paříková, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Benelux. Klíčovým faktorem úspěchu moravské značky na nizozemském trhu je podle ní také recyklovatelnost reklamních slunečníků Montis, protože ekologický přístup společně s využitím recyklovatelných materiálů a ekologicky šetrných barev představuje v Nizozemsku výraznou konkurenční výhodu.
Montis pracuje nápaditě nejen s konstrukcí či materiálem svých výrobků, ale i s jejich funkčním designem. Na ten získala značka pomoc, jíž nabízí Design Centrum CzechTrade. „Firma byla mezi prvními, kdo využili dotaci z Národního plánu obnovy – iniciativy Design Credits na spolupráci s designérem Jaroslavem Juřicou. Toho si společnost našla v Adresáři designérů CzechTrade,“ podotýká Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade.
Jakou pomoc nabízí firmám Design Centrum CzechTrade?
Speciální stroje umí potisknout i horkovzdušný balon
Příští rok chce Montis posílit přítomnost na rakouském trhu. „Tam bychom rádi našli klíčového partnera pro další navýšení exportu do Rakouska,“ říká Tomáš Neudecker. „Hledáme nové obchodní příležitosti podle marketingových průzkumů trhu a cílíme hlavně na země s definovanými klíčovými zákazníky. Těm chceme jít naproti v rámci účasti na mezinárodních veletrzích,“ vysvětluje podnikatel. „Poslední roky byly díky dojíždějícím důsledkům doby covidové a energetické krize štíhlejší, ale už se to srovnává,“ dodává k odbytu Tomáš Neudecker.
Podnikatel podotýká, že kompetence jsou v rodinném firmě jasně dány. „Řízení rodinného podniku je již několik let na mně jakožto výkonném řediteli. Rodiče, tedy první generace, se stále podílejí na určitých strategických rozhodnutích hlavně ohledně investic a financí. Výsledky firmy a její kultura ale hodně závisí na celém pracovním týmu,“ zdůrazňuje Tomáš Neudecker.
Kmenových zaměstnanců firmy je v současnosti zhruba 35, v hlavní sezoně si podnik přibírá ještě agenturní pracovníky. Díky speciálním formám tisku i kvalitním inkoustům s extrémní světlostálostí přitom Montis nadále rozšiřuje škálu předmětů, na něž umí reklamu natisknout. Vedle slunečníků, ubrusů či vlajek tak dokáže nanést barevné obrazy třeba i na lehátka, eventové stany, nebo dokonce horkovzdušné balony. Ve své vizitce to firma shrnuje prostě a bez zbytečné skromnosti: „Na reklamní tisk jsme borci.“
Na nizozemském trhu je trendem udržitelnost
Ne náhodou zaujala s ekologickým pojetím a recyklací výrobků firma Montis na trhu v Nizozemsku. Udržitelnost tam hraje stále významnější roli zejména v souvislosti se snahou země přejít na cirkulární ekonomiku. Zpracovávání odpadu, opětovné využití plastů a produkce nových primárních surovin jsou klíčové aspekty této strategie.
Nizozemsko je členem Platformy pro urychlení cirkulární ekonomiky (PACE), do níž je zapojeno více než 40 zemí. „Například výrobci textilu budou muset brzy splňovat přísné normy na omezení uvolňování mikroplastů do životního prostředí. Dlouhodobým cílem je, aby do roku 2050 byly veškeré plasty plně obnovitelné. Ať už recyklované, nebo biologicky rozložitelné, bez negativního dopadu na životní prostředí. Plasty by si měly udržet svou hodnotu v rámci cirkulárního systému a být navrženy tak, aby do něj přirozeně zapadly,“ vysvětluje Martina Paříková, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Benelux.
Strategie cirkulární ekonomiky zahrnuje i zásadní změny v oblasti obalových materiálů. Cílem je snížit používání primárních surovin, zavést opakovaně použitelné obaly a minimalizovat nadměrné balení. „Kde to bude možné, budou obaly vyráběny ze sekundárních, recyklovaných a biologicky udržitelných materiálů. Do roku 2025 se očekává zahájení programu Cirkulární textil, který se zaměří na opakované využití textilu, snížení jeho spotřeby a eliminaci konceptu rychlé módy,“ dodává Paříková.