Čáslavská firma Aeropilot vyvinula ultralehký letoun, který obstojí i za špatné viditelnosti a přistát umí i v náročném terénu. V různých variantách si české letadlo Legend oblíbili zákazníci napříč světem, aktuálně firma rozvíjí export třeba do USA nebo Německa.

Trup i křídla letounu Legend jsou vyrobeny převážně z moderních hliníkových kompozitů. Díky tomu má stroj sám o sobě nízkou hmotnost a o to větší náklad unese.

Letadlo Legend má dobré předpoklady k tomu, aby v kronice českého leteckého průmyslu jednou plně dostálo svému jménu. Vývoj první verze ultralehkého hornoplošníku spustila čáslavská firma Aeropilot v roce 2010. Brzy dokončila prototyp, spustila sériovou výrobu a získala potřebné certifikáty na klíčových trzích, jako jsou Německo, USA, Austrálie nebo Francie. První export si společnost připsala v roce 2014, kdy odletěl její letoun k zákazníkovi do Saúdské Arábie.

Dvoumístné letadlo, které je určené jak pro výcvik pilotů, tak pro sportovní a rekreační létání či turistiku, pak během následující dekády získalo další klienty napříč planetou. „Naše společnost už prodala 130 letounů Legend 600 do celého světa,“ vyčísluje Lucie Kvardová, zástupkyně Aeropilotu pro zahraniční obchod. Vedle mnoha evropských zemí a USA či Kanady doletěly Legendy v různých úpravách podle přání klientů také na exotičtější trhy, jako jsou Írán, Kazachstán nebo Guatemala.

Letoun je kompletně vyroben v Česku

Právě variabilita konstrukce patří k hlavním přednostem Legendy. Čáslavská firma letoun nabízí mimo jiné i v obojživelné verzi s plováky, kterýžto model dokáže snadno vzlétnout a přistát nejen na krátkém pevném podkladu, ale také na vodních plochách, jako jsou jezera nebo vodní nádrže. Letoun lze dobře využít také pro vlečení větroňů.

„Ze zajímavých prodejů z poslední doby bych jmenovala třeba model Legend 600 s velkými koly pro přistávání na pláži v Guatemale. Do Spojených států jsme prodali letoun plně vybavený IFR přístroji. Díky nim může být letadlo ovládáno i za slabé viditelnosti – při mlze nebo v noci. Do USA šlo nedávno také obojživelné plovákové letadlo, které bylo vybaveno momentálně nejsilnějším motorem turbo Rotax 916 iSA,“ uvádí Lucie Kvardová.

V obojživelné verzi zvládá český hydroplán přistát nejen na jezerech nebo rybnících, ale i na mořské hladině.

K přednostem modelu Legend 600 patří lehký trup z uhlíkového kompozitu. Při maximální vzletové hmotnosti 600 kilogramů vykazuje český ultralight nízké letové náklady. Podle objednávky klientů může firma kombinovat varianty osmi typů vrtulí a čtyř motorů.

Celá výroba je kompletně soustředěna v České republice, společnost aktuálně zaměstnává 13 pracovníků. Funkční design a dobré letové vlastnosti ultralightu nesou otisk respektovaného designéra Petera Máry, který stál kdysi u prvních návrhů a projektování letounu a který měl v té době již zkušenosti se stavbami replik historických letadel třeba pro film Rudý baron.

Na poměry ultralightu dává Legenda relativně komfortní prostor dvoučlenné posádce.

Díky variabilitě provedení se Legenda prosadila i na pro letectví velmi slibném trhu – v Austrálii. „Malá sportovní letadla jsou odvětví, kde když řeknete Česká republika, tak téměř všude ve světě hned všichni naši zemi znají a zpozorní. To platí i pro Austrálii. Firma Aeropilot spolupracuje s kanceláří CzechTrade v Austrálii již od roku 2014. Doufám, že příklad této společnosti dodá sebevědomí i dalším firmám z Česka k exportu na australský trh,“ podotýká k tomu Luboš Matějka z australské zahraniční kanceláře agentury CzechTrade, která se vstupem na jižní kontinent čáslavské firmě pomohla.

Luboš Matějka také pomohl ještě za svého předešlého působení v kanceláři CzechTrade v Chicagu s nalezením distributora letounů Legend pro Spojené státy americké.

Německo? Tam odemkl trh úspěch na veletrhu

Podle Lucie Kvardové je současný obchodní záměr firmy zvýšit prodeje letounů především právě do USA a také do Německa. I na největším evropském trhu se mohl Aeropilot opřít o podporu agentury CzechTrade. „Firma se zúčastnila veletrhu AERO Friedrichshafen, který byl zařazený mezi podporované akce v rámci projektu NOVUMM2KET. Ten je spolufinancovaný z Operačního programu Technologie a aplikace (OP TAK). CzechTrade každoročně organizuje společnou účast českých firem a přebírá veškerou administrativu a zařizování s veletrhem spojené. Na základě jednání na AERO Friedrichshafen se pak firmě Aeropilot podařilo prodat lehké sportovní letadlo Legend 600,“ uvádí Kristýna Kubíčková ze zahraniční kanceláře CzechTrade v Mnichově.

Palubní deska je uzpůsobena pro jednu ze základních forem využití Legendy, což je výcvik začínajících pilotů.

Ultralighty získávají na popularitě, nepotřebují tak přísnou certifikaci

Právě nejlehčí letouny jsou přitom v Německu stále oblíbenějšími stroji pro brázdění nebe. „Podle Německého svazu ultralehkých letadel je jich v Německu registrováno kolem 14 tisíc. A počty nově registrovaných strojů trvale rostou. Ultralighty jsou stále populárnější, protože jsou relativně cenově dostupné a mají méně přísné licenční požadavky ve srovnání s běžnými lehkými letadly. To je činí atraktivními pro amatérské piloty a letecké školy. Evropská agentura pro bezpečnost letectví a národní letecké úřady podporují používání ultralehkých letadel jasnějšími a často méně přísnými předpisy,“ vysvětluje Adam Jareš, ředitel regionálního centra CzechTrade v Düsseldorfu. „Pokroky v lehkých konstrukcích a technologii motorů přispívají k tomu, že jsou ultralehká letadla také stále výkonnější a bezpečnější. To dál zvyšuje poptávku,“ dodává.

Právě v tomto segmentu přitom mohou vyniknout čeští exportéři. „V Německu roste poptávka po cenově dostupných, údržbově nenáročných a všestranných letadlech. Tyto parametry splňují letadla od českých výrobců. Úspěchu na trhu pomáhá i spolupráce s německými leteckými školami,“ podotýká Adam Jareš.

Ultralight Legend zvládne dosednout i na přistávací plochu pokrytou sněhem.

Konkrétně pro společnost Aeropilot byl momentem prvního průlomu do Německa už rok 2015, kdy byl letoun Legend zařazen leteckým časopisem Flieger magazin do výběru nejlepších ultralightů na německém trhu. Ve stejné sezoně zvolili návštěvníci veletrhu AERO model Legend za nejlepší ultralehké letadlo v Německu. Na tyto úspěchy chce firma navázat.

AERO ve Friedrichshafenu představuje to nejlepší z letectví

Prestižní mezinárodní veletrh AERO Friedrichshafen zaměřený na letectví oslavil letos v dubnu už třicátý ročník. Přivítal přes 700 vystavovatelů z 35 zemí z oblasti všeobecného letectví, vzdušných sportů i obchodního letectví. Ze 75 zemí přijelo na 35 tisíc návštěvníků, z nich více než polovina je držitelem pilotního průkazu. Českých vystavovatelů bylo letos 38, z toho 15 vystavovalo pod záštitou agentury CzechTrade. Příští ročník veletrhu je naplánován na 9. až 12. dubna 2025.

V následujících letech je jak v Evropě, tak celosvětově očekáván velký růst zájmu o ultralighty a lehká letadla. Podle statistiky uvedené portálem Grand View Research atakoval loni objem globálního trhu v tomto odvětví hranici 11,5 miliardy dolarů. A do roku 2030 by měl odbyt těchto letadel růst každý rok skoro o deset procent.

Tomáš Stingl

Další články