Českou řemeslnou kvalitu a invenci nejlepších tuzemských designérů spojila firma Luďka Šteigla a Ondřeje Zity. Výsledkem je třeba mistrovská židle Mistra oceněná na letošním festivalu Designblok.

K nejlépe prodávanému nábytku značky Master and Master patří ten z designově originální řady Diamond.

Dobrý design není luxus, ale samozřejmost. Tak zní základní filozofie české nábytkářské značky Master & Master. Stoly, židle, skříňky, poličky a další výrobky, které firma na trh přinesla, mají spojovat nadčasový design s praktickou funkcí a díky kvalitním materiálům také s dlouhou životností.

Společnost založili v roce 2012 v moravském Zábřehu podnikatelé Ondřej Zita a Luděk Šteigl. Dnes dává značka napřímo práci desítce zaměstnanců, má také mnoho externích dodavatelů a spolupracuje se sedmi předními českými designéry – například Lucií Koldovou, Jiřím Pelclem, Janem Čapkem nebo Tomášem Vargou. Loni firma dosáhla obratu 10 milionů korun, letos by měly tržby vzrůst na 12 milionů.

Zakladatelé firmy Ondřej Zita (vlevo) a Luděk Šteigl.

Od samého vzniku firmy šel její nábytek i na vývoz. „Vlastně hned první objednávky směřovaly do Německa a dlouhou dobu převažoval export nad objednávkami z tuzemska. Bylo to tím, že jsme hodně jezdili po výstavách v Německu a Rakousku a byli v kontaktu s blogery a novináři ze zahraničí. Veškeré prodeje jsme realizovali přes náš e-shop. Nyní exportujeme asi třicet procent produkce. Jádro výroby tvoří stoly a stolové desky, regálové systémy a komody,“ říká Ondřej Zita, který má v podniku na starosti hlavně obchod. „Zboží v současnosti dodáváme do celé Evropské unie. Vedle Německa a Rakouska také do Belgie, Francie, Nizozemska nebo na Slovensko,“ vypočítává Zita.

Židle z použitých brček? To raději trvanlivé materiály

Co se týče výroby a použitých materiálů, značka odráží současnou poptávku po ohleduplném přístupu k přírodě, ale činí tak po svém. „Náš typicky moravský pragmatismus zajišťuje, že jsou naše nohy vždy pevně na zemi. Neděláme proto stoly z biodegradabilní kukuřice ani židle z použitých brček vylovených z oceánů, protože je to právě teď trendy,“ říká Luděk Šteigl, který má ve firmě na starosti výrobní záležitosti. „Snažíme se naší planetě pomáhat trochu jinak. Jednoduše sázíme na solidní low-tech materiály, jako je ocel nebo dřevěná překližka, jak pro jejich maximální odolnost, tak aby námi vyrobený nábytek vydržel po generace. Věříme, že právě trvanlivost, která jde ruku v ruce s nadčasovým designem, je tou správnou cestou k udržitelnosti životního prostředí,“ vysvětluje Šteigl.

Při výběru materiálů zároveň firma pamatuje na to, aby nebyly přespříliš drahé. „V zásadě se vyhýbáme použití materiálů, které zbytečně navyšují cenu produktu. Vytváříme tak v pravém slova smyslu demokratický design,“ potvrzuje Luděk Šteigl.

Firma k tomu disponuje vlastní kovovýrobou a dřevovýrobou. Tyto dílny momentálně obstarávají většinu produkce. „Od dodavatelů odebíráme jen část ohýbaných kovových dílů, které potom svařujeme a kompletujeme u nás, takže máme velkou kontrolu nad finálním výrobkem,“ říká Luděk Šteigl. Vzhledem k rostoucímu množství objednávek ale značka v současnosti řeší přesunutí části výroby na externí dodavatele.

Mistrovská jednoduchost Mistry

Na začátku každého originálního modelu nábytku stojí vždy tvůrčí myšlenka některého z předních českých designérů. Prvním průlomovým úspěchem značky byla podnož z ocelové kulatiny ze série Diamond od Michala Maláška. Ta dostala značku do povědomí veřejnosti, zařadila se k novodobým ikonám českého designu a také se stala obchodním bestsellerem. Její úspěch motivoval podnikatele ze Zábřehu k dalšímu rozvoji.

Dnes má už značka na svém kontě vícero oceňovaných modelů nábytku. Aktuálně je to třeba „mistrovská“ židle Mistra navržená designérkou Lucií Koldovou. Mistra celkem výstižně ztělesňuje celou filozofii značky, když spojuje jednoduchou funkčnost, elegantní design a trvanlivý materiál. I proto ji vybrala odborná komise říjnového pražského festivalu Designblok jako vítěze v kategorii nábytku.

Mistra symbolizuje jednoduchý, ale účelný design.

Odhalená ocelová konstrukce Mistry je navržena tak, aby při sezení poskytovala sedáku i opěrce dobrou stabilitu i ergonomii. Promyšleně vedená linie přitom Mistře umožňuje dobrou stohovatelnost, tedy možnost naskládat na sebe v případě potřeby větší množství těchto židlí na co nejmenším prostoru.

Kříž pro knihy a časopisy

Dalším ikonickým výrobkem firmy je nástěnná polička Xshelf návrháře Jiřího Pelcla, který byl v letošním roce uveden do Síně slávy českého designu. Polička na první pohled zaujme svou markantní grafickou formou. Křížový tvar poskytuje úložný prostor pro knihy i časopisy a vytváří ideálního sekundanta například při posezení na pohovce. Základem řemeslně precizní konstrukce je ocelový plech s odolným práškovým lakem.

Xshelf je křížovou poličkou pro odložení knih a časopisů.

Věšák, které si lze hravě sestavit po svém

Designér Jakub Pollág stojí za návrhem nástěnných věšáků Bells, které do interiéru přinášejí prvek hravosti – jednotlivé závěsné elementy s funkčním kónickým tvarem jsou přitom k dostání v různých velikostech a barvách, což podporuje kreativní hru při vytváření nových originálních kompozic.

Věšákové prvky Bells dávají prostor i pro kreativitu samotného uživatele.

Jinou výraznou novinkou značky je odkládací stolek Gon, který opět v designu Jakuba Pollága sází na geometrickou polygonální formu, jež chytře využívá technologii ohýbaného plechu. Ocelový korpus doplňují tři police z masivního dubového dřeva, čímž vnikl velkorysý, částečně krytý úložný prostor.

Stolky z řady Gon ztělesňují mimo jiné sázku české značky na kvalitní materiály s dlouhou životností.

Svět je v designu o pár let napřed

Díky tomu, že jde skoro třetina nábytku Master & Master na vývoz a že získali majitelé hojné zkušenosti se stavem designu ve světě, mohou situaci srovnat s poměry v České republice. „V zahraničí jsou samozřejmě o pár let napřed. Ze zkušenosti z výstav například v Německu víme, že o kvalitní design tam mají zájem všechny věkové kategorie. U nás jsme zatím řekněme na dobré cestě. Roste povědomí o českých výrobcích a vnímáme už větší ochotu zákazníků utrácet za lokální výrobky,“ podotýká Ondřej Zita.

Jaké novinky v designu představil letošní festival Desingblok?

Při vystavování v zahraničí firma využívá státní podporu designu. „S agenturou CzechTrade jsem se letos podívali na výstavu Maison & Objet v Paříži. Využili jsme tak dotační program pro české vystavovatele,“ ilustruje podnikatel.

Video:

Česko zavaluje vizuální smog, říká designérka Silvie Jakubková.

Souhrnně spoluzakladatel firmy říká, že značka ctí jednoduchou misi – dělá prostě nábytek pro lidi. A od toho se odvíjí a bude odvíjet i design výrobků. „Rovnováha mezi praktičností a estetikou pro nás zkrátka nejsou prázdná slova. Jsou naším kompasem na cestě do budoucnosti,“ uzavírá Ondřej Zita.

Tomáš Stingl

Další články