Pražskou společnost Volmet, která zajišťuje dodávky autodílů odběratelům v mnoha zemích, zařadil letos deník Financial Times do prestižního žebříčku nejrychleji rostoucích evropských firem. Společnost dokázala i útlum automobilového průmyslu vzít jako příležitost – vyšla vstříc distributorům, kteří hledají úspory při nákupu autodílů.

Volmet zajišťuje přes svůj velkosklad dodávky autodílů od více než 50 renomovaných značek.

Britský deník Financial Times sestavil již podeváté žebříček 1000 nejrychleji rostoucích evropských firem. Zohlednil přitom růst jejich tržeb v letech 2020 až 2023. Do této elitní tisícovky se letos dostala i šestice českých podniků.

Jedním z nich je pražská společnost Volmet, která se zaměřuje na distribuci autodílů na úrovni B2B. Její obrat v předešlých letech rostl o víc než 60 procent ročně, což firmu v žebříčku zařadilo mezi TOP 10 nejrychleji rostoucích firem v sektoru automotive. „Máme v poměru k obratu, který si poslední dva roky držíme přes 500 milionů korun, jen velmi kompaktní tým 13 zaměstnanců a několika externistů,“ říká ředitel společnosti Tomáš Mirzajev. „Očekávání pro další období jsou však již střízlivější, také trh momentálně stagnuje,“ dodává.

Firma posílá ze svého pražského ústředí autodíly odběratelům nejen z Evropské unie, ale i z některých mimounijních států. „Mezi pro nás nejdůležitější země patří Německo, Velká Británie, Turecko, Nizozemsko a Česko. Obecně se dá říci, že máme zákazníky napříč mnoha státy a dynamika jejich poptávky se v čase vyvíjí. Naším cílem je tak být propojeni s hlavními lokálními distributory na jednotlivých trzích,“ vysvětluje Tomáš Mirzajev.

Česká firma dokáže vykouzlit lepší ceny než samotní výrobci

Zjednodušeně se dá říci, že Volmet je prostředníkem mezi výrobci součástek a lokálními distributory. „Zabýváme se velkodistribucí autodílů všech hlavních značek v Evropě. Místním distributorům nabízíme lepší cenu na část jejich portfolia autodílů, než jim je schopen zajistit sám výrobce. A to díky tomu, že máme přístup k cenám na různých trzích, které se mezi sebou liší,“ vysvětluje Tomáš Mirzajev.

Výrobci stanovují pro různé země či skupiny distributorů různé ceny, což dokáže Volmet sledovat a čehož dokáže využít. Svým klientům tak umí rychle a za příznivou cenu sehnat díly více než 50 tradičních značek, jako jsou Bosch, ZF, Schaeffler, Brembo, ATE, Mann Filter, Mahle, Monroe, Febi, Valeo, Continental Contitech a mnoha dalších.

„Vedle ceny konkurujeme také možností pohotově zasáhnout při problémech s dostupností autodílů na lokálních trzích a výpadcích v distribučním řetězci, kde díky přímému napojení na největší velkosklady v Evropě umíme zákazníkům pomoci s dodáním zboží v řádu dnů, když to nejvíce potřebují,“ podotýká ředitel společnosti. „Kanceláře i skladové prostory, kde se jednotlivé dodávky konsolidují, kontrolují, třídí a následně připravují k distribuci, máme v Praze.“

Díly se vyrábějí většinou v Asii, značky se někdy liší jen krabicí

Fyzická výroba dílů probíhá z velké části v levnějších asijských zemích. „Vlastní výroba by bohužel nedávala ekonomický smysl a již ji také nemá významná část značek na trhu. Autodíly tak stále častěji vznikají na zakázku v několika specializovaných továrnách nejčastěji v Asii a následně se balí do různých krabiček podle toho, která značka si je objednala. Občas je rozdíl i v kvalitě, ale paradoxně se velmi často liší jen obalem. Mezi zákazníky máme i některé ,výrobce‘ autodílů, které do svých krabiček nakupují autodíly jiných značek,“ popisuje paradoxní stav na trhu Tomáš Mirzajev. „Co naopak vždy určují jednotlivé značky, je obchodní strategie pro jednotlivé trhy. Také se snaží dohlédnout na interně stanovený standard kvality, aby příliš nekolísal a vnímání značky bylo v souladu s očekáváními spotřebitelů.“

Distributoři se teď snaží šetřit, Volmet jim vyšel vstříc

Volmet se nyní snaží reagovat na útlum v oblasti automobilové výroby, který souvisí jak se slabší poptávkou na klíčových trzích, tak s uvalením cla na evropský dovoz v automotive odvětví do USA a obchodní válkou, kterou rozpoutal americký prezident Donald Trump. „Nálada v evropském automotive segmentu je trvale pesimistická. Aktuální útlum se přenáší i do tlaku na značkové výrobce autodílů. Ti se alespoň snaží zachránit si tržní podíl i za cenu nižších marží, této situaci se snažíme pružně přizpůsobovat,“ potvrzuje Tomáš Mirzajev. „Tlak na trhu nám již několikrát pomohl otevřít dveře k novým distributorům, kteří byli nuceni více zefektivnit nákup autodílů a zapojit tak i alternativní zdroje, jako je naše společnost,“ vysvětluje.

V žebříčku je i erotické zboží nebo simulátor pro cyklisty

Do zmíněného žebříčku tisícovky nejrychleji rostoucích evropských firem bylo letos zařazeno celkem šest společností z České republiky. V první stovce jsou to dvě firmy zaměřené na fotovoltaiku a obnovitelné zdroje energie. Nejvýše – na 16. místě – to byla společnost Raylyst Solar a na 67. firma Woltair. Dále se do elitní tisícovky vešly letos vedle Volmetu ještě logistická společnost Skladon, e-shop s erotickým zbožím Růžový Slon a firma ROUVY, která vyvíjí simulátor jízdy na kole pro indoor použití.

Žebříček FT1000 sestavila pro britský ekonomický deník Financial Times společnost Statista, která porovnala růst tržeb evropských firem mezi lety 2020 až 2023. Nejvíce firem v žebříčku je z Itálie, Německa, Francie a Spojeného království. Absolutním vítězem se letos stala polská firma Menlo Electric, která se také zaměřuje na dodávky fotovoltaických panelů a střídačů. Na druhém místě byla britská bankovní platforma Allica. Třetí příčku obsadila německá společnost Almedia zaměřená na reklamu a marketing.

Přečtěte si příběh Woltairu – další české firmy, která se probojovala do žebříčku nejrychleji rostoucích evropských podniků

V Turecku či Británii chce Volmet hlavně upevnit pozice

Volmet chce letos rozšířit svou přítomnost na některých mimounijních trzích. Například v Turecku. „Tam se budeme v červnu účastnit veletrhu Automechanika Istanbul s cílem rozšířit partnerskou síť o nová odbytiště. Samotný turecký trh je poměrně náročný a jednání komplikují rozdílné přístupy obou stran. Jen s malým procentem firem se podaří dospět do obchodní fáze a spolupráci dále rozvíjet. Na druhou stranu zde vnímáme dynamičtější vývoj oproti západním zemím Evropy,“ říká Tomáš Mirzajev.

I s ohledem na zmíněná složitější jednání Volmet v Turecku využil také podporu tamější kanceláře proexportní agentury CzechTrade. „Klient se na nás poprvé obrátil v roce 2021 s žádostí o sestavení přehledu potenciálních obchodních partnerů. V rámci služby Market Entry jsme jejich přehled připravili,“ uvádí Michal Nedělka, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Istanbulu. „Následující rok jsme se zástupci Volmetu opět spolupracovali, tentokrát jsme poskytli asistenci při návštěvě veletrhu Automechanika Istanbul 2022, v jejímž rámci firmě poskytoval podporu turecky hovořící pracovník naší kanceláře. Na místě jsme pak realizovali jednání s vybranými tureckými vystavovateli, kterým jsme také zprostředkovali klientovy propagační materiály. Na spolupráci navazujeme i v letošním roce, kdy se firma opět zúčastní veletrhu Automechanika Istanbul, a to v rámci společné expozice CzechTrade Turecko,“ vysvětluje Michal Nedělka.

Volmet patří k exportérům, kteří ani po vzestupu elektronické komunikace nepodceňují sílu osobní účasti na zahraničních veletrzích.

Na dalších trzích se snaží Volmet hlavně upevnit už vybudované pozice. „To je i případ Velké Británie, kde se trh dost zkonsolidoval na jednotky dominantních hráčů, které již máme z větší části pokryté a řešíme zde spíše údržbu vybudovaných vztahů než aktivní rozvoj,“ říká Tomáš Mirzajev.

Také na ostrovech podpořila expanzi Volmetu agentura CzechTrade. „Spolupráce začala v roce 2021, kdy jsme pro Volmet zpracovali long-list velkých britských distributorů a velkoobchodníků v segmentu aftermarket automobilových dílů. Ve vybraných firmách jsme identifikovali a ověřili kontakty na klíčové osoby, které Volmet následně oslovil,“ shrnuje Jiří Rak, ředitel regionálního centra CzechTrade Spojené království & Irsko. „Další impulz pro expanzi na britském trhu přinesla firmě účast na veletrhu Automechanika Birmingham 2023, kde jsme organizovali společný stánek,“ doplňuje.

Zda se Volmet i v dalších letech probojuje do žebříčku FT1000, není rozhodující. Protože žebříček sleduje dynamiku růstu tržeb, logicky se do něj dostávají zejména mladé firmy ve fázi živelného růstu. Pro už etablované společnosti, mezi které se Volmet zařadil, je klíčové hlavně udržet se v první lize a z dosažené velikosti obratu příliš neztrácet. Dvojnásob to platí v automobilovém průmyslu, který v blízké době asi ještě čekají krušné časy.

Tomáš Stingl

Další články